Bullergräns 2009, 100 db statiskt?

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Råkade läsa tidningen Highsider igår (kanontidning i övrigt). Det stod att det är nya bullerkrav år 2009 i form av 100 db statisk mätning. Och 98 db statiskt mätning för år 2010. Detta har SVEMO beslutat.

Kollade lite på SVEMOS hemsida och läste lite protokoll men hitta inget.

Någon som vet något om detta?
 
Hade fel, det stog i protokoll 3 2008

28.7 Ljudregler PT fick i uppdrag att förtydliga informationstexten. Ljudnivån måste sänkas i Framtiden. Med anledning av omgivningens ökande miljökrav avser SVEMO grensektion Roadracing besluta om skärpta ljudnivåer enligt följande: 2009 föreslås högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A), 2010 föreslå högsta tillåtna ljudnivå 98 dB(A). För att slutligen klarlägga bullerdiskussionen enligt beslut vid möte 2008-03-19. § 3.1.9.4 Tidigare publicerad text i denna punkt utgår, pga otydlighet och tekniska invändningar. V.v. se avsiktsförklaring om kommande ljudkrav i § 3.1.2.
 
Vad menar man med statisk mätning?

100dB 2meter bakom, maxvarv, stillastående?

Statisk mätning innebär på en fyrtaktare: 100 dbA(fast), mätt 50 cm från avgasrörets mynning i 45 graders vinkel. Om jag förstår det rätt kommer bara statisk mätning att genomföras om man inte klarar förbifartsmätningen.
 
Statisk mätning innebär på en fyrtaktare: 100 dbA(fast), mätt 50 cm från avgasrörets mynning i 45 graders vinkel. Om jag förstår det rätt kommer bara statisk mätning att genomföras om man inte klarar förbifartsmätningen.

Vid maxvarv?
 
Om jag inte minns fel så var det 102 db innan och detta mosvarade väl 96 db vid förbifart. Innebär detta att förbifart sänks till 94 db?
 

Nej, vid 7000 varv. Egentligen är det vid en specifik kolvhastighet, men för enkelhetens skull har man mätt alla vid samma varvtal.

Om jag inte minns fel så var det 102 db innan och detta mosvarade väl 96 db vid förbifart. Innebär detta att förbifart sänks till 94 db?

Nej, förbifartsmätningen är oförändrat 95 dbA(fast).
 
Last edited:
Nej, vid 7000 varv. Egentligen är det vid en specifik kolvhastighet, men för enkelhetens skull har man mätt alla vid samma varvtal.



Nej, förbifartsmätningen är oförändrat 95 dbA(fast).

Det känns ju riktigt elakt mot twinar. Besiktningen räknar ju ut varvtalet mha slaglängd.
 
Nej, vid 7000 varv. Egentligen är det vid en specifik kolvhastighet, men för enkelhetens skull har man mätt alla vid samma varvtal.

Nej, förbifartsmätningen är oförändrat 95 dbA(fast).

Hm, vilken gräns gäller då ? Lägsta?

Hur blir det nästa år ?
 
Nej, vid 7000 varv. Egentligen är det vid en specifik kolvhastighet, men för enkelhetens skull har man mätt alla vid samma varvtal.



Nej, förbifartsmätningen är oförändrat 95 dbA(fast).

Var någonstans mäts förbifartsmätningen? 50 m ut på rakan där man håller fullt eller innan en kurva med avslag? Eller finns det mätare runt hela banan?
 
Hm, vilken gräns gäller då ? Lägsta?

Hur blir det nästa år ?

Om man klarar förbifartsmätningen blir man inte mätt statiskt.

Var någonstans mäts förbifartsmätningen? 50 m ut på rakan där man håller fullt eller innan en kurva med avslag? Eller finns det mätare runt hela banan?

Mätningen ska utföras när man accelererar och kan ske var som helst runt banan. I anderstorp har vi en fast mätare vid startrakan och en mobil mätare att komplettera med. Båda har loggning av värden samt inspelning av ljudet.
 
Last edited:
samma anläggning har köpts in på flera banor (5st), där bland annat LMS

Överstiger man 95dB(A) vid förbifart så får man snällt stiga åt sidan och åtgärda problemet.

Det gäller alla träningar hela sommaren, från första till sista träningen.

förbifartsmätningen gäller lika hårt som den statiska, klarar man inte ena eller andra så får man åtgärda sitt välljud till att låta mindre.

märk väl att regeln har ändrats från att vara "om man låter för mkt i förbifart så mäter man statiskt", till "låter man för mkt i förbifart är man diskad"

Allt ljud spelas in, identifiering av hojar som låter för mycket blir inte speciellt svår.
 
Last edited:
Om man klarar förbifartsmätningen blir man inte mätt statiskt.



Mätningen ska utföras när man accelererar och kan ske var som helst runt banan. I anderstorp har vi en fast mätare vid startrakan och en mobil mätare att komplettera med. Båda har loggning av värden samt inspelning av ljudet.

Vad betyder det rent pratiskt, tex jag körde med helsystem på A-torp i början av året och fick byta till orginalburkar.
Körde på Kinnekulle och dom mätte upp mej till 96 i förbifart med helsystem samma jag haft 100 db i förbifart på A-torp med, enligt han som mätte där.
Sen sista körningen på A-torp i höstas innan ERFet körde jag med helsystemet igen på A-torp och då klaga ingen.

