Bus på grus

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Bus på grus (BMW F650GS Dakar)

Efter denna skrutt-säsong är det ju bara att inse att det behövs en grushoj som komplement till gathojen. Bor man i ett blött, kallt och smutsigt land får man väl ta och skaffa sig en hoj därefter :huvet.

Så vad får man för godis för ~30k som inte skakar sönder i hastigheter över 70 km/h, gör sig bäst på grusväg, inte bara behöver skruvas med, kan försäkras billigt samt faktiskt även touras lite smått med?

Så vad står på menyn? En XT, DR, gammal Africa twin/Dominator/Varadero/Transalp?

Jag hade en flört med en BMW F650GS (07:a, twin-modellen) utomlands här om året. Gillade den skarpt, ser dessutom inte ut som en påse skit, vilket en del "äventyrshojar" gör.

En F650GS Dakar (högre fjädring, mer offroad-betonad, handtagsvärme) går att hitta för rätt vettig peng. Aningen höga servicekostnader avskräcker lite (eller är det bara BMW-fördommar?). Samt enstånka på knappa 50 HK. Rotax-motorn verkar dock vara stabilare än Dr Alban själv. Folk verkar korsa kontinenter på denna hoj, även om det nu knappast sker i över 120 km/h.

2006-bmw-f650-gs-dakar-2_460x0w.jpg
BMW_650GS_Dakar.jpg

Vad hade ni själva gjort, har något sporthojs-orakel redan funderat ut samma sak?

Last edited:
xr650_3.jpg

Finns ingen bättre i den prisklassen för det du letar efter.

Edit:

Jo kanske, KTM 640/Adventure?

Last edited:
DR-Z 400S funkar bra. Klarar även lättare enduro, landsvägsreggad och har 600mil serviceintervall.

Finns även DR-Z 400E, men den kan bara enduroreggas och är hårdare trimmad så den kräver kortare serviceintervall

Jag tittar på en XT klart ett av de bättre alternativen för både grus och svårare offroad :rolleyes:
Sägs också vara en riktig slitåsna VÄLDIGT sällan något går sönder.
Och ser för övrigt inte ut som en påse skit som jag klart håller med vissa gör :rodnar

Jag tittar på en XT klart ett av de bättre alternativen för både grus och svårare offroad :rolleyes:
Sägs också vara en riktig slitåsna VÄLDIGT sällan något går sönder.
Och ser för övrigt inte ut som en påse skit som jag klart håller med vissa gör :rodnar

Jag håller med om att den ser ok ut och håller bra.
Däremot är den ett av dom sämsta alternativen för grus och svårare offroad på min lista. Trött och tråkig, iaf original.

Xr650r säger jag (dock utan att ha kört någon själv ska jag väl tillägga)

Jag har en Honda NX Dominator och jag tycker det låter som att den passar hyfsat bra på din beskrivning.
Jag har kört runt 25 mil på en dag. Visst det är inte direkt bästa hojen för att köra så långa sträckor, men det fungerar.
Har kört över 120 på motorvägen och det går också, även om det blir jobbigt att sträck-köra i de hastigheterna. Upp till runt 100 fungerar bäst. Fortare går bra en bit, men blir jobbigt i längden.
Så den är okej för asfaltsåka, även om den inte är lika bra på asfaltsåka som de flesta rena gathojar.

Gör sig bäst på grusväg stämmer absolut. Grusväg och lätt terräng är den känns mest som hemma. 'Lätt enduro' är ganska roligt. När det är mer terräng än vanlig grusväg, men ändå relativt bra framkomlighet.
Men beroende på framförallt föraren, men även däckval så är medium enduro också möjligt, även om den är lite i klumpigaste laget när framkomligheten börjar bli dålig.

Man kan få böja tillbaka backspeglar och fotbroms/växelpedal och sånt om man går omkull. Men annars har det knappt varit något skruvande.
Ibland hade jag velat ha en växel mellan 1:an och 2:an. Om man vill ta sig fram i ganska lugnt tempo i något traktorspår eller dylikt men ändå ligga lite högre än 1:an.

"Samt enstånka på knappa 50 HK"

Är man ute i skogen så hade en lättare/smidigare hoj varit mer värt än mer motor.
På grusväg är det också tillräckligt.
På asfalt så funkar det, men mer hade varit bättre. Sen blir en stor enstånka inte direkt vibrationsfri. Speciellt om man ska köra 20+ mil på en dag så märks det... Då hade en twin varit bättre. Eller en radfyra. Eller varför inte en Goldwing?

Men en 10 år nyare BMW hade troligtvis varit bättre på både asfalt och grus. Har inte provkört någon.

Klipper in mitt inlägg från en annan tråd

Jag har haft min XR650R i fem år nu och är grymt nöjd! Har väl kört en 3000 mil kanske och den har rullat runt 4000 totalt skulle jag tro. Inga problem förutom normalt slitage. Det är bra grejjer. Har plågat min på RR-bana i tre år med. Är en på SOE.se som är uppe i 8000 mil med sin utan några problem..

