Bulten till fotpinnen gick av !

Super-Henkan

Dirt Rider
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 1000 k5
Då var första turen med hojen avklarad, men det höll på att sluta riktigt illa.
Jag skulle göra en ståendewheelie men precis när jag skall släppa kopplingen så "klickar" det till och bulten till fotpinnen går av (jag står upp)... tur i oturen att jag inte hade fått upp den på slangen...

Kl är 17.30 så mina polare drar i förväg till MC-Varhuset och där får jag låna en ny fotpinne och bult så jag kan köra hem... TACK :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Men frågan är det ett fabriksfel på bulten? har det hänt på fler R1 -00 ?

Bulten och fotpinnen och fotpinneplatan är helt ny... och är inte monterad av mig utan av en verkstad...

Kan man klaga till försäkringsbolaget om man inte är nöjd med återställningen av hojen efter en krock? typ att det är sprickor i kåpor? jag har ju pröjsat 6 papp i självrisk...och en dyr premie...

//Henrik

Super-Henkan skrev:
Jag skulle göra en ståendewheelie men precis när jag skall släppa kopplingen så "klickar" det till och bulten till fotpinnen går av (jag står upp)... tur i oturen att jag inte hade fått upp den på slangen...

Kl är 17.30 så mina polare drar i förväg till MC-Varhuset och där får jag låna en ny fotpinne och bult så jag kan köra hem... TACK :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Bulten och fotpinnen och fotpinneplatan är helt ny... och är inte monterad av mig utan av en verkstad...

Kan man klaga till försäkringsbolaget om man inte är nöjd med återställningen av hojen efter en krock? typ att det är sprickor i kåpor? jag har ju pröjsat 6 papp i självrisk...och en dyr premie...

//Henrik

HAr varit en hel del diskutionerom det där på r1-forum. Uppenbarligen så är det inte helt ovanligt att bultarna går av vid s.k. standups...
Där rekommenderar dom att man köper andra bultar, vet inte av vilket material men det är bara att kollapå forumret så ska det stå..

Tur att det gick så bra, Henrik... :tummenupp

Och angående sprickorna så tycker jag iaf attdet bara ska vara att ringa och klaga eller åka tillbaka till verkstan och klaga. Hojen ska ju vara i minst det skick den var innan den gick sönder, och din var ju i nyskick så det är bara att klaga på.....

Stephen skrev:
HAr varit en hel del diskutionerom det där på r1-forum. Uppenbarligen så är det inte helt ovanligt att bultarna går av vid s.k. standups...
Där rekommenderar dom att man köper andra bultar, vet inte av vilket material men det är bara att kollapå forumret så ska det stå..

Tur att det gick så bra, Henrik... :tummenupp

Tack jag skall kolla det direkt....

Super-Henkan skrev:

//Henrik

Du får ta och banta Henkan!! :D

UrbanTiger skrev:
Låter som om det är kass kvalitet på bultarna. Självsprickor brukar uppstå på grund av så kallad vätesprödhet. En defekt efter dålig värmebehandlingen. Dom borde vara seghärdade och anlöpta men om processen inte är bra styrd så blir det så här.
Det borde gå på rep.garantin oavsett om det var fel på bulten eller om dom dragit med för högt moment. Förmodligen kan dom inte bevisa vilket moment dom dragit med heller.

Jag kolla på R1-forumet och det är tydligen problem på samtliga årsmodeller... det är nu hårhet(eller vad det betyder) 8 men det skall tydligen vara minst 12 säger de på forumet... jag skall byta mina bultar...jag litar inte på org igen... det har tydligen hänt olyckor när bultar har gått av... undra fall de har stämt Yamaha där borta i Usa?

//Henrik

Lattjar ju lite med min leksak med... o man blir ju lite skraj när man läser detta.. :brinnerup

Men är det bulten som sitter i pinnen där den viks eller dom triangeln till ramen? Passar en större bult?

// Lättskrämd stunt flicka :tuttar

Garpe skrev:
Lattjar ju lite med min leksak med... o man blir ju lite skraj när man läser detta.. :brinnerup

Men är det bulten som sitter i pinnen där den viks eller dom triangeln till ramen? Passar en större bult?

// Lättskrämd stunt flicka :tuttar

Det är bulten som sitter i pinnen...det finns bultar som är hårdare typ 12...eller mer... vet inte om det går att göra större hål...
/Henrik

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...