Frågan är igentligen kan jag gå på den sista körningen på A-torp som referens?
Och var det något som ändrades i mätningen från början av sommaren och hösten?
Och blir det igentligen någon skillnad på A-torps träningar kontra bullerhelger?
 
Ja, jag ser ett litet problem i det här just eftersom att ljudmätning inte är en exakt vetenskap.

Just som du nämner ovan, att du med exakt samma system och förutsättningar kan bli diskad på en bana, och godkänd på en annan beroende på hur mätutrustningen satts upp, och på vilken plats.
Även andra förutsättingar som vindriktning och bakgrundsljud kan påverka dom här mätningarna vilket gör att man kan få olika resultat vid olika tillfällen.

Lite som att ha 90km/h hastighetsgräns och sen inte ha en hastighetsmätare som du inte vet hur exakt den är, och sen att polisen mäter med 8 olika lasrar vid olika tillfällen, som inte alla är identiska eller kalibrerade.... Du håller alltid 90km/h och ibland blir du av med körkortet, och ibland klarar du dig...

Detta bådar för en massa upprörda känslor och irritation när det kommer diskas folk till höger och vänster under tävlingshelgerna... Situationer där folk med identiska hojar och samma avgassystem, och den ena blir diskad men inte den andra osv....
 
Last edited:
Vad betyder det rent pratiskt, tex jag körde med helsystem på A-torp i början av året och fick byta till orginalburkar.
Körde på Kinnekulle och dom mätte upp mej till 96 i förbifart med helsystem samma jag haft 100 db i förbifart på A-torp med, enligt han som mätte där.
Sen sista körningen på A-torp i höstas innan ERFet körde jag med helsystemet igen på A-torp och då klaga ingen.

Frågan är igentligen kan jag gå på den sista körningen på A-torp som referens?
Och var det något som ändrades i mätningen från början av sommaren och hösten?
Och blir det igentligen någon skillnad på A-torps träningar kontra bullerhelger?

Ja, det är skillnad på en kvällsträning och en bullerhelg. En kväll får vi ha upp till 60dbA hos grannen. Bullerhelgen är det upp till 75 dbA hos grannen. Skillnaden mellan hösten och våren i anderstorp är att vi fick vår ljudmätare monterad i juni. Detta innebar i praktiken att vi fick större repeterbarhet i mätningarna därefter. Detta i sin tur medförde att de som tidigare legat på gränsen klarade sej med den nya ljudmätaren.

Hela frågan man ska ställa sej är om det är ett självändamål att investera en massa pengar i ett bullrande helsystem och riskera att bli stoppad för buller? Är det inte bättre att vara säker på att klara sej och få köra?

Ja, jag ser ett litet problem i det här just eftersom att ljudmätning inte är en exakt vetenskap.

Just som du nämner ovan, att du med exakt samma system och förutsättningar kan bli diskad på en bana, och godkänd på en annan beroende på hur mätutrustningen satts upp, och på vilken plats.
Även andra förutsättingar som vindriktning och bakgrundsljud kan påverka dom här mätningarna vilket gör att man kan få olika resultat vid olika tillfällen.

Lite som att ha 90km/h hastighetsgräns och sen inte ha en hastighetsmätare som du inte vet hur exakt den är, och sen att polisen mäter med 8 olika lasrar vid olika tillfällen, som inte alla är identiska eller kalibrerade.... Du håller alltid 90km/h och ibland blir du av med körkortet, och ibland klarar du dig...

Detta bådar för en massa upprörda känslor och irritation när det kommer diskas folk till höger och vänster under tävlingshelgerna... Situationer där folk med identiska hojar och samma avgassystem, och den ena blir diskad men inte den andra osv....

Liknelsen funkar väl inte helt perfekt. Ingen har hitills i detta land blivit diskad för att ha bullrat för mycket. Däremot har vi flaggat av folk och uppmanat dom att åtgärda felet. Ganska kraftig skillnad på det enligt mej.
Med de nya mätanläggningarna blir det mer likformigt mellan banorna. Det enda som skiljer i framtiden blir hur långt avstånd man har till närmaste granne, eftersom det är detta som sätter gränsen för hur mycket mätningen vid bankanten kan tolerera.
 
Last edited:
Hela frågan man ska ställa sej är om det är ett självändamål att investera en massa pengar i ett bullrande helsystem och riskera att bli stoppad för buller? Är det inte bättre att vara säker på att klara sej och få köra?

Man kan också se det omvänt, ska jag behöva lägga 10-15000 på ett originalsystem för att få köra. Det är inte alltid det ingår originalsystem när man köper en racehoj.
 
Man kan också se det omvänt, ska jag behöva lägga 10-15000 på ett originalsystem för att få köra. Det är inte alltid det ingår originalsystem när man köper en racehoj.

Vad är skillnaden på det jämfört med att som de flesta gör lägga 10-15K på ett helsystem? Avgasrör som avgasrör? Det finns ju dessutom ganska gott om beggade originalsystem på marknaden, för betydligt mindre summor än helsystemen kostar.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top