Burk på kröken?

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Var på STCC i Göteborg i helgen och honda hade ställt upp sina hojar:yoparty

Men vad denna burk gör fattar jag inte! någon som vet:va

Bifogat

• mindre burk.JPG
    mindre burk.JPG
    95.5 KB · Visningar: 367
Har för mig att"handgranaten" "megabomben" "burken" är till för att sänka ljudnivån men endå ge ökad effekt.

Med en powerbomb ökar bottenvridet.

Expansions kammare heter det om jag inte har helt fel, rätta mig om fallet är så.

Expansions kammare heter det om jag inte har helt fel, rätta mig om fallet är så.

Expansionskammare använder man på tvåtaktare.

Under motorns sista cykel (fjärde takten) så uppstår en överlappning vilket innebär att både insugs- och avgasventilerna är öppna samtidigt. Under dessa omständigheter så minimerar ett korrekt inställt avgasrör de reflekterande pulsernas tryck och om avgasernas pulser hanteras korrekt, så kommer inkommande bränsle/luft-blandning att dansa rakt in i cylindern och ge största möjliga effekt.

En resonanskammare är ingenting annat än en tom burk fylld med luft. I funktion; det är en ljuddämpare som använder ett dött luftrum i stället för stoppning som i en vanlig ljuddämpare. Avgaserna färdas till resonanskammaren via ett eller flera små pyshål från huvudröret där en störning i avgasflödet skapas och kammaren använder sig av positiva och negativa ljudvågor (ampliduden i sinuskurvan för avgaspulserna) för att avbryta varandra.

En mekaniker som är ute efter effekt söker efter den ultimata kombinationen av ljuddämpare, resonanskammare, längden på denna och rörets volym och form. Hans uppdrag är ju att få mer effekt, hålla vikten nere och samtidigt uppfylla gällande ljudkrav. Resonanskammare som använder en relativt motorkubik och avgasrörsdiameter stor volym har större effekt när det kommer till att minimera de reflekterande pulserna i kröken och en sådan passar bäst till finjustering av effekten på lågvarv, medans en smalare/mindre kammare flyttar den adderade effekten högre upp i varvtalsgrafen. En mekaniker som använder en resonanskammare på vettigt sätt hittar ytterligare en minskning på någon decibel utan minsta effektförlust, det är till och med möjligt att öka i effekt.

Den typiska resonanskammaren är 1 - ½" i diameter och 7" lång. Kammarens volym är i allmänhet större på en 450 än för en 250. En större kammare med korrekt storlek pyshålen från kröken har större effekt på ljudet än en liten kammare med mindre hål (i diameter). Dock är lagom bäst...

I ett avgasrör är trycket mot väggarna som störst vid låga gasflöden. Det är i detta ögonblick en resonanskammare ger både ljud- och effektförtjänster. Vid högre varvtal är gashastigheten större och trycket lägre och det är här en dåligt utformad resonanskammare kan medföra en effektförlust genom att hämma ett smidig avgasflöde - antingen med för stor volym, för många pyshål eller med hål som är för stora. Många pyshål med liten area är lika illa som få pyshål med större area. Simpel matematik.

Tricket är alltså att justera volymen på kammaren för att skapa den perfekta kombinationen mellan positiva och negativa avgaspulser och ekvationen kräver stort tålamod och mycket trial-and-error..

Back