Draget i motorn är jämförbart med KTM 625. Polaren har en sådan och dom går likadant.. Väger samma lika med ungefär. Och Xr'n vibrerar MYCKET mindre än KTM 625... Att Xr'n bara har kick är inget problem, är allt som den ska startar den direkt ändå. Slänger man på högkomkolv och annan kam så blir den jävligt arg, det är skoj, och en riktigt prisvärd uppgradering

Min har rullat som motard sen den var ny i princip så den har haft ett hårt liv. Det enda som jag skulle vilja ändra på min är fjädringen. Men hade man vetat vad man ska skruva på så hade den säkert funkat lite bättre. Bromsarna tycker jag funkar bra, i alla fall med 320mm skiva, har ej provat med den lilla originalskivan. Bromsen funkar att köra 1.10 med på knutstorp, så så jävla dålig kan den inte vara..

Längsta jag kört på en dag är lite drygt 60 mil, det funkade bra utan bortdomnade armar och ben. Rundor på 30+ mil är inga problem. Släng på 15-40 drevning så glider man fram behagligt i 120-130.

Så jag säger KÖP. Kommer aldrig att sälja min, riktigt nöjd.

Fundera på vad som är viktigast, och prioritera efter det.

Grusvänlig ?

Touring / motorvägskomfort ?

Service ?

Hur hårt tänker du pressa bitarna ? En repig XR 650 håller markant bättre i andrahandsvärde i förhållande till en väldigt repig F650GS. Hur ofta planerar du o vurpa med andra ord ?

Tigern gillar ju en hel del, jag tycker den är för mkt street, för lite grus, speciellt eftersom jag redan har en gathoj.

Längsta jag kört på en dag är lite drygt 60 mil, det funkade bra utan bortdomnade armar och ben. Rundor på 30+ mil är inga problem. Släng på 15-40 drevning så glider man fram behagligt i 120-130.

Det var inte illa. Men att köra med rena asfaltsdäck är ju lite fusk.

Du kan få min DR för en tjuga, dock rekommenderar jag att köpa den i vår då drivpaket, oljan, filter och förare är bytt, och besiktningen gjord...

En DR650SE behöver förbättrad stötdämpning och sadel(ca 3-5000:-). Sen kan man lätt köra både grus o lervälling i 12 timmar om man bara har rätt däck. I övrigt är den tillförlitligheten själv. Ett plus är att 2013 årsmodell har presenterats i USA, i stort sett utan andra ändringar än färgsättning sedan 1996. Det gör att det är sjukt lätt att hitta delar o tillbehör på internet.

Säger bara KTM 690 Enduro om det gäller grusbus.:yoparty Klart grymmaste grussprättare jag kört. Riktigt grym motor och den väger inte allt för mycket heller (66hk och 142kg torrvikt). Verkar gå att få en -08 -09 för runt 50K. Säger det inte bara för att jag har KTM själv, utan för att det bara är så.:gnissla:rofl:fakta

Provkörde en XT660 och kan säga att det var då det tröttaste jag kört. Må hända den är driftsäkrast i klassen, men det är ju ingen pendlarbil man ska köpa. :arsele Det ska ju vara roligt att köra hoj.:banana

EDIT: Såg att du hade budget runt 30K sen. :glömdet Då säger vi KTM 625 SXC istället då. ;)

Last edited:
Skulle säga att en KTM 625 SXC som har elstart och bättre fjädring än XR650.

En Africa twin är alldeles för slö och tung.

Har ägt EXC 450, EXC 530 XT660Z, KTM 690 E och KTM 690 R som grusåkar hojar och 690 orna är dom roligaste att köra.

Last edited:
asså man kan ju köra sporthoj fast det är blött :7peta man får kanske tvätta lite oftare men ändå. Köp en riktig cross istället och gasa runt på bana eller i skogen med istället för och köpa något som inte är bra i skogen eller på vägen :7peta

Fundera på vad som är viktigast, och prioritera efter det.

Grusvänlig ?

Touring / motorvägskomfort ?

Service ?

Hur hårt tänker du pressa bitarna ? En repig XR 650 håller markant bättre i andrahandsvärde i förhållande till en väldigt repig F650GS. Hur ofta planerar du o vurpa med andra ord ?

Tigern gillar ju en hel del, jag tycker den är för mkt street, för lite grus, speciellt eftersom jag redan har en gathoj.

Jag tilltalas verkligen av "dual-sport" hojarna. Prioriteringen är nog i den ordning du själv skrev. Jag är novis på grus, så någon inspirerad gruskörning handlar det knappast om. Även om man nu primärt köper den för att köra grus/smuts, så vill man ju ändå kunna avverka en del landsväg/motorväg samt veta att man även skulle kunna ta en sväng jorden runt om så faller på :rolleyes:

En XR650R är för mycket offroad/enduro. KTM 625 lika så, samt generellt rätt högt prissatta.
En DR650 är mer relevant, men dåligt utbud och väldigt basic i utrustning.

Det ända som talar mot Dakaren är pris, service, att den är tung/stor och dess kvalité. Har lusläst på f650.com. Någon med praktisk erfarenhet av F650GS vore uppskattat. Dammsuger även Svenska BMW-klubben och avdrider.com. Det finns för mycket att välja på, som vanligt. :gnissla

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla