BULT till framesliders

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
är det någon som har en susning om vad man ska ha för hårdhet på bulten som man fäster sina framesliders med?

på min gsxr ska de dras i motorfästet, och det ska dras med 79Nm, men drar man tex bultarna som följer med walter motos sliders med 79NM så blir de väldigt låååånga.

skulle vara skönt att dels veta att motorn sitter stumt, SAMT att bulten böjer sig vid ev. crash och inte motorfästet ryker.

nån som e hemma på bult?

///P

Hur grova är bultarna då? Är det M10 eller M12 eller?

Dom flesta motorbultar som jag i allafall träffat på är M10 x 1,25...

Hårdheten brukar vara standard 8,8 på dom bultar som följer med Framesliders..har för mig dock att Yoshimuras kraschisar har 10,?...lite osäker dock..

Mike skrev:
Dom flesta motorbultar som jag i allafall träffat på är M10 x 1,25...

Hårdheten brukar vara standard 8,8 på dom bultar som följer med Framesliders..har för mig dock att Yoshimuras kraschisar har 10,?...lite osäker dock..

8.8 bult borde ju vara mer än tillräckligt tycker jag. Nästa hårdhet är 10.9, risken är väl att en sådan bult smäller av vid en vurpa, till skillnad från en 8.8 som är mjuk.

jag antar att 8,8 är standard då,,,,men hur F-N ska man då kunna dra 79Nm????

Rätta mig nu om jag har fel..men en 8,8 bult kan man väl dra till 8,8 kg innan den går av..

Eftersom 79Nm är cirkus 7,8 kg? så torde det inte vara något problem att dra en sådan bult i ditt motorfäste,är bulten för lång,kanske kapa den? :tummenupp

Jag tror åxå att en 10,9 kg bult har sönder motorfästet...då kostar det flis att fixa..om man inte e haj på att svetsa alu !

de man gör är att såga en skåra i bulten där man vill ha brottpunkten.
,sitter det en bult utan brottyta är risken stor att motorfästet går väck vid marksyning,oavsett hur "lös" man än väljer.

Lg skrev:
de man gör är att såga en skåra i bulten där man vill ha brottpunkten.
,sitter det en bult utan brottyta är risken stor att motorfästet går väck vid marksyning,oavsett hur "lös" man än väljer.

Det är ju en idé förstås... Men måste nog såga som du säger, det är ju dåligt material att svarva...

Mike skrev:
Rätta mig nu om jag har fel..men en 8,8 bult kan man väl dra till 8,8 kg innan den går av..

Eftersom 79Nm är cirkus 7,8 kg? så torde det inte vara något problem att dra en sådan bult i ditt motorfäste,är bulten för lång,kanske kapa den? :tummenupp

innan den går av ja,,,,men innan dess blir den tunnare och längre,,,,man drar ut skiten!

den går inte av, men den är ju inte direkt fräsh!

inget jag vill ha i motorfästet!

tips??

///P

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back