Bullerkrav Nürburgring / Tyskland

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Nån som har erfarenhet på ringen eller tyskland överhuvudtaget gällandes bullerkrav för hojjar ? Pratade med en kill som sa att det är krav på att man kör med max 95dB både på ringen och i tyskland och att dom TAR dämparen om man kör med trim.

Stämmer detta ?

Vi har 3 hojjar med yoshisystem på...

Hmm, tror inte att det tar dämparna när ni kör Svensk reggat, men man får betala böter på plats, och jag gissar att det är DYRT...

Jag åkte på fortkörning på Autobahn och det sved i resekassan. Lyckligtvis var jag på väg hem, men hade inte ens pengar att betala hela bötesbeloppet så de skickade en räkning på resterande med en hel del massa extra avgifter.

mr_ping skrev:
Nån som har erfarenhet på ringen eller tyskland överhuvudtaget gällandes bullerkrav för hojjar ? Pratade med en kill som sa att det är krav på att man kör med max 95dB både på ringen och i tyskland och att dom TAR dämparen om man kör med trim.

Stämmer detta ?

Vi har 3 hojjar med yoshisystem på...

Du slarvar fan inte bort mitt yoshi dano... då blir d knifen... :fatta!

Jag har också hört att det mest handlar om att inte väcka uppmärksamhet i onödan. Att tokvarva vid entren är ju inte så smart. Jag har ett Akra slipon och det låter inte mycket högre än original så jag tror inte jag kommer att få problem i sommar.

Detta gäller i och för sig inte på Ringen, men kan kanske vara av intresse ändå.

Polisen i Tyskland hatar alla avgassystem som inte är original. Här i Sverige kan man ju byta till slipon eller vad som helst så länge det nya systemet uppfyller bullernormerna. Så är det inte i Tyskland. Där krävs att avgassystemet är godkänt av TÜV på den specifika hojen. Det krävs också nån sorts stämpel på systemet som visar detta.

Fick ovanstående förklarat för mig av Bullergestapo ett par mil från Ringen för några år sedan. Med ett vanligt slipon kan man alltså i princip få böter av två skäl. 1. Det bullrar för mycket. 2 Man kan inte visa upp ett besiktningsgodkännande för systemet relaterat till den specifika hojen.

Ovanstående gäller alltså vid färd på allmänmna vägar i Tyskland. Gestapogubbarna är väldigt på hugget på vägarna kring Ringen av någon anledning...

No1 skrev:
Åkte förbi två Polisbilar med min Hayabusa turbo på autobahn för ett tag sedan och vart genast stoppad då jag inte har ngn ljuddämpare samt att den har en förmåga att spotta eld vid helt fel tillfällen- men döm av min förvåning när det enda dom ville var att titta på Blysläden samt höra motorljudet... :va

Patrik,
SWT Racing...

Önskar de poliser som stoppade mig hade varit lika vänligt sinnade. Jag slapp i och för sig böter men fick, efter at ha fått höra hela harangen ovan, betala ett mindre antal euro för nån sorts carte blanche som jag kunde visa upp för andra ordningsmaktens företrädare vid behov.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park