Burnout

DanTheMan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Smedjebacken
Hoj
Kawasaki ZX6-R -98, Superorginal
Jag hade tänkt att ta mig ner till Gbg (om det nu blir där guinness rekord kommer att äga rum), men jag vet inte hur man gör en burnout :o . Jag har precis tagit körkort och skaffat cykel.
Kan någon vänlig själ beskriva exakt hur man ska göra?
Är det svårt?
 
hehe...

lägg lite tyngd på framhjulet, håll frambromsen med pek å långfinger, lyft röven från sadeln, du kan styra hojen lite med låren, ge lagom gas 4-5k rpm, släpp kopplingen bestämt, men va beredd att dra in kopplingen igen om framhjulet skulle kasa.
Lycka till! :tummenupp
 

Bifogat

  • burn2.jpg
    burn2.jpg
    13.5 KB · Visningar: 332
Last edited:
DanTheMan skrev:
Det finns ingen risk att det tar så pass mycket fäste att man stegrar med hojen?

Jo det finns det alltid,men om du lägger all tyngd på framhjulet så fungerar det finfint.Snåla inte med gasen heller ;) :rock
 
Last edited:
DanTheMan skrev:
Det finns ingen risk att det tar så pass mycket fäste att man stegrar med hojen?
Prova lite försiktigt på grus så du hittar rätt dragläge, släpp kopplingen sakta och håll bra varv.
Du kan prova med lite sand på asfalt me men då kan det plötsligt greppa om du inte gör rätt.
 
Leta rätt på bra asfalt så att du får fint grepp med framhjulet.
Gör som de tidigare beskrivit och nyp ihop frambromsen med två fingrar och testa att varva lite.
Börja inte med varmt bakdäck, efter som det gör det svårare.
Avlasta cyklen genom att stå på backen, nypp ihop med benen runt cykeln så att den inte börjar driftar i sidled.
Tryck ihop framfjädringen.
Varva på, ta gärna i lite extra
Släpp kopplingen distinkt, tveka inte. Hjulet kommer garanterat att börja snurra.
Slå inte av för mycket på gasen då detta kan resultera i att däcket får fäste och framhjulet trycks frammåt
Skulle framhjulet tryckas framåt avbryt med att släppa bromsen och gasen, följ med cykeln tils desss att den står still.

Lycka till
 
Last edited:
Vad måste man göra mer för att det ska bli en fuckyou burnout?
 
Hade nån startat en sån här tråd idag så hade det tagit hus i helvete :D
 
Vad måste man göra mer för att det ska bli en fuckyou burnout?

En rejäl fuckyou-burnout bör först och främst innehålla en åtminstone tio sekunder lång stillastående börnis där man växlat upp till trean i allafall. Detta för att få till en ordentlig rökutveckling som tilldrar sig publikens uppmärksamhet. Sedan är det på sin plats att börnisen övergår i ett mjukt "S", samtidigt som man lättar lite på frambromsen.

Manövern får hojen att vilja röra sig framåt, men ingen fara! Lätta en aning till på bromsen, och du försvinner med ett effektfullt vrål ur ditt rensade 4-1. Kvar ligger en tung gummirök och en lång slingrande gummiremsa som kommer sitta kvar i veckor.
Publiken som samlats står häpen kvar med ett nytt namn på sina läppar.
:Bugar :hojbusa

En korrekt utförd fuckyou-burnout företas gärna med en GSX-R oljebrännare, generation 1 el. 2, komplett med ett tidsenligt V&H 4-1 för ljudkulissen som krävs.


Mycket fin tråd med värdefull information som inte lärs ut på körskolan.
 
Last edited:
Det visste inte jag heller förrän jag svepte in hela gården i en vitaktig rök som steg mot himlen ... LOL.Dra handbromsen så hårt det går.Samtidigt som du släpper kopplingen ger du gas direkt och voila så har du fått bakdäcket att spinna loss från sitt markfäste.Roligt ibland men ett jädra slitage på däcket naturligtvis. :crash

Upptäckte däremot en gång vid ett rödljus som aldrig verkade slå om och det blev drygt att bakhjulsburnisar inte var att rekommendera när sikten försvann i korsningen vilket naturligtvis inte är så hällsosamt för varken dig på hojen eller andra trafikanter som inte kan se.
 
Last edited:
En rejäl fuckyou-burnout bör först och främst innehålla en åtminstone tio sekunder lång stillastående börnis där man växlat upp till trean i allafall. Detta för att få till en ordentlig rökutveckling som tilldrar sig publikens uppmärksamhet. Sedan är det på sin plats att börnisen övergår i ett mjukt "S", samtidigt som man lättar lite på frambromsen.

Manövern får hojen att vilja röra sig framåt, men ingen fara! Lätta en aning till på bromsen, och du försvinner med ett effektfullt vrål ur ditt rensade 4-1. Kvar ligger en tung gummirök och en lång slingrande gummiremsa som kommer sitta kvar i veckor.
Publiken som samlats står häpen kvar med ett nytt namn på sina läppar.
:Bugar :hojbusa

En korrekt utförd fuckyou-burnout företas gärna med en GSX-R oljebrännare, generation 1 el. 2, komplett med ett tidsenligt V&H 4-1 för ljudkulissen som krävs.


Mycket fin tråd med värdefull information som inte lärs ut på körskolan.


Perfa! Då blir det ut och öva
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top