farbror mumma
Medlem
I nummer 4 av tidningen street och strip så bygger dom om en 17 tons scania buss och reggar om den till personbil som får köras på b kort. Det ska tydeligen ha kommit regler med eu enligt dem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om jag har förstått det hela rätt så behöver du en lagbok tryckt innan 1996 för att se hur det såg ut, KKL 1977:477 tryckt efter 1996 visar på de nya reglerna.Hmm...efter moget genomläsande av KKL och dess historik hittar jag nu ingenting som stöder påståendet att man skulle få lov att köra en tung husbil (3.5+ ton) på B-kort. Vägverkets sida är kryptisk då den talar i imperfektum ("B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 gav...")
I den gamla KKL från 1977 (som ersattes 1998) står nämligen:
A motorcykel
A1 lätt motorcykel
B personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt
lastbil och ett till sådan bil kopplat lätt släpfordon
samt terrängvagn och motorredskap klass I
C tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton och
ett till sådan bil kopplat lätt släpfordon
D buss och ett till buss kopplat lätt släpfordon
E släpfordon, oavsett antal och vikt
-----------------------------------------
Så....ingenstans i lagboken har jag hittat något som säger att man tidigare fick köra alla PB med B-kort. Borde dock stå nånstans om inte vv svamlar.
Om jag har förstått det hela rätt så behöver du en lagbok tryckt innan 1996 för att se hur det såg ut, KKL 1977:477 tryckt efter 1996 visar på de nya reglerna.
Övergångsbestämmelsen ska vara från KKL1998:488, "ett körkort utfärdat före 1 juli 1996 ger alltjämt rätt att köra fordon enligt de definitioner som fanns före ikraftträdande av lagen (1996:320) om ändring i körkortslagen (1977:477)."
Det hela sitter i ett kryphål nu när den nya klassen av personbil dök upp, då lagen säger att man inte kan bli fråntagen sina behörigheter på körkortet på det sättet. Däremot så har man ju behörighet för de fordonsklasser som fanns och eftersom Klass 2 inte fanns då så blir det lite av en krock. Därav, "Det är inte Vägverket som avgör om denna övergångsbestämmelse till körkortslagen ger rätt att köra personbil klass II utan rättstillämpande myndigheter (åklagare/domstol)."
Det behövs alltså en dom för att fastslå det hela, innan den har kommit så är det fritt fram att köra. *Jag reserverar mig för möjligheten att en sådan redan har fallit.
Nu har inte jag tillgång till de versioner av lagböckerna som krävs för att bekräfta detta men du kanske har bättre resurser.![]()
är det någon som funderar seriöst på att köpa en??kanske bygga garage där bak med ramp för hojen![]()
Går som Personbil klass 2.
Definition av Personbil klass II:
En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är
inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone
a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan
omvandlas till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
d. bord.
Om du tog körkortet före 1/7 - 1996 och inte har fått det indraget så får du köra personbilar med högre totalvikt än 3500kg.
Så visst går det bra att köra denna på B-kort ur lagens synpunkt
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra