Bullerdämpande tips inför besiktning! :)

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Tjena!

Tänkte jag ska dela med mig av en liten patentare jag gjorde igår som verkligen funkar, ifall ni nu skulle vara lite osäkra på ifall ni klarar er igenom besiktningens bullerkrav. Istället för att mecka av och byta avgassystem. (om ni då inte kör med slipons) så kan man köpa:

Stålull på Ö&B, finns en variant som ser ut som små bollar. Ungefär diameter på 2 tum. Kostar 10 kr för 2 st. Sen köper man metallnät, något med fina mönster, helst i rostfritt som man kan bocka och forma.

Klipp ut en lämplig längd på nätet. Fluffa till stålullen. Lägg 4 st på rad, rulla ihop korven.

Montera av blåset och tryck in korven i krökarna.. Taaadaaaaah

Nu har man en ljuddämpare för under 100-lappen som garanterat tar en igenom besiktningen, utan klydd och massa annat extra arbete.

Hade en tomgång på 100 db innan, nu hör jag insuget mer än blåsen.
Givetvis dödar det allt vad hästar heter i hojen för man kväver den ganska duktigt.
Men det är inte farligt, och man kan ju variera stålbollarna beroende på hur hög volymen är. Jag använde 8 st igår, och det är upp till bevis på torsdag :arsele

Lycka till :D

Går det inte fortare o trycka in dem i öronen på besiktningsmannen?

Skämt åsido det är ett gammalt knep.

16407d1234771282-spambox-plx-d-old-newsrocks.jpg

Nu har jag inte läst hela tråden, men har för mig att det funkar med diskbollar...

Om man ändå ska montera av blåset så kan man sätta dit originalet så slipper man klydda med diskbollar.

Om man nu har original liggandes, dvs.

• Gilla
Reaktioner: SGM
eller så köper man en db-killer för 100 kr på valfri hojaffär och slipper allt mek eller har jag missat nåt ? :confused: eller det dämpar kanske inte tillräckligt.

förövrigt har aldrig varit med om att dom har mätt ljudnivån när jag varit och besiktigat hojen. kanske dom bara gör om dom tycker den verkar låta riktigt mycket

Last edited:
Nu har jag inte läst hela tråden, men har för mig att det funkar med diskbollar...

Eftersom det brukar vara lite si och så med stavningen hos den yngre skaran här i sporthojscommunityt, så kanske en varning för ett försåtligt alternativ i butikshyllan är på sin plats. Fiskbullar....
Det stavas alltså nästan likadant, men funkar väldigt olikadant. Iaf i ett slipon. Inte blanda ihop.

Last edited:
Baaah Old News Rocks! Haha jag vet att det är ett gammalt knep, meen jag tänkte likväl dra till med ett inlägg eftersom att jag blev förvånad hur pass effektivt det funkade :) Sen finns där alltid nån som inte har full koll på läget ;)

Ska in vid 13.00 idag. Kan bli skoj och se hur mycket 8 diskbollar rullat i rostfritt nät kan dämpa, hehe.

eller så köper man en db-killer för 100 kr på valfri hojaffär och slipper allt mek eller har jag missat nåt ? :confused: eller det dämpar kanske inte tillräckligt.

förövrigt har aldrig varit med om att dom har mätt ljudnivån när jag varit och besiktigat hojen. kanske dom bara gör om dom tycker den verkar låta riktigt mycket

Anledningen de gör det på mig är för jag blev stoppad i en trafikkontroll. Hade 100 db på tomgång och 123 på 4000 varv, hehe

Om man ändå ska montera av blåset så kan man sätta dit originalet så slipper man klydda med diskbollar.

Om man nu har original liggandes, dvs.

Skrev det med, de flesta av er har ju bara slipons. Jag kör med ett performance-system, vilket gör att originalblåsen inte passar. Så istället för att slita av alla grenrör och liknande, var diskbollar the win för mig =)

Last edited:
Jag ska testa en annan grej, slita av tändhatten på en av cylindrarna och kolla hur mycket det låter då. :D
(iofs så tar det 5 min att byta till besiktningsljuddämparen men det kan ju vara snabbt att dra en tändhatt när haffa ska mäta vid vägkanten)

Jag ska testa en annan grej, slita av tändhatten på en av cylindrarna och kolla hur mycket det låter då. :D
(iofs så tar det 5 min att byta till besiktningsljuddämparen men det kan ju vara snabbt att dra en tändhatt när haffa ska mäta vid vägkanten)

Ska jag fan testa med en db mätare. Kan ju vara en smart grej om de skulle stoppa en :)

Klockrent! Nästa gång jag är ute och rastar min encylindriga caféräser så jag prova med att varva saatan utanför polishuset och sedan prova det knepet :D

Klockrent! Nästa gång jag är ute och rastar min encylindriga caféräser så jag prova med att varva saatan utanför polishuset och sedan prova det knepet :D

Sälj din SR o skaffa något med fler än 1 cylinder (förutom en Panther 600) haha.. Så kan du ju bruka detta trick =)

Utan att ha provat själv ännu så tror jag att du kommer att ha fullständig framgång :D De kommer klia sig i huvet och inte begripa hur den kan gå så tyst :tummenupp

Utan att ha provat själv ännu så tror jag att du kommer att ha fullständig framgång :D De kommer klia sig i huvet och inte begripa hur den kan gå så tyst :tummenupp

Hahaha ja något i den stilen =) Du får simulera det hela med ett vruuuumande ljud från munnen samtidigt som du drar i gasen. Då tror jag de kommer plocka in dig för prover och övernattning =) haha

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon