Buller..

Gällande MWR hittade jag: "Currently the 1199 is std NOT allowed the the Belgium / Holland and UK tracks because of too much noise . With the MWR “HE” filter installed and std. exhaust the 1199 is below the 95db.
Even motorcycle magazines call me if they can have a filter otherwise they can’t do a test on the track."
 
Jag mätte aldrig skillnaden mellan KN & MWR men nu har jag svårt att höra hojen när man kommer upp i lite fart, det hade jag inte förut...
 
Bara för att se om det gör någon skillnad kommer jag göra provkörningar med samma slutburk som sist fast med mwr filter istället för Kn.
 
Är alltid två bättre än en? Låt säga att man monterar två dämpare parallellt med varandra, skulle det har någon betydelse för ljuddämpningen eller allt försvinner ut ur ena? Alltså inte seriemontering a la Mossberg. Har helt enkelt inte plats till det på min CBR600RR.
 
Någon som vet om de här klarar sig med orginalburk?

R1 98-01,04-06 och 07-08
Cbr 1000 08-
 
Någon som vet om de här klarar sig med orginalburk?

R1 98-01,04-06 och 07-08
Cbr 1000 08-

Där var en r1 07-08 på Knutstorps ljudtest igår. Det var optimala förhållanden med bra väder och ingen vind. Den hade 91-92 db med original pipor och effektfilter. Var inte min egna hoj, men den klarade sig bra.
 
20140428_112920.jpg

Modifierade min db-killer med ett varv dämparmatta, i övrigt titansystem utan kat. CBR600RR-08
Med db-killern toppade jag 95,6db, vilket blev godkänt på Knutstorp.

Testade även en sväng med originaldämpare: 92,7db. Funderar dock fortf på att skaffa mig ett MWR så har jag gjort vad jag kan.

Duccarna hade det svårt däremot.
 
View attachment 404402

Modifierade min db-killer med ett varv dämparmatta, i övrigt titansystem utan kat. CBR600RR-08
Med db-killern toppade jag 95,6db, vilket blev godkänt på Knutstorp.

Testade även en sväng med originaldämpare: 92,7db. Funderar dock fortf på att skaffa mig ett MWR så har jag gjort vad jag kan.

Duccarna hade det svårt däremot.
Är det den fasta mätaren de använder eller kör man mätningar med handhållna mätare?
Om det blir stenhårt 95 + rabatt så får det jobbas i garagen.
 
Det var fasta mätaren! Föreslår att vi oxå använder oss av den mätaren på SSEMSES bandagar.
Det har vi alltid gjort. :tummenupp
Under den första timmen har vi samkört fast- och handhållen mätare för att får en kalibrering.
Det slår förvånansvärt lite mellan de två så när vi klarat av första timmen så har vi bara gjort stickprovskontroller.

Jag skall komma mer med Ring Knutstorp och se vad vi kan komma fram till. Vi vill ju ha så rättvis mätning som möjligt för allas skull.
 
Uppdatering: Var på Anderstorp denna helgen. Satt på originalljuddämpare för att vara så tyst som möjligt (92,7db på Knutstorp). Hojen börjar ganska tidigt på fredagen gå dåligt och jag funderar på om det är dämparen som är orsaken, den vill helt enkelt inte varva över 11k.rpm. Vad göra?

Fick tag i nummer till Fredrik Stigefelt som har bromsbänk och modifierar hojar i Anderstorp. Han kan ta emot redan samma kväll :tummenupp . Efter lite felsökning, och lösning, mappas hojen och bänkas till 113,6hkr på bakhjulet med originaldämparen på. Denna hojen har redan tidigare bänkats med detta system men då med en öppen leo vince dämpare. Då hade hojen 118 hkr, men oxå en ljudnivå på 104db.

Visst, nu är där 5hkr mindre men jag hade inte kunnat köra med den öppna dämpare, utan hade då behövt stoppa i en db killer modell större. Och att banta ner så mycket db hade varit svårt utan att strypa motorn helt och frågan är hur många hkr som gått till spillo då.

Min rekommendation är att behålla originaldämpare och lägg pengarna på att mappa hojen till att gå optimalt istället. Jag tror aldrig jag kommer behöva oroa mig för att låta för mycket på banan med denna hojen iaf :)

Ett mycket hjärtligt och stort tack till Fredrik Stigefelt för all hjälp! Gynna honom om ni kan, mycket kompetent och trevlig!
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top