Bullerjämförelse mellan Raid II & andra hjälmar?

Oltrix

Socio#4236
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Berlin
Hoj
1098
Har en Raid II som jag köpte när jag tog mitt kort, visste inte så mycket då men tyckte att den såg schysst ut.

Nu ett par år senare med en betydligt bullrigare hoj så tycker jag att den väsnas som f-n... Är det bara jag som har ett felkonstruerat huvud/öron eller väsnas den mer än nödvändigt?
Har inte haft möjlighet att köra med andra hjälmar så jag har inget att jämföra med.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter från verkliga liven ang bullernivån på Raid II vs. andra hjälmar?

Mvh
 
den blir lite tystare med ett sk. whiper kit, kostar ca 500kr hos alla som säljer shoei!! du får framförallt bort "rundgången" i hjälmen, det brusar ju i alla hjälmar men me det kittet så känner man sig inte dum ihuvvet efter ett par timmar på sadeln... sen handlar det ju mest om huvudform hur olika hjälmar brusar
 
Jup, got it, alltså, hörselproppar, tinnitus och dålig hörsel...:)

Jag kör alltid med proppar, fast på korta turer kunde det vara skönt att slippa.

Nicc, kitet du pratade om, ska kolla upp det, bra om jag slipper byta hjälm, denna är ju ganska skön faktiskt.
 
ja, jag tyckte att det hjälpte som fan, visst brusar det lite ändå, men den där ringningen i hövvet försvinner =), inga problem att köra 2-3h utan paus ( obs, jag kör utan hörselproppar, gillar inte sånna )
 
ja, jag tyckte att det hjälpte som fan, visst brusar det lite ändå, men den där ringningen i hövvet försvinner =), inga problem att köra 2-3h utan paus ( obs, jag kör utan hörselproppar, gillar inte sånna )
Orginal avgassystem? Med helsystem och modifierad burk så funkar det ialf inte.
 
Avgasbröl må vara en sak, men aerodynamiken spelar ju väldigt stor roll för bruset. En hjälm som är tyst för mig på min hoj kan väsnas för dig på din hoj, och tvärs om. Det beror ju på kroppen, stället, kåpor på hojen, hur man sitter osv. Så tyvärr är det trial and error om man vill ha den perfekta hjälmen. Men som sagt, whisper kit och öronproppar är riktigt fiffigt :tummenupp
 
Skall också kolla det där med whisper kit, bra tips!

Tycker inte att den bullrar nämnvärt, men flera shoeimodeller passar bra på mitt huvud. Har märkt att "kuddarna" nedanför öronen kan lossa ngt och då blir det liv. Sen jag började med balaclava händer det inte lika lätt. Dessutom hade jag såna problem att få av hjälmen utan balaclavan på, att jag utan tvekan snart hade haft blomkålsöron.

Passformen är avgörande, inte minst att det sluter till mot nacken. Tycker att en halskrage, (typ Halvarssons för ca 200 spänn), gör stor nytta och hindrar att det brusar och blåser upp i hjälmen.

Använder väldigt sällan proppar, möjligtvis om jag skall köra 100 mil eller så, men tycker inte skillnaden är så stor om jag fått på mej prylarna rätt. Tycker också det bullrar mer när det är kallt, så då åker propparna i, (gissar att materialen blir hårdare och därför inte tätar som annars. Balaclavan dämpar också ngt samt hindrar att hjälmen blir sunkig.
 
Min Raid II sitter hur bra som helst, kan ha den på i timmar-dagar utan problem. Skulle väl vara vid en längre sejour på ottobahn i hög fart då den trycker en del mot pannan men det får man räkna med.

Skulle dock inte köpt en Raid II igen pga ljudet, satsa hellre några kronor mer och köp en XR-1000 eller ännu fler kronor och en X-spirit.
 
Tack för tipset! Jag stör mig på plingandet i örat. Svårt att beskriva men ett väldigt ljust knackande...
 
Min Raid II sitter hur bra som helst, kan ha den på i timmar-dagar utan problem. Skulle väl vara vid en längre sejour på ottobahn i hög fart då den trycker en del mot pannan men det får man räkna med.

Skulle dock inte köpt en Raid II igen pga ljudet, satsa hellre några kronor mer och köp en XR-1000 eller ännu fler kronor och en X-spirit.

Ett par välriktade slag med Hultaforsen så blir pannan lita flackare!:smasha Här en annan variant..:huvet (Räkna dock med viss svullnad initialt. Kan även medföra vissa oönskade bieffekter, vilka undertecknad på intet vis ansvarar för).

Kanske rätt väg att gå, men när jag testade XR 1000 var det bara ventilationen som skilde, ljudmässigt inget. Högt pris är inte ekvivalent med lite buller, tyvärr. Tror däremot XR-en fanns i fler skalstorlekar vilket ökar möjligheterna till perfekt passform.

Du skall nog prova fler märken, väldig skillnad i form på tex Arai, vilken inte funkar för mig. Agv har väl ok komfort och passar lite smalare/ avlånga huvuden, åtminstone tidigare, du måste testa flera! Har bestämt att jag köper inte en hjälm utan att ha kört med den på, detta efter att ha gjort misstaget att köpa nåt bullrigt skit en gång, bara för att den kändes bra i affären.
 
Ja eller 25 varv på ringvägen runt Berlin i över 270 knoppar torde ge samma resultat... nog initellt trevligare än :huvet eller :smasha , eller?

Fast jag har inte ens orkat mig på ett helt varv runt än, skulle bli :galen
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top