Bulten är numera ... räfflad..

skrev till VV och fråga hur dom tänkte med tanke på försämrat fäste mm..

fick svar en dag efter:

Hej Anna, Räffling i mittlinjen (mitträffling) är ingen försämring av vägen. Tvärtom är det som bl.a. annonsen från Dagens Nyheter anger en säkerhetshöjare. För motorcyklister kan mitträffling skapa obehag. Den kunskap vi har att luta oss mot indikerar att mitträffling inte skapar trafiksäkerhetsproblem för motorcyklister som korsar räfflingen i 70 km/h. Max- och medelhastigheterna på en stor del av motorcykeltrafiken på Länsväg 257 (Tungelstavägen a.k.a. Slingerbulten) är mycket höga. Detta har varit möjligt genom att vissa av förarna använt sig av hela körbanan. Detta har skapat situationer där dessa förare riskerat sitt och andra trafikanters liv. Räfflornas syfte ur detta perspektiv är att förhindra just detta beteende. Avsikten är att stödja säker motorcykelåkning, där hastighetsbegränsningen efterlevs och rätt körfält används. Med vänlig hälsning David Wilde

Han har helt rätt enligt mig, om man kör så man behöver använda mötande körfältet och korsa räfflingen ska man nog fundera lite på vad man håller på med :krama
 
skrev till VV och fråga hur dom tänkte med tanke på försämrat fäste mm..

fick svar en dag efter:

Hej Anna, Räffling i mittlinjen (mitträffling) är ingen försämring av vägen. Tvärtom är det som bl.a. annonsen från Dagens Nyheter anger en säkerhetshöjare. För motorcyklister kan mitträffling skapa obehag. Den kunskap vi har att luta oss mot indikerar att mitträffling inte skapar trafiksäkerhetsproblem för motorcyklister som korsar räfflingen i 70 km/h. Max- och medelhastigheterna på en stor del av motorcykeltrafiken på Länsväg 257 (Tungelstavägen a.k.a. Slingerbulten) är mycket höga. Detta har varit möjligt genom att vissa av förarna använt sig av hela körbanan. Detta har skapat situationer där dessa förare riskerat sitt och andra trafikanters liv. Räfflornas syfte ur detta perspektiv är att förhindra just detta beteende. Avsikten är att stödja säker motorcykelåkning, där hastighetsbegränsningen efterlevs och rätt körfält används. Med vänlig hälsning David Wilde

Ett bra svar tycker jag. David hade fått +1 av mig.
 
skrev till VV och fråga hur dom tänkte med tanke på försämrat fäste mm..

fick svar en dag efter:

Hej Anna, Räffling i mittlinjen (mitträffling) är ingen försämring av vägen. Tvärtom är det som bl.a. annonsen från Dagens Nyheter anger en säkerhetshöjare. För motorcyklister kan mitträffling skapa obehag. Den kunskap vi har att luta oss mot indikerar att mitträffling inte skapar trafiksäkerhetsproblem för motorcyklister som korsar räfflingen i 70 km/h. Max- och medelhastigheterna på en stor del av motorcykeltrafiken på Länsväg 257 (Tungelstavägen a.k.a. Slingerbulten) är mycket höga. Detta har varit möjligt genom att vissa av förarna använt sig av hela körbanan. Detta har skapat situationer där dessa förare riskerat sitt och andra trafikanters liv. Räfflornas syfte ur detta perspektiv är att förhindra just detta beteende. Avsikten är att stödja säker motorcykelåkning, där hastighetsbegränsningen efterlevs och rätt körfält används. Med vänlig hälsning David Wilde

:tummenupp
 
Dessa vägar mitträfflas enligt Allt om mc:

Väg Sträcka

76 Norrtälje–Söderbykarl–Bloka–Sättra–Länsgränsen

77 Länsgränsen–Rösa

257 Rosenhill–Håkstorp (Slingerbulten)

263 Håtuna kyrka–Sigtuna

269 Bro–Håtuna

273 Arlanda–Trosta–Länsgränsen"
 
Finns ju en lösning på ditt problem:

Flytta upp till Stockholm och sluta gnäll...

Håller med. Kan de inte bara göra privat väg av skiten med beväpnade vaktposter i var ände som släpper in de som bor längs vägen och administrerar 'nackskott DirEcKT' på alla andra som försöker åka på vägen.

Alternativt göra grusväg av den...
Blir så trött av att varenda gång man loggar in här så är det BultenBultenBulten i MC-relaterat... Lägg de trådarna i stockholmsdelen så de som är intresserade av den kan läsa det och vi andra slipper.

**Edit : Såg nu att den flyttats till Bilder/Filmer***
 
Flytta upp till Stockholm och sluta gnäll...

Hur skulle det hjälpa mig?
Skulle bara göra att det blev längre till banorna för min del då jag inte kör hoj på landsväg längre. Skulle jag få för mig att börja med det igen så finns det betydligt fler fina småvägar här i trakterna att åka på.

Skulle nog inte vilja bo där alls förresten... nej... :D
 
Det där var väl inget..

Får hyra in lite löst folk och göra lite grövre märken i asfalten så man slipper alla dessa skittrådar om bult och mutter vägarna.
 
Jaha,då har man prövat den räfflade bulten och det var ju inte
mycket att bry sig om,knappt kännbart.

Dom två sporthojspiloterna jag mötte på min väghalva i en skymd kurva verkade inte heller ha märkt av denna trafiksäkerhetshöjande åtgärd:näsblod
 
Jösses... 6 sidor dynga över ingenting.:arsele
Jag supportar verkligen en speciell forumdel för Bulten!!
Var skriver jag under?
Bilder, gnäll o dravvel kan samlas där så jag slipper klicka fel lika ofta som jag gör idag (dålig syn, jag veeet)


PS
Satan - körde delar av Eslövsrundan idag - nån Bonndjävul från Åkersberga har dragit upp jiour öuver heila väugen :mad::huvet
Kan ni nästa femtielva stycken som kör där, oxå meddela om det går att gazza trots allt??
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top