Bunta ihop ved? (a.k.a varför läste man inte tyska i skolan)

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Använder i dagsläget pallar som blir över, spikat dit lite plankor så det blir en bur. Vilket fungerar helt okey.

Men så hittade jag ett svenkst företag som säljer den här lösningen:
start_Vedbuntare.jpg

Vilket såg riktigt smidigt ut. (Lite pga hur lagringsförhållandena ser ut hemma).

Dock är deras saker för klena då det är meterslängder som ska buntas.
Fick då tipset att söka på "Brennholzbündel", då det tydligare var vanligare i Tyskland.

Så har Googlat fram:
GROWI BÜNDELGERÄT
[YOUTUBE-ID]uQehz6iQeMc[/YOUTUBE-ID]

Känns dock lite onödigt att köpa den där färdiga "vaggan". Borde gå enkelt att fixa själv.

Undrar jag vilken typ band/snören jag bör använda.
Hittade några på ebay.de Vet inte om det är rätt?
(Har ingen koll på Tyska, vilket gör det lite svårt att leta)
Någon som har någon idé på vad man skulle kunna tänkas använda?

Textilset16.jpg

http://cgi.ebay.de/Textil-Umreifung...üllmaterial&hash=item2c54512066#ht_905wt_1165

Handär får du köra på vanligt B-kort. :tummenupp

Klart och betalt!

Bifogat

• lyftn.jpg
    lyftn.jpg
    247.2 KB · Visningar: 121
Min enda fråga är varför ?

Jag har svårt att se nyttan i att banda vedtravar till sig själv,då måste ju pall vara betydligt smidigare och stadigare att hantera.

Min enda fråga är varför ?

Jag har svårt att se nyttan i att banda vedtravar till sig själv,då måste ju pall vara betydligt smidigare och stadigare att hantera.

Jag undrar också varför. Hemma har vi eldat med ved så länge jag levt och det finns ingen chans att några ihopbuntade vedklabbar skulle duga till nånting. Nog är det travar av ved ståendes på pallar som gäller.

Enda som jag tänker mig är att det kanske är bra om man har något fritidshus, en extrakamin eller nånting som inte kräver särskilt mycket ved? Fast ifall man bara eldar för nöjes skull så är det ju ett så litet problem att det inte spelar någon roll.

Uppenbarligen så kapar tyskarna 1m längder,klyver dom ,buntar snyggt så det får torka.

Sen tar man bunten och kapar ner den till vanligt vedträslängd och slänger det huller om buller.

[YOUTUBE-ID]6awaKGfiRi8&[/YOUTUBE-ID]

En sådan anläggning som det är på filmen måste ju kosta mer än en bra vedprocessor.

NEJ! Jag jag har lagt ner idén om att bunta ihop någon ved.
Krävdes inte så lång betänketid för det...

Så då fortsätter man på ett annat projekt istället:
Använda 1kubiks plasttankar att stapla i, eller snarare själv ramen.
Detta måste ju vara en bättre idé?

ibc-palletainer_1000_[md5;3d68d5cc1dc98078b0edeee36ca8e224].jpg

1. Ur med tanken
2. Kapa bort en långsida
3. I med ved
4. Stapla --- Kommer ramen palla för detta när man kapat i den?

Ved? fan va 1800-tal....

Jag har direktverkande el, fan vad 80tal.

I vintras skulle jag inte ha haft något emot att ha lite 1800tals ved att elda med, eller ens lite 70tals villaolja.

Av dom här i stan som har fjärrvärme (2000tal) är det rätt många som har valt att koppla ur den nu i vinter och återgå till det näst sämsta, eluppvärmning, då priset på fjärrvärme har skenat så att det inte längre är lönsamt.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=355971

Last edited:
Uppenbarligen så kapar tyskarna 1m längder,klyver dom ,buntar snyggt så det får torka.

Sen tar man bunten och kapar ner den till vanligt vedträslängd och slänger det huller om buller.

En sådan anläggning som det är på filmen måste ju kosta mer än en bra vedprocessor.

Höll på att hoppa ur skinnet när jag såg den där filmen, kunde inte sitta stilla, blev nervös som fan, VILKEN TOTALT VÄRDELÖS OCH LÅNGSAM MASNKIN!
Trodde inte att tyskarna höll på med sånt :spy

Ja, inte vet jag vad dom ser för fördel med att göra på det viset?

Det känns som att en vedprocessor av svensk typ som kapar i rätt längd direkt och sedan klyver är sjukt mycket mera tidseffektiv, dessutom torkar ju veden fortare ju kortare den är...

Ja, inte vet jag vad dom ser för fördel med att göra på det viset?

Det känns som att en vedprocessor av svensk typ som kapar i rätt längd direkt och sedan klyver är sjukt mycket mera tidseffektiv, dessutom torkar ju veden fortare ju kortare den är...

LR Finsk

jag har en sån här:
http://www.kvd.se/index.php?page=/objekt/nr/466013/Skogs/lantbruk_Vedprocessor_Patu.html

slå till, 9600:- e billigt , gav 29000:- för den ny 97,:yoparty
Klart o betalt

eeeedit

här e en till http://www.blocket.se/hela_sverige?q=id:27974249

LR Finsk

jag har en sån här:
http://www.kvd.se/index.php?page=/objekt/nr/466013/Skogs/lantbruk_Vedprocessor_Patu.html

slå till, 9600:- e billigt , gav 29000:- för den ny 97,:yoparty
Klart o betalt

eeeedit

här e en till http://www.blocket.se/hela_sverige?q=id:27974249

Det var samma maskin i båda länkarna, det var KVD som annonserade på blocket :D

Jagt var på en mässa för ett tag sedan och kollade på en helautomatisk som tog bjässestockar också, man bytte bara klyvkniven till en ringformad med dubbelkryss om stockarna var grövre.

Den måste fan ha tryckt med 12-15 ton...

Kolla dina länkar igen, hittar du något samband? :7peta :hihi

Ja jävlar....

Anyway .En jä--a ra maskin ,,fast man måste ha en traktor med ca 50 hk å driva den ...

Man stoppar in stocken, ner kommer en tand som klyver och sen klipps stocken av,,, Får man in armen så knastrar det inte ens...

Du "syltar" 20 M2 på 4 timmar ...(några liter diesel ,+ det går en back öl oxå)

Ja jävlar....

Anyway .En jä--a ra maskin ,,fast man måste ha en traktor med ca 50 hk å driva den ...

Man stoppar in stocken, ner kommer en tand som klyver och sen klipps stocken av,,, Får man in armen så knastrar det inte ens...

Du "syltar" 20 M2 på 4 timmar ...(några liter diesel ,+ det går en back öl oxå)

Jag gillar inte "klipparna" jag vill ha separat kapklinga och klyv.

Jag har nog provat att stå vid alla förekommande sorters vedmaskiner under min uppväxt, samt att jag handklöv en hel sommar.

Dom jävligaste var nog skruvklyven och det antika yxhjulet som tidigare hade drivits av en tändkula...

Accidents waiting to happen, minst sagt, trots allt har jag alla kroppsdelar i behåll, och min första allvarliga vedrelaterade olycka var nu i sommar då jag krossade ett finger när en helstock av gröre kaliber rullade över handen.
Fingret är inte bra än, det gör förjävligt ont att frikoppla :huvet

Jag gillar inte "klipparna" jag vill ha separat kapklinga och klyv.

Jag har nog provat att stå vid alla förekommande sorters vedmaskiner under min uppväxt, samt att jag handklöv en hel sommar.

Dom jävligaste var nog skruvklyven och det antika yxhjulet som tidigare hade drivits av en tändkula...

Accidents waiting to happen, minst sagt, trots allt har jag alla kroppsdelar i behåll, och min första allvarliga vedrelaterade olycka var nu i sommar då jag krossade ett finger när en helstock av gröre kaliber rullade över handen.
Fingret är inte bra än, det gör förjävligt ont att frikoppla :huvet

Believe you!

Ingen som vill tillverka RME ?:confused:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...