Bult som gått av.Svetsa?

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Jag har 2 bultar som gått av vid avgasförgreningen från cylinderna.

Nu har jag borrat igenom 1 bult och försökt att gänga i bulten.Men gängtappen gick av i bulten. Så nu måste jag borra igenom gängtappen som är av härdatstål...Finns det någon bra borr för detta?

Sedan undrar jag om någon har erfarenhet av att Svetsa på en mutter?
Kan jag göra detta då motorn sitter på, med tanke på oljor och bensin som kan antända???

Tacksam för tips.

Mvh Matte

Last edited:
Att borra genom en gängtapp kan du glömma utan pelarborr och borr som kostar svin. Svets är en betydligt bättre metod, ja det går att svetsa med motorn i ramen utan att det exploderar.....

Svetsa dit en mutter är bra, men få du försöka värma materialet som bulten sitter i annars dra du av den igen, aluminium sväller tidigare än stål.

Ha Ha borra ur gängtapp LYCKA TILL! DE GÅR EJ.
Dock kan man slå sönder gängtappen med ett don då dom är så hårda och spröda.

Annas e de svets som gäller

Tack för tipsen!

Det känns olyckligt detta..Eftersom både bulten och gängtappen är kantad
med aluminiumkanten. Alltså det går inte att gänga på en mutter och svetsa..Utan man får hålla muttern emot och hoppas det håller...

Skall iaf först prova med donet.

Tack för tipsen!

med aluminiumkanten. Alltså det går inte att gänga på en mutter och svetsa..Utan man får hålla muttern emot och hoppas det håller...

Ta svetsen och bygg på skruven först, trä på en mutter och svetsa fast den.
Det finns tom. pinnar som man kan bygga nere i ett hål med utan att svetsen fastnar i godset om skruven gått av en bit in.

Tips, koppla bort batteripolerna innan du svetsar om de inte e gjort. Det KAN inträffa otrevliga fenomen i batteriet om de kommer strömming i kretsen.
De borde inte göra om man sätter jordningen så nära svetsstället som möjligt.

Vet inte om de är någon annan som har erfarenhet om detta...

Tips, koppla bort batteripolerna innan du svetsar om de inte e gjort. Det KAN inträffa otrevliga fenomen i batteriet om de kommer strömming i kretsen.
De borde inte göra om man sätter jordningen så nära svetsstället som möjligt.

Vet inte om de är någon annan som har erfarenhet om detta...

Inom Industrin t.ex där jag jobbar är det big NO NO att jorda långt ifrån svetsplatsen. Detta då t.ex strömmen kan ledas genom en axel, genom lagrena. Bränna i lagerbanan och alltså förstöra en massa lager....

Så jorda nära och / eller batteripol. Koppla ur Cdi:n brukar jag alltid göra oavsett.

Ha Ha borra ur gängtapp LYCKA TILL! DE GÅR EJ.
Dock kan man slå sönder gängtappen med ett don då dom är så hårda och spröda.

Annas e de svets som gäller

Det går att borra ut, men inte med vanligt borr.. Man måste använda "specialborr" typ hårdmetallstickel som mer är en fräs. Denna ska köras förbannat fort och stabilt. Dvs bra pelarborr eller i fräs.

Det går även som du skrev att knacka bort den med ett bra don.

Jag skulle nog rekommendera att lämna till mekaniskverkstad. de kan gnista ur tappen alt finns det specialborr för applikationen men det kräver stabila högvarviga maskiner som de har.

På något vis känns det som om du kommer göra mer skada än nytta, med sneborrningar, avdragna tappar,svetsning, etc:krama

Så här ser en borr som kan borra i gängtappar, borrar och liknande ut.
Borr.JPG

Mobiltelefonbild :gnissla

Jag har använt den flera gånger och det tar en stund och man måste som flera andra säger använda en pelarborrmaskin eller fräsmaskin så man inte bryter av även den i hålet.

Tack för tipsen!

Glöm bort att knacka ur den........

Som nån tidigare skrev..Bygg först på den avbrutna skruven så att de vet att du får "fäste" i den, sen tar du en ett nummer för stor mutter M8 skruv - M10 mutter, svetsa ordentligt hela muttern ska vara röd. Sen ska du låta hela härligheten kallna, rucka den sen försiktigt fram och tillbaka så att den börjar röra sig, då sprayar du på rostlösare och skruvar ut den. Det kanske inte går första gången eller andra, men till slut så ger skruven upp.
Du behöver inte oroa dig för att skruven sitter i aluminium den påverkas inte nämnvärt, att den sitter i aluminium är bara en fördel eftersom aluminium expanderar mer än stål så "klämmer" den ihop skiten som gjort att skruven fastnat och när den kallnar så har man fått en "något" mindre klämkraft på skruven.

Under mina 50år med fastrostade/avdragna skruvar har jag än aldrig misslyckats med den här metoden.

/KentW

Last edited:
OK som jag förstår så ska man koppla ur batteriet och CDI:n när man svetsar?
Vart kan CDI:n sitta på en Suzuki bandit 600?

För avbrutna gängtappar finns det faktiskt utdragare även om det kan vara svårt att få tag i dom.
dom har tre eller fyra piggar som ska haka i urgröpningarna i tappen som spånet samlas i.
Kolla med verkstad om dom har som du kan få hyra/låna.

De två bästa sätten vid avdragna pinnskruvar är endera att svetsa dit en mutter eller att använda en sån här.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98847

Att handborra utan styrhylsa, svinpittar, gängtappar etc, brukar bara förvärra.

Om det är en avdragen skruv, så prova först att gänga ut den med tex en ritsnål. En avdragen skruv som smällt av under åtdragning kan ju nämligen sitta mycket lätt (eftersom den normalt inte är dragen i botten av hålen till skillnad från många pinnskruvar). Men börjar man borra i den så dras den ju omedelbart åt om det är en vanlig högergående borr.

I detta fall så behöver man ju dessutom inte avlägsna resterna av gängtappen om nästa steg man valt är att svetsa dit en mutter.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...