Onsdag 24/5
Det finns ett annat knep att kombinera med "typ 5-56 och liknande"
Det knepet är konstant "dragning"
Ett exempel:
En bekant i bil och lackverkstan bredvid våran lokal försökte dela ett vevparti.
Tog i så mycket han vågade med "avdragare" (?) inget hände.
Jag förslog 5-56. Han sprutade på 5-56 och gick hem, tillbaka nästa morgon hade det släppt.
Jag försökte dela en kona i framhjulfjädringen på en Volvo 142. Konan satt. Sprutade på 5-56.
Och konan släppte några minuter senare. Framhjulsfjädern tryckte isär konan.
Försöker just nu (sedan igår) dela två avgasrör.
Igår gick det inte.
Hängde idag upp de två rören i det övre röret och hängde 25 kg hantlar i det undre röret.
Och sprutade på mer 5-56.
Får se om det hjälper men det får ta tid eftersom jag ska resa bort ta 14 dagar.
Ingen effekt hitintills 9 timmar senare.
Har hängt på ytterligare 20 kg hantelskivor på eftermiddagen
så nu
totalt 45 kg dra isär på rören.
Inget hänt hittils 20:25. Trots jag sprutat på
Inträngande och lättapplicerad spray som snabbt löser rost och driver ut fukt. Används för att lossa fastrostade bultar, muttrar och liknande, samt minska fr...
www.biltema.se
Fredag 26/5 hade jag lessnat på att inget hände.
Försökt vrida isär med 45 kg hängande i rören.
Inte en rörelse. Läste om Biltemas Rostlösare som sänker temperaturen till -40C (från här hemma ca +20C) och att det ca 60 K sänkning kan knäcka rosten. Fick en ide, om jag lägger rören i ugnen, ställer in på +275C, väntar 30 minuter, tar ut rören och sedan spolar kallvatten (+10C) genom det rör som gå inuti det andra så blir det en sänkning på 265K, kanske knäcker rosten där rören går i varandra ?
Och det funkade.
Höll i det inre (kalla/nerkyklda ) röret. Knackade med en hammare på det yttre varma röret runt om om på olika sidor och för var varje knack kom det längre och längre ut.
Till slut bara kyla det yttre rör långt bort från skarven och dra isär.
Värmning, avkylning och hammarknackning och rören gick isär.