Bullertest

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
-
Hade tänkt testa på bana nu till vår så man vill ligga på säkra sidan. Nytt detta året är väl max 95 decibel? vill gärna inte chansa och åka på förbud :hördu har idag akra slipon på gick igenom bes iaf.Så vart kan man decibeltesta hojen? Vill ogärna åka på org burk men det kanske är det enda som godkänns.

Hade tänkt testa på bana nu till vår så man vill ligga på säkra sidan. Nytt detta året är väl max 95 decibel? vill gärna inte chansa och åka på förbud :hördu har idag akra slipon på gick igenom bes iaf.Så vart kan man decibeltesta hojen? Vill ogärna åka på org burk men det kanske är det enda som godkänns.

Är du så attans snabb att du behöver de där extra 0,78 hk som sliponet ger?

Om inte är det väl investerade 2 minuter att byta till orginal och slippa alla diskussioner, för såna lär det bli oavsett om Gud fader själv godkänt ljudnivån.

//P

DB kravet är olika från bana till bana. Men generellt så kan man säga att har du ett Akra som gick igenom besiktningen så klarar du 95db som är vid förbifart.
SBP mätningen på buller är inte densamma som vid banor. Banor har alltid krav som gäller förbifart medans SBP mäter vid ett visst varvtal (beror på kubik och cylindrar) på ett angivet avstånd.

95db vid förbifart klarar ett slipon i gott skick!

/Nitrous

Är du så attans snabb att du behöver de där extra 0,78 hk som sliponet ger?

Om inte är det väl investerade 2 minuter att byta till orginal och slippa alla diskussioner, för såna lär det bli oavsett om Gud fader själv godkänt ljudnivån.

//P

Förmodligen inte men säkert går det att vinna några tiondelar per varv:) Och sen ljudet gör att man får lättare flyt i körningen varvtal osv. Och sen är det väl inte så lätt att bara byta rakt av, hojen är ju mappad inställd på sliponet skulle man sen byta tillbaks till org så behövs en ny mapp och det skulle bli ganska bökigt med tiden.

DB kravet är olika från bana till bana. Men generellt så kan man säga att har du ett Akra som gick igenom besiktningen så klarar du 95db som är vid förbifart.
SBP mätningen på buller är inte densamma som vid banor. Banor har alltid krav som gäller förbifart medans SBP mäter vid ett visst varvtal (beror på kubik och cylindrar) på ett angivet avstånd.

/Nitrous

Förbifartsmätning på a-torp kan du glömma med slipon. Pungt. Mäter man vid bankant klarar du knappt 95 db med originalrör på en retta. Har gjort bullermätning på anderstorp vid ett antal tillfällen de 2 senaste åren, och min erfarenhet säger mej att ett litet fåtal slipon klarar 95 db. Majoriteten klarar knappt svemos 102 db-gräns.

/Nitrous

Nu var det så i detta fall angående sliponet att jag hade tur att jag fick en gammal farbror på SBP som var shyysste och bara titta på burken och sa den går lite högt. Och jag jaa det är ju en sporthoj dom låter så. Och han jag får ta en liten runda och känna efter? jag jaavisst. Kan tro att det var svettiga minuter att stå och vänta i hallen men efter ett tag kommer han tillbaka med ett stort smile och saken var biff:tummenupp så det blev aldrig en decibel mätning men skulle tro att den håller ett gränsvärde.

Nu var det så i detta fall angående sliponet att jag hade tur att jag fick en gammal farbror på SBP som var shyysste och bara titta på burken och sa den går lite högt. Och jag jaa det är ju en sporthoj dom låter så. Och han jag får ta en liten runda och känna efter? jag jaavisst. Kan tro att det var svettiga minuter att stå och vänta i hallen men efter ett tag kommer han tillbaka med ett stort smile och saken var biff:tummenupp så det blev aldrig en decibel mätning men skulle tro att den håller ett gränsvärde.

Spelar ingen roll om den klarar SBP's bullermätning, kommer du till en bankörning mäter dom förbifartskörning vid bankanten och då tar det stopp oavsett om SBP godkänner den.

Om jag frikopplar på rakan då:D Och sen skyller på att jag var tvungen att hämta andan pga av dålig kondis nä skulle inte funka. Men man kan fråga sig hur gör alla twinnar duccar,millar osv dom klarar väl sig inte ens med org pipor?

Förbifartsmätning på a-torp kan du glömma med slipon. Pungt. Mäter man vid bankant klarar du knappt 95 db med originalrör på en retta. Har gjort bullermätning på anderstorp vid ett antal tillfällen de 2 senaste åren, och min erfarenhet säger mej att ett litet fåtal slipon klarar 95 db. Majoriteten klarar knappt svemos 102 db-gräns.

Ja det stämmer säkert för Anderstorps del, beror mycket på hur bra mätutrustningen är och hur nära banan den är placerad.

På Kinnekulle som exempel har vi mätt varenda gång vi hyrt banan med den banägarens instrument som är ett handinstrument (ej permanent) placerat och då är 95db inget problem på deras anvisade mätpunkt.
Mantorp Park är heller inget problem med deras permanenta mätpunkt (vet ej hur nära bankanten deras mätpunkt sitter).
Men, sen kan vinden spela rätt stor roll också och så kanske dom instrument jag har erfarenhet av är kalibrerade för ett par år sen :) , bara positivt för deltagarna hittills :tummenupp

/Nitrous

Bullertest kan göras hos bilprovningen. Gjorde ett för några veckor sedan. Kostade mig 180kr, dem fick lägga in det som en ombesiktgning elelr nån slags miljötest grej. Minns inte riktigt. Men det va det billigaste dem kunde hitta :)

Nån som har erfarenhet av insatser till slipon, om de funkar? Jag har nämligen hört bådeoch att det funkar och inte funkar.

Annars är juh ljuddämpar ull en idé :)

Bullertest kan göras hos bilprovningen. Gjorde ett för några veckor sedan. Kostade mig 180kr, dem fick lägga in det som en ombesiktgning elelr nån slags miljötest grej. Minns inte riktigt. Men det va det billigaste dem kunde hitta :)

Nån som har erfarenhet av insatser till slipon, om de funkar? Jag har nämligen hört bådeoch att det funkar och inte funkar.

Annars är juh ljuddämpar ull en idé :)

Jag har ett ( 2 ) scorpion-slipon på min hoj. Körde hela förra sommaren med det som det var, dock aningen högljutt för att platsa i vanlig trafik.
Köpte till i år en dB killer som tar ner ljudets volym utan att ändra dess karraktär.
SBP för 14 dagar sedan, inte några synpunkter på ljudet där, det vara bara tack och bock.
Så för mig funkar det bra, insatsen är dock tillverkad av scorpion själva, alltså inte någon universalgrej, om det nu kan betyda något.
Avssende effekt har jag inte mätt men kan inte påstå att jag märker någon skillnad mellan helt öppet slipon och ett med insats.
TRX är iofs inget effektmonster i sig.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...