Bult som inte vill ut !

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag behöver tips...
Jag har en stor bult under motorn som inte vill komma ut :-(
Den bara snurrar runt, runt, runt men den gängar liksom inte tag.
Så bulten kommer inte ut !

Har ni någe tips?

Jag har ingen svets......
Jag har försökt med olika tänger men jag får inte kraft nog att dra den ut, samtidigt som jag skruvar.
Får inte in en mejsel att bryta med !

Världens enklaste problem, men för mej är det besvärande eftersom det droppar olja.....
Den är så pass lös att jag kan dra den med fingrarna.
Den går varken in eller ut, SUCK !!!

Jag tror problemet grundar sej i att jag glömnde brickan.....

Bild? Vilken motor? kanske underlättar om du vill ha tips

Trodde det var så pass generellt....

Det är en ktm lc4 och det är oljepluggen.
Oljepluggen går bara runt runt runt.
Det ser helt ok ut, inte sne, inte vind, det är som det ska förutom att den snurrar.
Känns verkligen inte som jag dragit sönder den !!!
Men det kanske jag har ?

Men behövs det bild så går väl det att fixa !

Last edited:
Det du får försöka att göra är att införskaffa en avdragara för lager/bussningar. Det går bra med 2 armars. Köp inte en för stor. Kolla bara att det är tillräkligt stor för att armanra ska räcka runt skallen.

Pluggen verkar sitta så pass löst så du borde ha ett spel mellan motor och skalle. Där mellan ska avdragar armarnas krokar in. Men jag tror du får slipa till självaste böjda delen av armarna så dom blir smalare. Sen när det är gjort och du fått in dom 2 armarna, skruva åt avdrageare mot pluggens skalle.

Sen försöker du att vrida hela avdragaren samtidigt som du drar lätt i den. Har du tur så greppar gängorna om du inte har gjort gäng paj dvs. Sen finns det andra metoder men om det går fel, men dom vill jag inte direkt säga. För gör du fel så är det kört. Vet inte hur stor skallen och den gängade delen.

I annat fall vet jag inte. Du ska i alla fall INTE kapa skallen. För då får du ALDRIG ut självaste gäng delen om du har otur. Lycka till.

Last edited:
1) Det finns inga gängor på en bult! Allt som har utvändiga gängor är skruv.

2) Om du kommer åt skallen axiellt så borra och gänga ett hål i den och sätt i en skruv eller en gängad stång eller vadsomhelst som ger dig något att hålla i så du kan dra och vrida samtidigt.

1) Det finns inga gängor på en bult! Allt som har utvändiga gängor är skruv.

2) Om du kommer åt skallen axiellt så borra och gänga ett hål i den och sätt i en skruv eller en gängad stång eller vadsomhelst som ger dig något att hålla i så du kan dra och vrida samtidigt.

...men det finns gängor på gängade stänger då eller ???:va :pannkyss

Går skruven in i aluminiumgods eller är det ett plåttråg?

Är det plåt så är det möjligt att det sitter en gänga i en hylsa som typ poppnitats fast i tråget, i så fall kan det vara så att det är själva hylsan som snurrar, alternativt att det sitter svetsat en mutter på insidan som har släpt i svetsningen.

Enklast är då att lossa hela tråget och åtgärda problemet därifrån.

Okej tack för era tips...jag får tydligen förbereda mej på att slita lite !!!

Jag kan berätta hur det går.

Tack i alla fall, det var bra tips !

...men det finns gängor på gängade stänger då eller ???:va :pannkyss

Konventionen sedan åtminstone 20 år tillbaka är att allt med utvändiga gängor är skruv. Kalla det t ex för skruvstång, gängad stång, men inte gängstång :fakta

Det här med gängstång eller inte är ju som språket i övrigt, det ändrar sej.
Spelar ju inte så stor roll vad en sak heter om "alla" ändå kallar det för något annat?

I min värld har det dock alltid hetat gängstång och det är vad försäljare också verkar kalla det för (se bifogade bilderna).

Förresten, vad är en vagnsbult? Jo jag vet vad det är men den är ett typexempel på vad en sak kallas och vad den per definition är för något...

Jag misstänker vi får leva med den här begrepsförvirringen, hehe.

Nu blev ju det här väldigt OT (sorry "Air100"), hoppas du har överseende).

Så här säger man på Amerikanska Wikipedia (se bifogad bild), jag vet att det inte är samma sak som vi tolkar det här i Sverige men å andra sidan så vet jag inte hur tung sanningshalt man egentligen kan lägga på wikipedia, det är ju trots allt ett öppet uppslagsverk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bolted_joint#Types_of_bolts

Att använda rätt benämning på saker är viktigt för att undvika missförstånd. Det är därför vi har TNC.
http://www.tnc.se/media/rap481.pdf

Citat:
"Inom en och samma verksamhet kan olika personer använda samma
term men mena olika saker utan att de själva alltid är medvetna
om detta. Detta kan leda till allvarliga missförstånd, särskilt då
kommunikationen sker via datorer. För att få fram en entydig och
effektiv kommunikation och minska risken för missförstånd är det
viktigt att inventera verksamhetens centrala termer samt att komma
överens om deras innebörd. En beprövad metod att åstadkomma
detta på är genom terminologiarbete."

Om sedan amerikanarna använder lite föråldrade uttryck är inte så förvånande. De har inte ens kommit så långt som engelsmännen i införandet av SI-systemet :)

Last edited:
Att använda rätt benämning på saker är viktigt för att undvika missförstånd. Det är därför vi har TNC.
http://www.tnc.se/media/rap481.pdf

Citat:
"Inom en och samma verksamhet kan olika personer använda samma
term men mena olika saker utan att de själva alltid är medvetna
om detta. Detta kan leda till allvarliga missförstånd........En beprövad metod att åstadkomma detta på är genom terminologiarbete."

Om sedan amerikanarna använder lite föråldrade uttryck är inte så förvånande. De har inte ens kommit så långt som engelsmännen i införandet av SI-systemet :)

Instämmer på båda punkter :D

Men är det inte jänkarnas grej att vara lite "motvals" mot övriga världen?
Å andra sidan envisas britterna fortfarande med att köra på "fel" sida av vägen, så...? Fast de tycker säkert likadant om alla andra, hehe

Människan är lite för bra på att hålla på sina "verbala traditioner", man kan bli lindrigt vansinnig på att man spenderat dyrbar tid på att söka en detalj eller ett verktyg hos en leverantör, bara för att slutligen upptäcka att någon "kreativ" :tomten har valt att kalla det något helt annat, som inte finns med i mitt "synonymregister", en standard är inte så dumt.

En sak är dock säker, vi har inte sett slutet på det här :)

Bara för att undvika missförstånd:
Amerika är en världsdel som består av förbundsrepubliken USA och en massa andra länder.

USA använder inte SI-systemet.

Alla andra amerikanska länder använder SI-systemet.

Helt riktigt ... jag brukar bara inte kalla dem för USA:are :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...