Bultcirkel på drev

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Hoj
Ingen just nu
Hallå! Tänkte beställa drev från Nikasilproffsen.

Men har bara ett problem. Har inte den blekaste om hur man räknar ut bultcirkeln :näsblod

Någon som kan tala om det för en väldigt dålig och trög tänkt när det gäller siffror? :crash

Är 6 bulthål btw.

360/6=60 grader vinkel mellan skruvarna.
Sen mäter du avståndet rakt över två skruvar.

Skriv det här så kan jag göra en ritning åt dig som du kan skicka alternativt prova på ditt nuvarande drev.

Tack för hjälpen.

Hittade en rätt bild på JT Sproket. :tummenupp

Btw, är det någon som har beställt från Nikasilproffsen? Ska man bara maila adress, namn och så? :va

Last edited:
360/6=60 grader vinkel mellan skruvarna.
Sen mäter du avståndet rakt över två skruvar.

Skriv det här så kan jag göra en ritning åt dig som du kan skicka alternativt prova på ditt nuvarande drev.

Ännu enklare: Eftersom det är jämnt antal bultar, har du alltid två av hålen på diametralt motsatta positioner. Ta ett skjutmått och mät centrumavståndet mellan två hål som ligger mitt emot varandra, så har du bultcirkeln :)

Ännu enklare: Eftersom det är jämnt antal bultar, har du alltid två av hålen på diametralt motsatta positioner. Ta ett skjutmått och mät centrumavståndet mellan två hål som ligger mitt emot varandra, så har du bultcirkeln :)

Det var det jag menade att han skulle göra =)
:tummenupp

Det löste sig och drevet är beställt :tummenupp

Men är det någon som vet på ett ungefär hur lång kedja man bör löpa om man ska ha 16-56? :näsblod

Hur räknar man? Ska man räkna dom yttersta gånger 2 eller bara dom yttersta?

Last edited:
Nu har jag stött på ett nytt problem.... Har 530 drev orginal. Någon som vet om någon annan modell som har lika "hål" som ZX750H - 89? Beställde ett pizza drev från nikasilproffsen och tror dom redan har skickat det. Men det är på 520 och nu skulle jag haft ett 520 framdrev.. Så, någon som vet om ett 520 drev från någon annan modell passar? :huvet

Tror ni det kan passa?
http://viewitem.eim.ebay.se/Vortex-...ZX750-Ninja-ZX7-1989-327015/190707928965/item

Och tror ni det är en pålitlig säljare?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey