Bulten 2011-09-03

Bambi

En liten ängel med glorian på sned ....
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
Hojlös

Bifogat

• IMG_0773_E.jpg
    IMG_0773_E.jpg
    261 KB · Visningar: 110
  • IMG_0769_E.jpg
    IMG_0769_E.jpg
    240.8 KB · Visningar: 116
  • IMG_0884_E.jpg
    IMG_0884_E.jpg
    232.4 KB · Visningar: 107
  • IMG_0866_E.jpg
    IMG_0866_E.jpg
    219.7 KB · Visningar: 92

Bifogat

• IMG_0987.JPG
    IMG_0987.JPG
    206.1 KB · Visningar: 95
  • IMG_1008.JPG
    IMG_1008.JPG
    196.3 KB · Visningar: 79
  • IMG_1075.jpg
    IMG_1075.jpg
    224.6 KB · Visningar: 106
  • IMG_1116.jpg
    IMG_1116.jpg
    237.2 KB · Visningar: 91
  • IMG_1217.JPG
    IMG_1217.JPG
    202.9 KB · Visningar: 92
Last edited:
Tack för fina bilder, det var lite attack i mina iaf, eller vad säger du Fritte?!? lol

Fredrik:tummenupp

Var också på plats och fotade lite (Bambi=regeringen) :hihi

Alla bilder finns här https://picasaweb.google.com/100277019488376463222/Bulten_September32011?authuser=0&feat=directlink

Här kommer några av dom jag blev mest nöjd med..
Fast nästa gång ska jag nog komma ihåg att ställa in ISO talet manuellt...:huvet
Man får j*****vligt feliga bilder i Autoläget upptäckte jag liiiiiite sent..

Sen blir man kanske lite fundersam på alla som åker i jeans men det kan vi ju lämna därhän..

du har inget redigeringsprogram ?

många av bilderna hade varit skitsnygga med lite ljustering i tex lightroom..:tummenupp

du har inget redigeringsprogram ?

många av bilderna hade varit skitsnygga med lite ljustering i tex lightroom..:tummenupp

Jodå... Kör photoshop och Canon DP men skulle bilderna komma ut nån gång så fick jag välja ut 5 stycken och redigera upp dom lite och vill nån sen ha en bild på sig själv så kan jag redigera upp den då..
Är inte så förtjust att lägga påsamma recept på en massa bilder för oftast så skiljer dom liteså gör man det i batch process så kan en bra bild bli förstörd...Sen gillar jag inte överredigerade bilder... Oftast så rör jag bara kontrasten och saturation max +/- 10för att behåla naturligheten i bilden...Det får inte synas det minsta.. :D

Tack för fina bilder, det var lite attack i mina iaf, eller vad säger du Fritte?!? lol

Fredrik:tummenupp

Säg till om du vill ha nån bild i stor format eller lite mer justerad...

Last edited:
Var också på plats och fotade lite (Bambi=regeringen) :hihi

Alla bilder finns här https://picasaweb.google.com/100277019488376463222/Bulten_September32011?authuser=0&feat=directlink

Här kommer några av dom jag blev mest nöjd med..
Fast nästa gång ska jag nog komma ihåg att ställa in ISO talet manuellt...:huvet
Man får j*****vligt feliga bilder i Autoläget upptäckte jag liiiiiite sent..

Sen blir man kanske lite fundersam på alla som åker i jeans men det kan vi ju lämna därhän..

Tror inte du behöver oroa dig över ison, vad jag kan se så översteg den aldrig 400 och det är knappast synligt med ett så pass bra hus som ditt.

Autoläget är väl kanske ingen höjdare i vilket fall, nog bättre att fundera över vilken sorts effekt du vill ha på bilderna och köra semiauto efter det istället.

Tror inte du behöver oroa dig över ison, vad jag kan se så översteg den aldrig 400 och det är knappast synligt med ett så pass bra hus som ditt.

Autoläget är väl kanske ingen höjdare i vilket fall, nog bättre att fundera över vilken sorts effekt du vill ha på bilderna och köra semiauto efter det istället.

:hihi Jag tog bort dom... när jag stog i diket och lyckades antinge träffa skogen eller en mörk del på hojen så fick ISO spatt och gick upp till 3200 och över.. :D

Blir helt klart semiauto eller helt manuellt nästa gång... Nu har jag fått lite mer häng på vad som funkar och vad som funkar och vad som är åt hlvt.. Man är ju rätt okunnig dessvärre men det blir bättre för varje gång... :D

Slutartider på straxt under 500 verkar funkar bästa.. Bländaren får hänga på bäst den vill.. :D

:hihi Jag tog bort dom... när jag stog i diket och lyckades antinge träffa skogen eller en mörk del på hojen så fick ISO spatt och gick upp till 3200 och över.. :D

Blir helt klart semiauto eller helt manuellt nästa gång... Nu har jag fått lite mer häng på vad som funkar och vad som funkar och vad som är åt hlvt.. Man är ju rätt okunnig dessvärre men det blir bättre för varje gång... :D

Slutartider på straxt under 500 verkar funkar bästa.. Bländaren får hänga på bäst den vill.. :D

ND-filter så kan du gå ner i bländartal samtidigt som du har långa tider..... :tummenupp polarisationsfilter funkar det med.

