Bultar med rätt hårdhet för kraschpuckar??

Varför ska det vara så fingängat för?

Det är ju inte så att dom gängar upp av sig själv väl??

Eller vibrerar en radfyra så mycket :rolleyes:

Är man orolig för det så är det ju bara använda några droppar locktite :)
 
Jonathan skrev:
Varför ska det vara så fingängat för?

Det är ju inte så att dom gängar upp av sig själv väl??

Eller vibrerar en radfyra så mycket :rolleyes:

Är man orolig för det så är det ju bara använda några droppar locktite :)

En terori jag lurar på.

Fingängat tål högre moment då det är mer gängor som delar på trycket,sen om det är det egentliga orsaken eller dom bara vill vara jobbiga ...det vet jag inte :)
 
Långa farbron skrev:
En terori jag lurar på.
Fingängat tål högre moment då det är mer gängor som delar på trycket,sen om det är det egentliga orsaken eller dom bara vill vara jobbiga ...det vet jag inte :)

Motorbultarna sitter inte med så högt moment, bara ~55nm.
Så när man monterar puckar ska man inte spänna för kung och fosterland. Oftast sitter de i alu.gods och det är lätt att dra sönder gängorna.
Använd momentnyckel!

Fingängan är nog mest för att de inte ska vibrera loss så lätt då den är "segare".
 
negnit skrev:
Det är ju lite beronde på hur pucken ser ut,jag har mina ända in till ramen och då blir belastningen på tvärs om bulten och gängen var det inga problem med,jag trodde också att det inte skulle gå men den drar så mycket man orkar.
Det kanske inte är helt rätt men det funkar för oss.

Hur pucken sitter har ingen betydelse. Bulten ska fortfarande hålla motorn i ramen.
Att du lyckats gänga om bultarna är nog mer tur.

Yttermåtten på gängan är samma. På standard m10 har 1,5mm mellan topparna på gängan och på fin 1,25mm. Vad du gör genom att gänga om är att pressa ihop topparna (enkelt uttryckt) i stället för att skära ut ett nytt spår. Om du försöker göra en fingänga av en standard saknar du 0,25mm gods per varv + att på 4 varv är du 1 mm ur takt.
Om du nu lyckas gänga om utan att karva bort de gamla gängorna så är materialet så pass utmattat att hållfastheten blir lidande. Bulten går kanske att skruva i men risken att det inte håller är väldigt stor. Har du dessutom otur tar det i sin tur sönder gängorna i godset.

Gängor har en beräknad drag- och hållfasthet. Hade inte tummat på det i en så pass kritisk tillämpning som motorfäste.
Bara för att det håller när du skruvar i anser jag inte tillräckligt bra.
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
En terori jag lurar på.

Fingängat tål högre moment då det är mer gängor som delar på trycket,sen om det är det egentliga orsaken eller dom bara vill vara jobbiga ...det vet jag inte :)


Jojo, men varför riskera att dra att sönder gängan när det finns andra alternativ:)
 
majtii skrev:
Hur pucken sitter har ingen betydelse. Bulten ska fortfarande hålla motorn i ramen.
Att du lyckats gänga om bultarna är nog mer tur.

Yttermåtten på gängan är samma. På standard m10 har 1,5mm mellan

Det har du helt rätt i och jag sa ju det ,det är inte rätt men det funkar för oss sen får ju var och en göra som dom vill
Bäst är ju att köpa en bult men det blir lite dyrt med tanke på att om jag inte minns fel så är det olika längd på hö resp vä sida alltså 2 askar a 250st,miit tips blir då att svarva en 12a och gänga,lite svårt att få det rakt men om man har den i svarven och stöttar med dubbhållaren så går det.

Ot..........nån som vet hur man gör på en 250rs.
 
Långa farbron skrev:
Det brukar finnas någon specialaffär som har det,men jag vet inte om det finns en sådan i pannkakslandet :tomten[/QUOTE

Vart brukar dom specialaffärerna finnas då?

Tyvärr är det en ganska så svår grej att få tag iallafall den bult jag önskar.
130 mm M10 1,25 gänga 8.8 hårdhet.
 
R1 racer skrev:
Långa farbron skrev:
Det brukar finnas någon specialaffär som har det,men jag vet inte om det finns en sådan i pannkakslandet :tomten[/QUOTE

Vart brukar dom specialaffärerna finnas då?

Tyvärr är det en ganska så svår grej att få tag iallafall den bult jag önskar.
130 mm M10 1,25 gänga 8.8 hårdhet.

Kolla med Göteborgs skruvcenter,det skall finnas en liknade butik i stockholm,vars namn jag glömt.
 
Man kan också köpa en aldeles för lång skruv och kapa bort gängan, sen har du ett bultämne att gänga. Sliter väl ganska så bra på gängsnittet, men det får man ju ta. Sen är de väl inte toppen att ha obehandlat stål mot aluminium, det blir ett galvanisk element som ger upphov till korrosion. Smörj väl.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top