Bullerkrav

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
I det nya supermotard reglementet står det så här:

Buller, maximalt 98 db med en differens av 2 db efter tävlingsheat. Detta i enlighet med artikel 032.17.1 FIM Motocross regler, samt 79.11 och 79.15 i FIM´s tekniska reglemente.

Från år 2003 i FIM tekniska reglemente kommer endast 96 db med en differens av 2 db att tillåtas.

Det skulle alltså betyda att man måste strypa ner halva effekten på hojen. Många hojar klarar inte detta ljudkrav med orginal ljuddämpare. Dom klarar inte ens dom nuvarande kraven orginal.
Gokart maskiner får bullra 113dB 1.5m ovanför ljuddämparen .Och GP-roadracing 130db.

Det låter kanske inte så mycket, men 2dB av 100 är inte 2%.
om man ökar ljudintensiteten 10ggr på 0db blir det 10dB. Och 100ggr till blir
20dB
dB = 10log (ljudintensitet A / Ljudintensitet B)
Viskning 15dB
Biltuta 110dB
Jetmotor 140dB
Man kan säga att 10dB höjning av ljudet uppfattas som dubbelt så högt.

Det finns ingen tillverkare i världen som bryr sig om att Sverige har mycket högre bullerkrav än alla andra. Så det blir nog svårt att köpa en hoj som klarar 96dB

Det är självklart att det ska finnas bullerkrav. Men man kan ju inte sätta gränsen så lågt att inte hojarna fungerar.
Vem är det som har skrivit reglementet? Miljöpartiet eller riksförbundet för motorhatare

Det är tur att man bor i ett land som är som en stor skyddad verkstad.
Nä nu ska jag ta bilen och köra omkring på stan och tuta i protest.
Sen tror jag att jag ska klaga på den hemska trafiken till o från isladan. Och klaga på hur mycket alla knäskador i damfotboll kostar samhället.
För att avsluta kvällen med att spola ner tamponger och pappersrullar på offentliga toaletter.

Nä fy fan. Det här landet är gjort för folk som har Robinsson som veckans höjdpunkt.

ARRRRRRRG

Det är ju bara att anpassa sig egentligen

Antingen åka med phet ljuddämpare eller inte åka alls.......

Buttplugss fyr alle :bow

SlirDavid skrev:
I det nya supermotard reglementet står det så här:

Buller, maximalt 98 db med en differens av 2 db efter tävlingsheat. Detta i enlighet med artikel 032.17.1 FIM Motocross regler, samt 79.11 och 79.15 i FIM´s tekniska reglemente.

Från år 2003 i FIM tekniska reglemente kommer endast 96 db med en differens av 2 db att tillåtas.

Det skulle alltså betyda att man måste strypa ner halva effekten på hojen. Många hojar klarar inte detta ljudkrav med orginal ljuddämpare. Dom klarar inte ens dom nuvarande kraven orginal.
Gokart maskiner får bullra 113dB 1.5m ovanför ljuddämparen .Och GP-roadracing 130db.

20dB
Viskning 15dB
Biltuta 110dB
Jetmotor 140dB

Det finns ingen tillverkare i världen som bryr sig om att Sverige har mycket högre bullerkrav än alla andra. Så det blir nog svårt att köpa en hoj som klarar 96dB

Det är självklart att det ska finnas bullerkrav. Men man kan ju inte sätta gränsen så lågt att inte hojarna fungerar.
Vem är det som har skrivit reglementet? Miljöpartiet eller riksförbundet för motorhatare

Det är tur att man bor i ett land som är som en stor skyddad verkstad.
Nä nu ska jag ta bilen och köra omkring på stan och tuta i protest.
Sen tror jag att jag ska klaga på den hemska trafiken till o från isladan. Och klaga på hur mycket alla knäskador i damfotboll kostar samhället.
För att avsluta kvällen med att spola ner tamponger och pappersrullar på offentliga toaletter.

Nä fy fan. Det här landet är gjort för folk som har Robinsson som veckans höjdpunkt.

ARRRRRRRG

Buller

Och vart ska man köpa den ljuddämparen?
Jag tvivlar på att det finns någon som gör ljuddämpare speciellt för Sverige.

I cross är det samma problem. Svemo har hårdare regler än FIM. Och det är enligt Fim som ljuddämpare och hojar tillverkas.

Här i staden är det 98db krav, det kommer ju alla crosshojar under orginal i allafall..

SlirDavid skrev:
20dB
Viskning 15dB
Biltuta 110dB
Jetmotor 140dB

10 dB uppfattas kanske som dubbelt så högt men redan en ökning utav 3 dB är väl det. Därför kan väl inte 10 ggr ökning ge bara 10 dB ökning? Visserligen begränsar sig mina kunskaper om deciBel till en nätt genomgång i Ljudanläggnings kursen. Jag vet i alla fall att en 100W förstärkare spelar för vårt öra bara dubbelt så högt som en 10W :D

Re: Re: Bullerkrav

Tom Byron skrev:
Det är ju bara att anpassa sig egentligen

Antingen åka med phet ljuddämpare eller inte åka alls.......

Buttplugss fyr alle :bow

Jo, och snart ska du se att vi anpassat oss så pass bra att vi nöjer oss att köra runt på elmopeder. :mad:

Alikzus:

Hmm Det är jätte krångligt att förklara hur ljudintensitet fungerar.
Man kan inte jämföra det med meter, kilo eller tezla mm.
Decibel är inte ett mått utan egentligen bara en relation/jämförelse mellan två ljud intensiteter.
Exempel: En fördubbling av ljudenergi behöver inte nödvändigtvis betyda att det bara låter dubbelt så högt. Det beror ju på vem som lyssnar. Det skiljer sig ju om det är en människa eller en elefant. Hur ljud uppfattas beror helt på hur örat är utformat.

Ljudenergi mäts i hp så anta att vi har två ljud ett på 11hp och det andra på 3500 000 000 000hp.
skillnaden blir 10log (11/3500 000 000 000) = -115db
Skillnaden är alltså 115db

Att en högtalare på 100w låter si & så högre har inget med ljudet att göra. 100W är bara hur mycket energi förstärkaren förbrukar.
På samma sätt som en tändsticka avger jättemycket energi men lite ljus. Men ett lysrör på endast 20 watt kan avge 2000lummen.

Sedan beror det på vilken ljudnivå man talar om. Det är inte säkert att 40db bara låter 2x högre än 30db. Men vid 70-110 ska det tydligen vara så.

Croc: Men om banan håller Svemos regler så är det 98db vid 13m/s kolvhastighet och det är hårdare än FIM regler. Det kan ju vara så att dom som mäter på banan är lite snälla men jag vet då helt säkert att många av dom nya fyrtaktarna inte klarar Svemos regler med orginaldämpare. Därför brukar det vara dispens på fyrtaktare vid vissa tävlingar. Tvåtaktarna ska klara Svemo och fyrtaktare behöver bara klara FIM.

Det blev lite för tekniskt svar så jag skäms lite och tror jag ska gå och piska mig själv lite.
Men faktum är att Jag tycker att det som ska vara hojåkarnas egen organisation bara förstör för oss. Jämför med hur högt travbanornas högtalare låter när det är tävling. Och dessutom sent på kvällen. Men det stör tydligen inte lika mycket som en motorbana mitt ute i skogen

orkar inte läsa allt detta men under själva rm så har det inte varit alls bökigt.

har hört att på ett ställe mätte de på tomgången! :D

så du kan vara lugn du!

Reglerna är inte påhittade för att jävlas med oss.
På många ställen så finns det de som inte uppskattar ljudet och de klagar. Och till slut är det slutkört på just det stället.

Rörken, Lockarp, Pepparroten är ställen där de antingen slutat köra heller har problem med buller. Listan är säkert längre.

Om det finns ljuddämpare som klarar av ljudnivån eller inte, bryr sig inte de om som har ont av ljudet. Det är vårat problem som måste lösas.

Re: Re: Bullerkrav

Alikzus skrev:
10 dB uppfattas kanske som dubbelt så högt men redan en ökning utav 3 dB är väl det. Därför kan väl inte 10 ggr ökning ge bara 10 dB ökning? Visserligen begränsar sig mina kunskaper om deciBel till en nätt genomgång i Ljudanläggnings kursen. Jag vet i alla fall att en 100W förstärkare spelar för vårt öra bara dubbelt så högt som en 10W :D

Blanda inte ihop äpplen och päron; Kraftigt förenklat så upplevs inte 3 dB som dubbelt så högt men det krävs dubblering av effekten för att uppnå 3 dB höjning. 10 dB kräver 10 gg ökning av effekt men upplevs som en fördubbling. Easy peasy. Detta stämmer ju också exakt med det du beskriver i sista meningen; tiodubblad effekt=dubbla ljudnivån. Dock säger inte Watten på förstärkaren om annat än den relativa ljudnivån då den absoluta ljudnivån bestäms av högtalarelementets känslighet mätt i dB vid 1 Watt. Typ....

Det är 11 år sedan jag la ner min bilstereofirma men jag tror att jag minns detta rätt.....

Detta kan naturligtvis inte appliceras direkt på en motorcykels effekt men det hoppas jag är helt uppenbart för alla

/Hising

Nu är jag inte helt säker på det här, men jag tror att fyrtaktscrossar låter betydligt längre bort, och att just ljudet fortplantar sig längre än gamla tvåtaktare.
Min farbrors hus ligger inte långt från sviestad i linköping, tidigare hörde man knappast banan, utan bara när speedwayen dånade igång, och när superbikarna drog på rakan, crossbanan hördes sällan, ibland hörde man lite "sågljud" när enduroslingan användes. Idag hör man fyrtaktscyklar varje gång crossbanan används, trots att det är samma dB-nivå på fyrtakt/tvåtakt.
Samma upplevelse fick jag ute på isen i vintras. När fyrtaktarna var längst bort på isen hörde man dem, tvåtaktarna hördes inte alls. När de var nära skrek det ungefär lika mycket.

oFFkeFF skrev:
Nu är jag inte helt säker på det här, men jag tror att fyrtaktscrossar låter betydligt längre bort, och att just ljudet fortplantar sig längre än gamla tvåtaktare.
Min farbrors hus ligger inte långt från sviestad i linköping, tidigare hörde man knappast banan, utan bara när speedwayen dånade igång, och när superbikarna drog på rakan, crossbanan hördes sällan, ibland hörde man lite "sågljud" när enduroslingan användes. Idag hör man fyrtaktscyklar varje gång crossbanan används, trots att det är samma dB-nivå på fyrtakt/tvåtakt.
Samma upplevelse fick jag ute på isen i vintras. När fyrtaktarna var längst bort på isen hörde man dem, tvåtaktarna hördes inte alls. När de var nära skrek det ungefär lika mycket.

:tummenupp Mer 2-takt!! :tummenupp

Ojoj.
Orsaken att hojarna gå igenom så lätt på en del banor är inte att decibelkravet är lenare utan för att dom som mäter bara tittar med ena ögat. Hojarna låter lika mycket i hela Sverige och den gången då det blir en riktig kontroll så blir man bänkad. Och det finns inte ett skit man kan göra åt det om man har fel hoj.
Eventuellt går det att proppa ljudämparen full med barbapappa men då fixar den inte efterkontrollen. Så är det tävlig så antar jag att man blir diskad.

Och länken som Yammajojje hänvisar till är ett system som klarar 98db enl. internationella regler.
Men SVEMO tycker att den ska den klara 98db vid en högre kolvhastighet. Så testa varva upp hojen 1000varv till så far du se om den fortfarande går igenom.
Men det är vid 96db som det börjar bli stora problem.
Och vissa säger att det är bara att anpassa sig. HUR?
Tillverka ett eget avgassytem eller?
Enda sätter som jag ser det är att inte köra alls. Iallafall inte på bana.
Det går att sänka lite av ljudet med att ha en nedåtriktad pip på ljuddämparen men det är förbjudet enl. Svemo pga skaderisk.

Och att banor måste stänga beror väl knappast på att dom fastställda reglerna är för höga utan för att man överstiger dom befintliga.

Och för fyrtaktare är det 11m/s som gäller. Jag skrev fel förut
13m/s är för tvåtaktare
Gällande varvtal är tex:
CRF 450 5315rpm
XR 650 3975 rpm
KTM 525 4583 rpm
KX 500 4534 rpm

Och jag antar att det oftast är på gokartbanor man kör. Så varför i helvete ska inte jag få köra där med min hoj för att reglerna för motorcyklar enligt Svemo ligger på 98 snart 96db.
När gokart bilarna som kör på samma bana fast lyder under bilsportsförbundet får bullra 113db.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman