Bultliknande högtalarfäste?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Hoj.
jag har tänkt sätta upp mitt gamla ljudsystem (Philips) som har små satelliter fram och bak. Jag har tidigare haft dem stående och inte behövt fnula på hur de ska upp.
Det finns ett litet gängat hål på baksidan, (M6?) som jag antar att man ska kunna använda sig av. Det finns inga andra fästen.
Finns det någon fiffig bult som man kan fästa i väggen och sedan gänga in i högtalaren? Det får ju gärna vara så enkelt och cleant som möjligt.
Alternativet är att böja en plåt, bulta fast i väggen och sen i högtalaren, men det blir inte snyggt.

Någon som vet om det redan finns en mojäng avsedd för detta?

Danke

Vet inte om det finns färdigt (säkert gör det, om man hittar sen bara) annars funkar det ju skit fint att spraka ihop en bult med en skruv i passliga längder, sen skruvar man in skruv/bulte och gängar å högtalaren. Om du eller nån bekant har tillgång till svets. Blir ju i princip osynligt.
:)

Ja, jo, jag har inte tillgång till svets, men tänkte att en plåtbit med en bult och några fästhål kunde funka.
Tack boiz.

Jag hade tagit en plåtbit med två skruvhål och sågat ur en klyka (ett v typ) och sen satt en skruv i högtalaren som sen bara hängs i v:et.

Jag har gått ännu längre i simplifierandet och börjat tänka på att använda najtråd :P

EDIT: Fast nog fan känns det konstigt att behöva gå ner till järnhandlarn för några bultar... Kommer aldrig att vänja mig vid att bo så här... :huvet

Vad är det för vägg? Det finns ju bult (felaktig benämning dock, en bult har inte gängor) med M-gäng i ena änden och trägänga i andra. Du drar bara in den i väggen med andra ord, antingen i en brunplugg om det är betong eller en gipsplugg om det är gips. Sen får du helt sonika bara snurra på högtalaren på den yttre M-gängan i rätt storlek.
Lite bökigt kanske med högtalarsladd på plats redan men det går nog att ordna.

Annars köper du bara valfritt universalfäste med platta undertill för högtalaren att stå på och sen använder du dubbelhäftande tejp. Det funkar kanon, har själv haft så.

Kjell&Co har IAF haft högtalarfästen med en plastratt/skruv som ska in i högtalaren.

Tänk kamerastativ så fattar du principen

Tack för tipsen.
Slutligen kom jag fram till att det är bäst att göra det ordentligt när jag väl gör det, så nu sitter de i mässingshakar och najtråd... (yea, right)
Som vanligt en egen lösning där jag lindade tråden runt diskantsargen och lekte lite pyroman med blåslampa. Ser ut som skit på nära håll, men de sitter på drygt 2 meters höjd, så ingen ska då må dåligt av det.

Nu saknas bara resten :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...