Bussgods?

Icarus

WWweeeeeeeeee!!!
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Ingen just nu!
Nån som har koll vad det kan kosta att skicka en yz 250 via bussgods?
Blir inte så mycket klokare av vad som står på deras sida. :död

Beror väl på hur långt du ska skicka den? Men ring dom så får du exakt svar direkt!

Har för mig att gränsen för att ta det med buss går vid 100Kg, därefter går det fortfarande via bussgods men på lastbil, skickade en pall som vägde 120Kg upp till "kommer inte ihåg men väldigt norrut om man säger så" :)
Det kostade småpengar, har för mig kring 250-300:- och så fick killen pallen hemkörd till dörren.
Dom har ngt snikavtal med ngn fraktfirma, så det blir fortfarande billigare att skicka med dom än ngn annan jag känner till iaf.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Har för mig att gränsen för att ta det med buss går vid 100Kg, därefter går det fortfarande via bussgods men på lastbil, skickade en pall som vägde 120Kg upp till "kommer inte ihåg men väldigt norrut om man säger så" :)
Det kostade småpengar, har för mig kring 250-300:- och så fick killen pallen hemkörd till dörren.
Dom har ngt snikavtal med ngn fraktfirma, så det blir fortfarande billigare att skicka med dom än ngn annan jag känner till iaf.
//Tobbe
När jag skickade ett hyffsat stort kolli i form av en 36 kg tung stor materiallåda söderut (från sthlm) så var det på håret att det fick komma med. Tydligen så går bussgods söderut i vanliga turbussar som lastas för hand, men norrut så går det i lastbilar eller i släp efter bussarna och då tar de mycket tyngre/större kollin.

Detta gällde frakt från Stockholm, men det är ju inte omöjligt att det gäller även från andra orter, dvs att söderut=mindre kollin, norrut=större kollin.

Urklipp ur www.bussgods.se

BUSSGODS
Fraktpris terminal - terminal

VIKT KG (högst) KRONOR PER SÄNDNING KRONOR PER SÄNDNING
100KG 338KR INKL: MOMS VOLYM(m3): 0,36
över 100 kg 2:70 kr/kg 3:38 kr/kg

Verkar som att det är volymen som kan vara ett problem?

Detta stod också: En sändning kan bestå av flera kollin. Max fem kolli per fraktsedel. Vid fler än fem kolli i en sändning sker samtaxering Volymtaxering tillämpas 1m3 = 280 kg Högsta vikt per kolli 40 kg. Största volym per kolli 0,5 m3.

kör dit med den och fråga, svårare än så är det väl inte? jag skickade mina fälgar, borde väl bli lite dyrare men inte mycket, tror jag betalade 360kr eller nå

Josafan skrev:
Urklipp ur www.bussgods.se

BUSSGODS
Fraktpris terminal - terminal

VIKT KG (högst) KRONOR PER SÄNDNING KRONOR PER SÄNDNING
100KG 338KR INKL: MOMS VOLYM(m3): 0,36
över 100 kg 2:70 kr/kg 3:38 kr/kg

Verkar som att det är volymen som kan vara ett problem?

Detta stod också: En sändning kan bestå av flera kollin. Max fem kolli per fraktsedel. Vid fler än fem kolli i en sändning sker samtaxering Volymtaxering tillämpas 1m3 = 280 kg Högsta vikt per kolli 40 kg. Största volym per kolli 0,5 m3.
Jag tror det är begränsningen för att dom ska ta med det på turbussarna, är det större eller tyngre tas det som sagt på lastbil.
Men som sagts tidigare så kan vi spekulera i all oändlighet.
Det är ju bättre att ringa dit för ett svar som är riktigt. :)
//Tobbe

sgtpepper skrev:
När jag skickade ett hyffsat stort kolli i form av en 36 kg tung stor materiallåda söderut (från sthlm) så var det på håret att det fick komma med. Tydligen så går bussgods söderut i vanliga turbussar som lastas för hand, men norrut så går det i lastbilar eller i släp efter bussarna och då tar de mycket tyngre/större kollin.

Detta gällde frakt från Stockholm, men det är ju inte omöjligt att det gäller även från andra orter, dvs att söderut=mindre kollin, norrut=större kollin.
Oj nu gick jag händelserna i förväg :huvet
Svarade på Josfans inlägg innan jag läste ditt ju :näsblod
Kanske kan vara så att det är lokala överenskommelser, jag skickade som sagt växjö-jättelångtnorruttypvärldensände :hihi
//Tobbe

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back