Ah, då är jag med =)

ND-filter så kan du gå ner i bländartal samtidigt som du har långa tider..... :tummenupp polarisationsfilter funkar det med.

Kör just nu med ett UV filter men det har som hängt på sen vi kajkade runt i Vietnam, Kambodja och Thailand... Kanske inte behövs i Sverige..

ND filter?? Har sett nåt om det men vad är det??
Behöver ju inte långa tider när jag ska fota hojar jag får rätt låga ändå (2.8-3.5) med 320-500 tider.. Långa tider gör bara att skiten blir suddig men det beror nog på mr Parkinson bakom kameran.. :D

Däremot så skulle det ju vara bra att kunna få långa slutartider när man vill fota vatten eller forsar.. just nu kastar jag på mitt 70-300 zoom för
det släpper in så sjukt mycket mindre ljus.. :D

Ah, då är jag med =)

Måste ju bara fråga även om det inte är applicerbart i mitt objektiv
riktigt men vad kör du för tider?? Dina bilder får ju mer fart och det beror ju på längre tider men då skiter sig skärpan för mig så... men det är ju alltid kul att få lite info från nån som kan så man kanske kan skippa åtminstone en gissning eller två som är helt åt skogen... :D

Jag kör oftast 1/160-1/250, eller runt 1/500 när jag inte panorerar :)

Okay... :eek
Jag tyckte att massor av mina bilder blev suddiga när jag gick ner i tid
till under 250... Men det klart... med ett 17-50 objektiv så får jag ju vänta tills dom är nära för att hinna ta och då blir ju min rörelse större vilket garanterar suddigare bilder... :gnissla

Kör just nu med ett UV filter men det har som hängt på sen vi kajkade runt i Vietnam, Kambodja och Thailand... Kanske inte behövs i Sverige..

ND filter?? Har sett nåt om det men vad är det??
Behöver ju inte långa tider när jag ska fota hojar jag får rätt låga ändå (2.8-3.5) med 320-500 tider.. Långa tider gör bara att skiten blir suddig men det beror nog på mr Parkinson bakom kameran.. :D

Däremot så skulle det ju vara bra att kunna få långa slutartider när man vill fota vatten eller forsar.. just nu kastar jag på mitt 70-300 zoom för
det släpper in så sjukt mycket mindre ljus.. :D

Måste ju bara fråga även om det inte är applicerbart i mitt objektiv
riktigt men vad kör du för tider?? Dina bilder får ju mer fart och det beror ju på längre tider men då skiter sig skärpan för mig så... men det är ju alltid kul att få lite info från nån som kan så man kanske kan skippa åtminstone en gissning eller två som är helt åt skogen... :D

ND-filter gör i det här fallet att du kan kombinera stor bländare (kort skärpedjup) med långa slutartider, vilket du annars inte kan i dagsljus.

Jag panorerar sällan längre så speciellt mycket fart är det inte i mina bilder :näsblod. Men jag siktar på att köra med 2.8 och 1/250 ungefär fast det blir snarare 1/1000 i solen.

Jag skulle rekommendera dig att köra med längre brännvidd för att slippa få så mkt störande bakgrund, vidvinkel ger ju ett annat perspektiv och mer bakgrund. Men det beror ju lite på hur du vill att resultatet ska bli.

Får se om jag kan hitta ett ND filter.. Iom att min sigma glugg har 2.8 som största bländare så får man överexponerade bilder när man tar "vykortsbilder" :D

Hmmm 250 tider... Måste prövas nästa gång.. :D

Kollade lite på 70-200 zoomar igår...
Canon var ju helt uteslutet, dom låg runt 19k+.. Sigma hade ett HSM OS objektiv som skulle kunna passa men den får nog vänta lite för Rajala var billigast och då kostade den 9500..
Och med tanke på att kamerahuset kostade det så blev det lite tomt på fotokontot.. :(

Tack så mycket för hjälpen...

För att vara första gången är det bra. Du har ju ett perfekt ställe att öva på. prova bländare 7,1 och tid 1/125 eller 1/160.
Stå fötterna lite isär så att du står stadigt, vrid överkroppen åt det håll
hojarna kommer ifrån följ sen hojen i kameran ta bilden men fortsätt att följa hojen nån sekund till. sätt gärna kameran på seriebild tagning.
sen är det bara att öva och öva.
Lycka till :tummenupp

vill du fråga nått ???
så ska jag försöka hjälpa till

Hoffa

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...