Bullerdämpande tips inför besiktning! :)

FAAAAAIL!

Nu: 87 db på tomgång, och 108 db på 5000 varv.. hos besiktningsgubben, crääääp...

Innan: 101 db på tomgång, och 123 db på 3500 varv..

Så det blir till att köpa fler diskbollar, haha.. 2 till på varje sida och då är jag uppe i 10 bollar! Börjar blir dyrt nu, haha
 
Gör nu inte avgassystemet helt tätt så du kvaddar ngt.
 
Sälj din SR o skaffa något med fler än 1 cylinder (förutom en Panther 600) haha.. Så kan du ju bruka detta trick =)

Är ni galen människa?! Sälja den enda hoj jag nånsin kunnat skruva med:mad:
Då gör jag hellre motorljud med munnen när ordningsmakten kommer. Att vara outlaw är faktiskt creddigt på SH :yoparty

PS i avgassystemet på SR-en sitter minst två hekto stålull från Jula... dock utan att vara inlindat i stålnät. Tar till mig av tipset! Och lycka till med ombesiktningen!
 
FAAAAAIL!

Nu: 87 db på tomgång, och 108 db på 5000 varv.. hos besiktningsgubben, crääääp...

Innan: 101 db på tomgång, och 123 db på 3500 varv..

Så det blir till att köpa fler diskbollar, haha.. 2 till på varje sida och då är jag uppe i 10 bollar! Börjar blir dyrt nu, haha

WTF :confused: varför drog du inte ur en tändhatt och bad att de skulle testa en gång till :arsele
:D

På besiktningen i Rissne (sumpan) så gled jag förbi en eftermiddag bara för att få en dB test, de fixade det alldeles gratis :tummenupp
Sen var det bara att åka hem och byta till besdämparn, åka tillbaka och fixa 2'an, de garvade vid andra besöket och sa att jag inte hördes ett dyft :yoparty
Åkte hem, bytte tillbaka, gjorde en drive by på E18 utanför :)
 
WTF :confused: varför drog du inte ur en tändhatt och bad att de skulle testa en gång till :arsele
:D

På besiktningen i Rissne (sumpan) så gled jag förbi en eftermiddag bara för att få en dB test, de fixade det alldeles gratis :tummenupp
Sen var det bara att åka hem och byta till besdämparn, åka tillbaka och fixa 2'an, de garvade vid andra besöket och sa att jag inte hördes ett dyft :yoparty
Åkte hem, bytte tillbaka, gjorde en drive by på E18 utanför :)

Jag kom på vad som kan vara felet. Hade v-boosten urkopplad. En uppfinning som de gjorde till V-Maxen http://www.biker.net/vmax/Vmax press.htm

Vilket kan göra att flödet öppnar fullt och hojen för mer liv? FÖr efter 3000 varv nu så kommer där väldigt mycket mer kräm, förhållande till innan då v-boosten går in vid 6000 varv.. Eller kanske inte.. Oavsett.

Det blir 4 diskbollar till inför imorron, tveksamt om ens hojen kommer starta med det motståndet i avgassystemet, haha. Skam den som ger sig =)

Besiktningsgubben sa att nästa gång fick jag betala för mätningen, så det är bara skönt och veta var man ligger inför imorron, hehe

Men va fan.. Jag vill bara få igenom den! :D
 
Klockrent! Nästa gång jag är ute och rastar min encylindriga caféräser så jag prova med att varva saatan utanför polishuset och sedan prova det knepet :D

Utan att ha provat själv ännu så tror jag att du kommer att ha fullständig framgång :D De kommer klia sig i huvet och inte begripa hur den kan gå så tyst :tummenupp

Hahaha ja något i den stilen =) Du får simulera det hela med ett vruuuumande ljud från munnen samtidigt som du drar i gasen. Då tror jag de kommer plocka in dig för prover och övernattning =) haha

Lite så här menar ni?!

[YOUTUBE-ID]V8XipypBovg[/YOUTUBE-ID]
 
Allvarligt.. Du borde fixa till ett bra system, för en hoj som låter så mycket stör väldigt många runt omkring.

Nu ska du inte vara gnällig. Ett bra system? Det är asbra :tummenupp

Har det bästa performance systemet till de gammla v-maxarna som finns på marknaden + DJ7 kit och trimmkammar = Alla älskar det =) Måste bara konstruera en insatsdämpare som inte tar död på för mycket av hästarna i den. Låg på 167 hk på veven innan jag bytade up mig, nu ligger jag förmodligen på en 185 hk, men sen dödar kardanen ganska mycket. Så där är väl kanske en 130-135 bakhjulshästar? Lite mer? :rolleyes: Ska in och få den bänkad och finjusterad i sommar.

Gick åt 16 stålbollar i krökarna + ett stålnät för att hålla det på plats för att få ner den till 97 db. 103 är ju gränsen, men det är lite skit att man ska upp i 5000 varv med en V-4. Tycker gott det kunde vara lägre. Alla v motorer låter ju ordentligt när de kommer upp i de varvtalen.

16 BALLS OF STEEL TO STOP THE FURY OF THE V-MAX! :kulspruta
 
Last edited:
Jaa.. Lite gnällig kanske.:huvet:)

Jag har inga problem med lite välljud, men 120+ db så blir det ju lite väl mycket välljud!:D

Jo det har du sant i. Jag måste få ner det åtminstone en 15 db på de högre varven. För efter 10 mil på 125 db+ blir man lite dum i huvudet, hehe. Jag vill ha muller! :D
 
Besiktning i onsdags Ducce 1000 monster sil-moto pipor.
Resultat? 103 på tomgång 106 vid 3000 can you spell db-killer?
Bättre än i Mjölby då farbrorn stoppade upp antennen från blåvita hojen i piporna på choppern å skrek "lite jävla krav har vi på 48:orna ändå".
Å surrade om ljuddämpare, å det blev inte bättre när jag frågade var hojklubben som hade fest låg.
Då snackade han med centralen om övertid.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top