Bultar som sitter...

Rejard

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
Ducati Monster S4
Kära SH:are!

Nu har min värsta aggression lagt sej och jag är nästan ner under maxpuls igen. Ni som inte orkar läsa bakgrunden hoppa till sista stycket, men för att ta saker från början:

Köpt min hoj i februari, inser i början av mars att jag måste byta min bromsskiva bak. Ringer upp lokala Suzuki handlaren Bike Stop här i Linköping, ber dem ta hem grejerna och de säger att de tar hem det till nästa vecka. Bra så långt, går nästan 2 veckor sedan ringer jag upp igen och frågar vad som hänt... Skivan var tydligen slut hos deras leverantör men var på väg in från England nu. Tar inte så hårt på detta eftersom säsongen ändå inte kommit igång riktigt än. En vecka till går och jag får hem min skiva och belägg bara för att upptäcka att jag fått till framhjulet istället... Ringer upp igen och de beställer hem en ny skiva. Samma procedur som med den första genomgås, bortsett från att de faktiskt lyckas få hem rätt skiva och belägg denna gången. Bestämmer mej dock för att behålla skivan och beläggen till framhjulet också då jag tyckte det var lika bra att byta nu när man hade grejerna hemma.

Glad i hågen sätter jag igång med att försöka byta skivan bak, men icke! Skivan har mer eller mindre vuxit ihop men hjulnavet. Ger mej på framhjulet istället och lyckas med det. Bestämmer mej för att lämna in hojen till samma verkstad som tog hem skivan (Bike Stop i Linköping alltså) för att byta skivan bak, då jag har taskigt med tillgång på riktiga verktyg och tyckte att det borde vara snabbt fixat om man dels har erfarenheten och verktygen. Får hur som helst inte en tid förens först om 5 veckor, närmare bestämt idag. Börjar nu svida att gå och vänta på att få åka hoj då våren var så pass fin som den var, men bestämmer mej för att hålla ut.

Var och lämnade hojen igår och fick beskedet att jag skulle kunna hämta den idag. Åke hem glad som en lärka då jag hade för avsikt att köra hem till Småland med hojen imorgon. Har väntat hela dagen på samtalet om att jag kan komma och hämta hojen. Får nu vid 15:28 ett samtal om att det tyvärr blivit komplikationer och att de inte hunnit börja med hojen. Blir lite sur och frågar om den kommer bli klar imorgon. Njaee... Nehe när är den klar då? Vi har en tid 12/6... Vad i HELVETE?!!?!?! Jag har väntat i 5 veckor och är så åksugen att jag skakar av abstinens dagligen, lyckas iallafall samla mej så pass att flickstackaren som fått uppgiften att meddela detta slipper värsta smällen, som mina knogar och diverse föremål i lägenheten fick ta.

Så nu kära SH:are, 4 bultar som sitter utav bara jävlen, hur ska jag få bort dem? Har dålig tillgång på verktyg och liknande, har provat med slagmejsel och brutit av en bits på det. Ska man prova värma med gasol? Alternativet just nu är att köra hem imorn och förhoppningsvis kan bror min (bilmek) hjälpa mej borra bort de gamla skruvarna å gänga om.

Snälla, snälla hjälp mej har aldrig varit så nära ett sammanbrott som jag är nu...

EDIT:
La precis på luren efter ett mycket trevligt samtal med min käre bror, var inga problem att få hjälp där inte, så vi kommer nog lyckas lösa det hela.

MEN! STOR VARNING FÖR BIKE STOP I LINKÖPING !!! Vill ni inte bli lovade både det ena och det andra som de aldrig kan hålla så håll er för helvete där ifrån!!

Last edited:
Bra krafthylsa/bits och mutterpicka, alt. dragskaft gör mekandet enkelt. :tummenupp

Och en värmepistol kan vara behövlig om bultarna sitter med Loctite...

Mvh,
Ingvar

Var bakskivan så slut att det inte ens gick att köra med den altså? (jag skulle aldrig vänta flera veckor med att köra bara för den var lite sliten, det är ju inte som man använder den flitigt precis)

Men att värma på skiten brukar hjälpa (speciellt på skruvar som sitter med loctite vilket dom där ofta gör)
Är det bultskallar eller stjärnskruv?
verkar ju som du slagit på dom redan, men det brukar ju hjälpa att knacka på dom ordentligt också, gärna när man värmt dom.
Var försiktig med lagrena i hjulet bara.

Sitter bromsskivan med vanliga spår/stjärnskruvar?:död Världens sämsta uppfinningar enligt mig! Sitter säkert också med locktite och så har det väl ärjat lite med. Klart det sitter då! Försök värma ordentligt så att ev. locktite smälter. Ev. banka lite på skruven också, sen borde dem lossa. Sätt inte tillbaka gamla skruvar!

Lycka till!

Var bakskivan så slut att det inte ens gick att köra med den altså? (jag skulle aldrig vänta flera veckor med att köra bara för den var lite sliten, det är ju inte som man använder den flitigt precis)

Men att värma på skiten brukar hjälpa (speciellt på skruvar som sitter med loctite vilket dom där ofta gör)
Är det bultskallar eller stjärnskruv?
verkar ju som du slagit på dom redan, men det brukar ju hjälpa att knacka på dom ordentligt också, gärna när man värmt dom.
Var försiktig med lagrena i hjulet bara.

Ja, var nere på ca 1 mm på den tunnaste ställena, verkar som att kolven kärvat ihop och att beläggen ätits upp å sedan har skivan gått åt skogen. Hade bara kört ca 25 mil med hojen när jag såg det, kan hända att jag var lite för köpkåt och förbisåg bromsarnas skick när jag köpte den...

Skallen på skruven har varit insex, är numera ett uppkapat spår

Hur som helst mången tack för mkt snabba svar, men nu har bror min ställt upp med att hjälpa mej å få ordning på grejerna i helgen om jag bara lyckas ta mej ner. Så slipper krabba med det själv iallafall.

Återigen tack för snabba svar och se upp med Bike Stop här i Lkpg.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti