SlirDavid
Xena the warrior princess
I det nya supermotard reglementet står det så här:
Buller, maximalt 98 db med en differens av 2 db efter tävlingsheat. Detta i enlighet med artikel 032.17.1 FIM Motocross regler, samt 79.11 och 79.15 i FIM´s tekniska reglemente.
Från år 2003 i FIM tekniska reglemente kommer endast 96 db med en differens av 2 db att tillåtas.
Det skulle alltså betyda att man måste strypa ner halva effekten på hojen. Många hojar klarar inte detta ljudkrav med orginal ljuddämpare. Dom klarar inte ens dom nuvarande kraven orginal.
Gokart maskiner får bullra 113dB 1.5m ovanför ljuddämparen .Och GP-roadracing 130db.
Det låter kanske inte så mycket, men 2dB av 100 är inte 2%.
om man ökar ljudintensiteten 10ggr på 0db blir det 10dB. Och 100ggr till blir
20dB
dB = 10log (ljudintensitet A / Ljudintensitet B)
Viskning 15dB
Biltuta 110dB
Jetmotor 140dB
Man kan säga att 10dB höjning av ljudet uppfattas som dubbelt så högt.
Det finns ingen tillverkare i världen som bryr sig om att Sverige har mycket högre bullerkrav än alla andra. Så det blir nog svårt att köpa en hoj som klarar 96dB
Det är självklart att det ska finnas bullerkrav. Men man kan ju inte sätta gränsen så lågt att inte hojarna fungerar.
Vem är det som har skrivit reglementet? Miljöpartiet eller riksförbundet för motorhatare
Det är tur att man bor i ett land som är som en stor skyddad verkstad.
Nä nu ska jag ta bilen och köra omkring på stan och tuta i protest.
Sen tror jag att jag ska klaga på den hemska trafiken till o från isladan. Och klaga på hur mycket alla knäskador i damfotboll kostar samhället.
För att avsluta kvällen med att spola ner tamponger och pappersrullar på offentliga toaletter.
Nä fy fan. Det här landet är gjort för folk som har Robinsson som veckans höjdpunkt.
ARRRRRRRG
Buller, maximalt 98 db med en differens av 2 db efter tävlingsheat. Detta i enlighet med artikel 032.17.1 FIM Motocross regler, samt 79.11 och 79.15 i FIM´s tekniska reglemente.
Från år 2003 i FIM tekniska reglemente kommer endast 96 db med en differens av 2 db att tillåtas.
Det skulle alltså betyda att man måste strypa ner halva effekten på hojen. Många hojar klarar inte detta ljudkrav med orginal ljuddämpare. Dom klarar inte ens dom nuvarande kraven orginal.
Gokart maskiner får bullra 113dB 1.5m ovanför ljuddämparen .Och GP-roadracing 130db.
Det låter kanske inte så mycket, men 2dB av 100 är inte 2%.
om man ökar ljudintensiteten 10ggr på 0db blir det 10dB. Och 100ggr till blir
20dB
dB = 10log (ljudintensitet A / Ljudintensitet B)
Viskning 15dB
Biltuta 110dB
Jetmotor 140dB
Man kan säga att 10dB höjning av ljudet uppfattas som dubbelt så högt.
Det finns ingen tillverkare i världen som bryr sig om att Sverige har mycket högre bullerkrav än alla andra. Så det blir nog svårt att köpa en hoj som klarar 96dB
Det är självklart att det ska finnas bullerkrav. Men man kan ju inte sätta gränsen så lågt att inte hojarna fungerar.
Vem är det som har skrivit reglementet? Miljöpartiet eller riksförbundet för motorhatare
Det är tur att man bor i ett land som är som en stor skyddad verkstad.
Nä nu ska jag ta bilen och köra omkring på stan och tuta i protest.
Sen tror jag att jag ska klaga på den hemska trafiken till o från isladan. Och klaga på hur mycket alla knäskador i damfotboll kostar samhället.
För att avsluta kvällen med att spola ner tamponger och pappersrullar på offentliga toaletter.
Nä fy fan. Det här landet är gjort för folk som har Robinsson som veckans höjdpunkt.
ARRRRRRRG