Bult i kopplingen av halvvägs

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748 -00
Jag kör en ducati 748, hade den utanför huset i någon timma medans jag käkade och någon jävel välten den. Hojen stod utan kåpa och välte rakt på en av de bultarna som sitter i den öppna kopplingen på denna typen av cyklar, här är en bild:

ducati_cluch_spring_bolt_broken.jpg

(obs, inte min hoj på bilden)

Har ringat in en av de bultar som gått av, nu har jag två frågor.

1) Hur får man ut bulten på bästa sätt? observera att det inte finns något huvud kvar på den och den sitter en bra bit in (1-2cm) in i hojen. Ska man ens försöka ta ut den på egen hand?

2) Kan man köra med fem bultar?

Tack på förhand!
 
Den där kan inte sitta hårt alls.
Försök borra i den så di får grepp med en liten mejsel alt köp ett urdragar kit med stift du knackar in i hålet.

Själv hade jag borrat med borrar som går baklänges.
DVS borren hugger i någonstans när du borrar och skruven kommer med ut.

Nej du kan inte köra med 5 skruv.
Det blir snett och obalans.
 
Kommer du inte åt att greppa den med en tång om du plockar isär kopplingen?
 
Om skruven är av. Så att hela fjäderretainern och fjädern är borta så är den återstående delan av skruven helt lös i gängan. Då kan man med lite tur rotera ut skruven mha en vass rits eller syl mot brottytan för den händelse du inte har utstick nog för att få tångtag.
 
Kommer du inte åt att greppa den med en tång om du plockar isär kopplingen?
Precis, riv bort allt så får du nog tag i den med en polygrip. Det hade jag gjort.
 
Var kan man köpa verktyg för att plocka ut bulten i sverige? Och vad heter det på svenska? (reverse twist drill bit på engelska, hjälper mig inte i sverige dock)
 
Var kan man köpa verktyg för att plocka ut bulten i sverige? Och vad heter det på svenska? (reverse twist drill bit på engelska, hjälper mig inte i sverige dock)

reverse twist drill bit = är en vänster "gängad" borr som du borrar ur den avbrytna skruven med. Om du har tur släpper skruven och "fastnar" i borren och följer med ur.
Grispitt/svinpitt vänstergängad konisk skruvurdragare.
 
Last edited:
..den där dras med 3-4 Nm...så den sitter inte fast värst alls. :)

Bort med resterande bult/fjädrar och ta av tryckplattan - notera att en av "stolparna" har ett spår, och tryckplattan har en liten markering - sätt tillbaka på samma sätt...viktigt som fan, annars lirar det icke. :)

/J
 
Okej efter lite mer uforskande så visade det sig ju att bulten inte var av utan att själva tryckplatans "hylsa" som man fäster bulten i gått av (så går det när man bara kollar snabbtm, blir skitsur och sedan åker till jobbet).

Så behöver köpa en ny tryckplatta, inga problem. Dock hade jag velat byta sagda tryckplatta själv, har hjälp av en duktig polare som är mekaniker men behöver ha tag i ett speciellt verktyg (som han inte har i litet nog format) som används till att dra alla sex bultarna lika mycket.

Behövs några ytterligare "specialverktyg" för att byta tryckplatta?
 
Du behöver en insexnyckel 4mm, plus en spårringstång för att få bort lagret.
Köp ett nytt lager o knacka i för säkerhets skull, jag har nyss gjort samma sak
o det tog ungefär 15 minuter.

(markeringen på tryckplattan är en liten triangel)


Edit: om "stolpen" gått av, är det inte tryckplattan, utan felet sitter innanför,
och blir helt plötsligt lite mer komplicerat.
Du får riva isär och plocka bort lameller o stålskivor, centrumet sitter fast med
en stor mutter som på min hoj dras med 190 nM.
 
Last edited:
Var kan man köpa verktyg för att plocka ut bulten i sverige? Och vad heter det på svenska? (reverse twist drill bit på engelska, hjälper mig inte i sverige dock)

reverse twist drill bit -Är det kamikaze skrev om. ett borr med spånkanalerna vridna åt motsatt håll som körs baklänges. När eggen skär ner i skruven så gängas den ur. (Det är iaf tanken)
 
Du behöver en insexnyckel 4mm, plus en spårringstång för att få bort lagret.
Köp ett nytt lager o knacka i för säkerhets skull, jag har nyss gjort samma sak
o det tog ungefär 15 minuter.

(markeringen på tryckplattan är en liten triangel)


Edit: om "stolpen" gått av, är det inte tryckplattan, utan felet sitter innanför,
och blir helt plötsligt lite mer komplicerat.
Du får riva isär och plocka bort lameller o stålskivor, centrumet sitter fast med
en stor mutter som på min hoj dras med 190 nM.

Exakt, det man bultar i är kopplingskorgen... :)

/J
 
Okej, så lite mer jobb blev det tydligen, ska ta kort på exakt vad som är pajj imorgon bitti och lägga upp så ni kan se exakt. Men ja det är den stolpen som sticker ut som man lägger fjädern runt och som man sedan fäster skruven i, hittade två bilder på nätet där jag ringat in exakt vad som är av från två olika vinklar (obs: den del som är grönt inringad är alltså bruten):

ducati_clutch_broke.jpg


Hur svårt är det att byta ut den delen själv? och vad kostar den ca. ? Samt vilka verktyg behövs? Har fått tag i en momentnyckel 4-20 Nm iaf,

Många jag pratat med på ett internationellt forum (samt även min granne som är en rätt bra bilmekaniker) sa att om jag plockar bort den motsatta fjädern+bulten också så att det blir jämnt tryck på plattan så kan jag kör hojjen på fyra bultar utan problem. Stämmer detta?
 
Last edited:
Många jag pratat med på ett internationellt forum (samt även min granne som är en rätt bra bilmekaniker) sa att om jag plockar bort den motsatta fjädern+bulten också så att det blir jämnt tryck på plattan så kan jag kör hojjen på fyra bultar utan problem. Stämmer detta?

Men risken är väl att det kommer att slira.
Fjädrarna sitter där av en anledning.
 
Jag har lyckats bryta av motsvarande sak på en Honda dominator. Jag gjorde en sniklagning genom att borra, gänga och skruva i en m6 från "baksidan" på den söndriga samt en m6 på baksidan på motstående sida (för balansens skull). Fungerade kanon i flera år (så länge jag hade kvar bågen). Vet inte om det finns plats för m6-skallen på baksidan på en Ducati. Men kanske kan vara värt att kolla. Du avgör.

Hans-Åke
 
Kan ju vara intressant att undersöka så att ingen mer av hylsorna är på väg att ge sig, ser ut som att det kan göra rejäl skada om en skruv lossnar vid full rotation.
 
Har plockat av den andra bulten som sitter på motsvarande sida av den som redan var av, och plockat bort stången som står ut så jag har 4 bultar som sitter jämnt fördelade nu ist. för 6.

Dock har jag en fråga, hur mycket vrid ska jag använda på momentnyckeln när jag sätter tebax de fyra bultar/fjädrar som har stänger kvar att sitta i? dvs. hur hårt ska jag dra dem? Jag har dragit i dem med 4Nm i vrid på alla bultar jämnt, räcker detta?
 
Inte så noga, du har ju ett rätt hårt fjädertryck på de små m6:orna, det funkar som fjäderbrickor fast bättre.

För övrigt känns "lagningen" oseriös, ducati satte dit sex fjädrar för de tyckte fem var för lite. Du kör med fyra, räkna med slir.

/Mina oönskade 5cent
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top