Bulten 6/6 -14

Schluter

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Stockholm0
Hoj
KTM 690SM
Fotade lite i fotokurvan (självklart?:D), mest för min egen skull, men tänkte att kanske någon av er som åkte förbi kanske är intresserade också!

Nån som har några tips för bättre MC-bilder?
Tänkte försöka få till några panade bilder nästa gång, förmodligen lite mer kontrast på dom också, såg lite dassiga ut märkte jag nu i efterhand :huvet

https://plus.google.com/photos/108805570836178615965/albums/6023344126049654385
 
Oj va många tips du fått !!! Ut o skjut så mycket du orkar , ställ dig inte där alla andra står o fotar , försök hitta några andra vinklar än de man får i kurvan blir ju ändå några hundra bilder från kurvan varje helg . Om du kollar på andras bilder så kolla vilka inställningar dom kört med så har du lite att testa . Eller så stannar du och snackar med någon som fotar i kurvan och kikar på hans inställningar och kanske får något tips !! =)
 
Och vad jag kan se från dina bilder så kör du med det lilla vredet på det gröna , full automatik ?
 
Mitt tips är att köra läge "P" tror jag det är (på Canon, bländarläge), då kan du ställa in vilken bländare du vill ha. Jag skulle börja testa med den lägsta vilket gör att du får fint skärpedjup i bilden. Fokusera då på hojen, oftast kan det vara bra att ställa in fokuspunkt innan hojarna börjar komma så du vet var hojen ska vara i sökaren när du trycker av.

Kameran ställer då in slutartiden automatiskt utefter bländaren. Nu på sommaren kan du ha ett ganska lågt iso-tal också. Testa med 100, blir det för mörkt så gå upp till 200, eller i värsta fall 400 om det är molnigt för att inte få suddiga bilder på hojen (desto lägre iso, desto längre slutartid, men det borde inte vara några problem en solig sommardag).

Det bästa du kan göra enligt mig är att börja med detta, då får du redan där roliga bilder.

Ett annat tips kan vara att ställa dig på knä när du fotar för att få en aggressivare "look" då du kommer ner lite så blir hojen i ögonhöjd. Men gå runt lite, testa nya vinklar, nya ställen att fota på osv.

:tummenupp

Kom på ett annat tips som ofta funkar bra vid sportfoto: Följ med hojen en halv sekund med kameran innan du trycker av, då får du liv i bilden, speciellt med kort skärpedjup, då kan bakgrunden bli lite utsmetad och du har full fokus på hojen, det kan bli riktigt snyggt och man får känsla av farten på ett annat sätt.
 
Last edited:
Mitt tips är att köra läge "P" tror jag det är (på Canon, bländarläge), då kan du ställa in vilken bländare du vill ha. Jag skulle börja testa med den lägsta vilket gör att du får fint skärpedjup i bilden. Fokusera då på hojen, oftast kan det vara bra att ställa in fokuspunkt innan hojarna börjar komma så du vet var hojen ska vara i sökaren när du trycker av.

Kameran ställer då in slutartiden automatiskt utefter bländaren.

Läget du beskriver är Av (bländarprioritet) på Canon. (A på nikon). Förutsatt att man har tillräckligt snabb kamera/objektiv så funkar det bra på hojar som kommer mot en.

Står man på sidan och fotar hojarna från sidan så föreslår jag att testa Tv , tidsprioritet (S på Nikon). Sätt en relativt kort tid. Typ 1/320 , 1/400 om du fotar på frihand och inte vet att kameran hinner med längre tider.
 
Gör som peter beskriver.. TV på canon (ingen aning om nikon ang tidsautomatik). Sen får du inte glömma att ställa in AutoFokus till AF servo (iaf på canon) så kan du hålla avtryckaren nere halvvägs o följa ditt mål o den kommer att kontinuerligt fokusera på det du väljer att följa, sen är det bara blåsa av ett gäng bilder, men glöm inte att fortsätta panorera, blir suddigt annars...

Sen såg jag att dina bilder är en aningens bleka. försök att underexponera ett halvt steg eller ett helt.

Eller så kör du hardcore helt o hållet. ställer in kameran på typ 1/1000 sekund, förfokuserar en referenspunkt på marken (manuellt), sen följer du med objektet (panorerar) med kameran mot den punkten och typ strax innan (nån m eller två) så blåser du av ett gäng bilder och fortsätter att följa med objektet förbi den punkten... väl hemma sen så har du garanterat ett gäng knivskarpa bilder. nackdelen är väl att bakgrunden kan bli skarp även den...

Sen måste du antingen komma närmare vägen eller skaffa längra glugg. hojjarna blir alldeles för små på de kort du tagit. visst man kan beskära i datorn senare om så är fallet... men försök att fylla ut rutan med bara objektet.

mina 2 cent.....
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top