Bultar till bromsok, är de specialare?

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Efter en mindre fadäs i mekarhetsen inför vårmönstringen där en av bultarna som håller bromsoken på plats gått av inser jag att samtliga måste bytas pronto. En överentusiastisk tidigare ägare har tagit i så till den milda grad vid monteringen att samtliga bultar sträckts över en milimeter och har en markant midja.
Frågan är nu bara om dessa är gjorda i något för tillämpningen speciellt material eller om jag kan ersätta dem med vad som helst som råkar passa? Det vore ju kul att kunna ta en tur senare i veckan utan att bli ruinerad av reservdelspriserna, men är det specialare får jag krypa till korset.
Jag måste ändå säga att jag är glad att det hände nu och inte i inbromsningen efter rakan på Gotland ring!:gnissla:gnissla:gnissla

Frågan gäller alltså en GSX-R 750 -00, som ju inte har radialok. Originalbultarna motsvarar ungefär M8x35.

bruka va fingängat.. typ 1,25 har jag för mig men är inte säker.
sen går de ju o köpa i lite "hårdare" stål. så gjorde jag iaf.

Tror de flesta kör med M10 x 1.25, och det är inte standard nej, tyvärr. :gnissla Standard M10 gänga har ju 1,5mm stigning så det är lite grövre.

Farsan har ett bromsok från en Suzuki liggandes, är inte så kunnig om Suzuki men det är ett 6-kolvsok som troligtvis kommer från en GSX-R 1100 av okänd årsmodell, (Hayabusa verkar ha samma ok?) hur som helst så är det M10 x 1.25mm gängor där man fäster det i gaffeln. Samma gängor som de flesta tyngre Yamahahojarna använder.

http://i224.photobucket.com/albums/dd50/Krafs/IM000090.jpg
http://i224.photobucket.com/albums/dd50/Krafs/IM000091.jpg

bruka va fingängat.. typ 1,25 har jag för mig men är inte säker.
sen går de ju o köpa i lite "hårdare" stål. så gjorde jag iaf.

Går man upp i stålklass så måste man dra skruven med ett högre moment för att få rätt spänningar. Så smartast är att köpa av samma klass som original.
(Om man ska vara petig alltså):tungan

Det får med andra ord bli en tur till den lokala handlaren på tisdag. Tack för hjälpen!

ursäkta lånar tråden lite.. :)
är det OKEJ att sätta brickor på båda oken som är 1,5 mm (mellan gaffel o broms-oken) eller är det typ LIVSFARLIGT att man kan dö.

ursäkta lånar tråden lite.. :)
är det OKEJ att sätta brickor på båda oken som är 1,5 mm (mellan gaffel o broms-oken) eller är det typ LIVSFARLIGT att man kan dö.

Nejdå det är ingen fara, se bara till att brickorna är platta och inte sådär bulliga på ena sidan som de kan vara. Man kan slipa dem för hand och sen mäta dem så att de är lika tjocka överallt.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back