Bultar för bromsskivor, TTY eller bara Loctite?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Bultarna till bromsskivor ska ju bytas vid varje byte av bromsskiva men beror det på att de är loctitade eller att de är torque to yield (vet inte vad det heter på Svenska)?

Har sett åtskilliga påståenden om TTY men fattar inte varför man skulle använda det på bromsskivor, de behöver väl inte skruvas ned med exakt moment över alla skruvar?
Förstår inte varför man skulle införa en medvetet svagare konstruktion som kan resultera i ett haveri när det inte är så toknoga med att skruva ned jämnt.

Kan man återanvända (ny loctite) de gamla eller är de TTY och måste bytas?

Vänligen undvik gissningar då jag kan gissa själv.
 
Tror nog du kan använda dom gamla bultarna - sånt där är överdimensionerat.

P.g.a detta vågade jag köra 1000 mil med en bak bromskiva som skulle ha 4 förband - med bara 2:D

Hade inte rätt skiva och gjorde en nödlösning inför en besiktning.
Jag såga av två bultskallar o limma fast dom på skivan , hålmönstret passa ju inte.

Såg jättebra ut för besikningsgubben:D
 

Titta på skruvarna. Om dom är dragna över sträckgränsen (TTY ?) så har dom som en svag midja på den del av gängan som sitter utanför "hålet". Syns oftast tydligt men ett skjutmått är aldrig fel.

Om dom har en midja skulle jag byta och använda loctight och inte dra åt dom nya så hårt.
 
Punkt 4 symboliserar sträckgränsen.
331px-Metal_yield.svg.png

Den är till den punkten du menar att bultarna är dragna till. Innan det sker bara elastisk deformation. Alltså ingen kvarstående förändring. Men efter den punkten skapas en kvarstående midjebildning. Beroende på hur kurvan ser ut för den kvaliten som finns i din bult kan ju kurvan dala så att du inte kan uppnå samma moment en gång till utan istället når brottgränsen.

Då blir det såhär. (Min topplocksbult på försök 2)
IMG_8382.JPG
 
Titta på skruvarna. Om dom är dragna över sträckgränsen (TTY ?) så har dom som en svag midja på den del av gängan som sitter utanför "hålet". Syns oftast tydligt men ett skjutmått är aldrig fel.

Tar det när vi tittar på skivorna.
Med tanke på godsets grovlek så skulle det behövas rejäla fälgar för att dra bultarna över sträckgränsen.
 
Jag tycker det verkar livsfarligt att dra en midja på bultarna till just bromsskivorna, bultarna blir ju betydligt mycket svagare just där, även om midjan kanske inte ligger precis där den skulle skjuvas av mellan fälg och bromsskiva.
 
Loctite och lagom moment fungerar utmärkt (Att sen kombinera loctite med momentdragning ger ingenjörerna grå hår men det är vad de flesta fabrikanter rekommenderar)
 
Jag tycker det verkar livsfarligt att dra en midja på bultarna till just bromsskivorna, bultarna blir ju betydligt mycket svagare just där, även om midjan kanske inte ligger precis där den skulle skjuvas av mellan fälg och bromsskiva.

Bara spekulationer men är inte förbandet gjort så att den axiella kraften man drar bulten med och skivan emot fälgen blir så stort att friktionenkraften mellan fälg och skiva blir större än den man orsakar vid en bromsning så att skruven inte behöver klara någon radiella laster... och därav högt åtdragningsmoment på dom bultarna.
 
Last edited:
Jag vill inte verka som en besserwisser men punkt 3 är den ursprungliga sträckgränsen. Om man däremot drar en skruv över sträckgränsen så förflyttar man sträckgränsen :krama

Det beror väll på om man har en tydlig övergång eller om man får tillämpa Rp0,2?

Finns dock inget tråkigare än materiateknik:brinnerup

Edit: jag hade aldrig bytt skruvarna, dom har ju inte gått av än.:D
 
Last edited:
Har kollat på mina hojar framhjulen. Båda har 6mm insexskruvar för att hålla skivan. 6mm insex brukar vara 8mm skruv. Suzukin har 5st, Triumphen 6st

Haynes Suzukin: Viktigt att hjul och skiva helt rena i anläggningsytorna annars kommer skivorna att woobla. Lägg på passande icke permanent gänglåsning på gängorna och dra skruvarna criss-cross till 23Nm.

Haynes Triumphen Installation: viktigt att hjul och skiva helt rena i anläggningsytorna annars kommer skivorna att woobla. Skivorna ska monteras på rätt sida, gamla skivor enligt markering så de sätts likadant. Använd nya skruvar och dra skruvarna lite i taget criss-cross till 22Nm
(dvs det står inget om Loctite till Triumph!)

Är det/Har det varit(?) lägre hållfasthet på stålet i Triumphs skruvar?
Eller nått fel vid tillverkningen som gett brottanvisning på skruven?
Några skruvskallar som har poppat under garantitiden?
Eller har det hänt man har dragit skruvarna för hårt vid fabriksmontaget hos Triumph/Underleverantör?, över sträckgränsen? #
Så det är därför Triumph/Haynes vill att man ska använda nya skruvar?

# Har varit med om motsattsen till detta. Fick ett antal kompressorhaverier.
Tillverkaren tog på sig ansvaret.
Enligt tillverkaren hade en semestervikarie hade inte dragit en mutter tillräckligt hårt.
Så muttern lossnade. Och rotorn i elmotorn lossnade.

SÅ VALET ÄR DITT :va
Använd
nya skruvar enligt Triumph Haynes
eller
använd de gamla igen
Jag hade mätt längden på de gamla (om inte nya var billiga och lätta få tag på)
Alla lika långa inom 0,1mm OK Mer än 0,2mm skillnad så hade jag tagit nya.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top