Bultarna till bromskivan vägrar lossna!

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Ena bromsskivan fram gick hur lätt som som helst att få loss, men den andra sitter bultarna stenhårt, har dragit sönder dom med insektsbits, försökte svetsa fast lösa hylsor på bultskallarna för att få loss dom men antingen så går hylsan sönder eller så brister svetsfogen, har ni några förslag på hur jag kan få loss bultarna? Nu inser jag iaf att gänglåsning är effektivt.

Nykan skrev:
Ena bromsskivan fram gick hur lätt som som helst att få loss, men den andra sitter bultarna stenhårt, har dragit sönder dom med insektsbits, försökte svetsa fast lösa hylsor på bultskallarna för att få loss dom men antingen så går hylsan sönder eller så brister svetsfogen, har ni några förslag på hur jag kan få loss bultarna? Nu inser jag iaf att gänglåsning är effektivt.

Innan man försöker dra loss sånna bultar ska man slå några gånger på dom hårt med en hammare. Försök göra det nu. Släpper dom inte nu när du svetsat på dom ( värmen brukar göra att dom släpper lättare ) har jag dock inga bra förslag till dig.
Lycka till.

Tengil skrev:
Innan man försöker dra loss sånna bultar ska man slå några gånger på dom hårt med en hammare. Försök göra det nu. Släpper dom inte nu när du svetsat på dom ( värmen brukar göra att dom släpper lättare ) har jag dock inga bra förslag till dig.
Lycka till.
Jo man tycketrju att värmen borde få dom att släppa, men icke :( Får prova att slå på dom, men är inte så lätt att få grepp om dom nu heller när bulthuvet är sönderdraget.

Det kallas för att "skränga" bultarna när man slår på dem så att aluminiumoxiden och rosten släpper och pulveriseras. Finns det inget annat alternativ, borra ur dem och installera HeliCoil.

Gick ut och tog nya tag i garaget, nu hade jag gett mig fan på att dom skulle bort. Efter en haltimmes svetsning med pinnsvetsen var alla bultar borta, tur att man hade kvar dom där gamla Rusta hylsorna för detta ändåmål passade dom alldeles utmärkt till efter lite finlir med svetsen.

Bifogat

• Bromsskivebultar.jpg
    Bromsskivebultar.jpg
    80.9 KB · Visningar: 209
He, he. 'insektsbits'. Lite rolig felstavning, tycker jag.
(menar inget illa...)
/u

Ser att bultarna har suttit fast med blå gänglåsning, det mjuknar med värme - typ svetsvärme. I aluminium finns det ingen anledning att använda gänglåsning, det låser så bra själv. Bara som tips när du monterar de nya bultarna - med rätt moment.

Nykan skrev:
Gick ut och tog nya tag i garaget, nu hade jag gett mig fan på att dom skulle bort. Efter en haltimmes svetsning med pinnsvetsen var alla bultar borta, tur att man hade kvar dom där gamla Rusta hylsorna för detta ändåmål passade dom alldeles utmärkt till efter lite finlir med svetsen.

andersbrink skrev:
Ser att bultarna har suttit fast med blå gänglåsning, det mjuknar med värme - typ svetsvärme. I aluminium finns det ingen anledning att använda gänglåsning, det låser så bra själv. Bara som tips när du monterar de nya bultarna - med rätt moment.
Tack för tipset! :tummenupp Det visste jag faktiskt inte, man lär sig något nytt hela tiden :)

ulf_lundin skrev:
He, he. 'insektsbits'. Lite rolig felstavning, tycker jag.
(menar inget illa...)
/u
Nu när jag ser det själv så är det ju en ganska lustig stavning, ändå lyckades man få MVG i SVenska A kursen.
Menar ni att jag måste köpa nya bultar :D nu när jag har ett sånt bra fäste på dom och allt :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...