Bulten i bakdämparfästet

def

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
tjabba köpte mig en fiddy, snakepit venom förra veckan och såg då att bulten som håller fast bakdämparen i svingen satt så pass löst att jag kunde skruva av muttern med fingrarna. min fundering är om denna bult ska dras ordentlig eller om det måste finnas ett visst spel, tänker att dämparen rör sig lite i fästet när dämparen pressas ihopp. eller har jag helt fel? har inte haft tid att skruva isär för att se om det sitter någon form av lager lr liknande som tillåter spel/rörelse fast att det sitter rejält.

har frågat på fiddy.se men tyvärr så är forumet ganska dött. men fiddy/offroad/cross same same tycker ja :)
20160516_204714.jpg

Gemensamt för alla bultar på en hoj är att de ska vara dragna innan begagnande av fordonet. Dra åt.

jo ja tänkte om det skulle vara någon form av låsning i muttern och att den inte ska dras hårt. men får ta isär och kolla om det sitter något lager. så jävla dåligt med manualer till denna maskin, hittar nada på nätet och snakepit verkar inte heller ha någon lr så vill dom inte dela med sig :S

Var Kineserna åtminstone halvvakna den natten just din hoj skruvades ihop, så sitter ett gummilagrat rör, liite bredare än själva dämparfoten. Det ska spännas mot svinginfästningen. Gummit tillåter sedan en rörselse i form av fjädringsväg.

Så, dra åt!

man vet ju aldrig med kineserna :D ja får ta isär o kolla :)

Det är inget att ta isär. Dra åt! Om det i konstruktionen är tänkt att eventuellt spel ska hanteras av en icke åtdragen mutter är det bättre att kasta skiten och köpa riktiga saker innan du kör ihjäl dig. :-)

Dra åt!

man vet ju aldrig med kineserna :D ja får ta isär o kolla :)

Ja det är nog säkrast att kolla så att det inte nyper om du drar åt. I så fall är det bara att låsa muttern med Loctite. Det ser ut att vara en sjävlåsande mutter nu men de brukar inte sitta så hårt om de ha varit lossade.

snakepit är ju så kallat kvalitetsmärke trots att det är kina saker.
jo jag tycker också att muttern ser ut att vara någon slags låsmutter, har redan locktight på men ska ta isär ändå bara för att vara på den säkra sidan. får nog ta en vända med locktight på hela hojen så den inte faller isär när jag börjar köra med den :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra