Buller

  • Thread starter Thread starter BC
  • Start date Start date

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Jag läste att ngr killar i Lördags blev diskade i SM på Anderstorp....Jag var 100% säker på man inte mätte bullermättning när det regnar!!
 
Var det bara de tre i sst600 som blev diskade som bullrade över 95 dB?¨
Så alla andra som inte fick någon tillsägelse i helgen låg under tillåtna ljudnivå?


var väll ganska många redan på fredagen som fick tillsägelse att fixxa..... (8 st i sst600)
 
En initierad källa sade mig att det inte mättes på söndagen... och att personer som kört med hemmaklabbade effektstjälande dB-killers under lördagen körde utan under söndagen.... och klarade detta för att ingen mätning skett.

Sant? Vissa hojar lät klart "fräckt" under söndagen...
 
En initierad källa sade mig att det inte mättes på söndagen... och att personer som kört med hemmaklabbade effektstjälande dB-killers under lördagen körde utan under söndagen.... och klarade detta för att ingen mätning skett.

Sant? Vissa hojar lät klart "fräckt" under söndagen...
Rocket Robin diskades under söndagen pga buller så de mätte då i varje fall.
 
Några funderingar gällande ljudkravsprobematiken.

Borde det inte vara möjligt att uföra mätningar av en mc vid ett flertal olika tillfällen (beroende på väder och vind för att ringa in hela spektrat) och om denna då klarar sig på gränsen omvndla detta till en stillastående mätning?

Då hade man i fortsattningen kunnat ha en stillastående mätning innan besiktning och i de fall det verkar vara något fuffens även mäta efter race / kval på hojar som låter lite för "fräckt".

Rent tävlingstekniskt så skulle även ljudmätningsprotokoll uppvisas på alla hojar i klassen i de fall någon blir diskad, då det är väldigt orättvist om någon blir diskad medans någon inte har blivit uppmätt alls!!


Vidare så tyckte jag det var mycket underligt att hojar som lät för mycket inte svartflaggades under race. Det är väll trotts allt så att om man låter för mycket så hänger banlicensen löst och riskerar att dras in. Istället kördes racet klart med DQ som åtgärd.

Det måste gå att lösa detta på ett bättre sätt.

Vi får väll se vad som händer på Falkenberg. Jag klarade mig på torpet men det känns inte som någon garanti för att jag klarar Falken, då väderguden kanske vill annorlunda då!

// Oskar
 
Några funderingar gällande ljudkravsprobematiken.

Borde det inte vara möjligt att uföra mätningar av en mc vid ett flertal olika tillfällen (beroende på väder och vind för att ringa in hela spektrat) och om denna då klarar sig på gränsen omvndla detta till en stillastående mätning?

Då hade man i fortsattningen kunnat ha en stillastående mätning innan besiktning och i de fall det verkar vara något fuffens även mäta efter race / kval på hojar som låter lite för "fräckt".

Rent tävlingstekniskt så skulle även ljudmätningsprotokoll uppvisas på alla hojar i klassen i de fall någon blir diskad, då det är väldigt orättvist om någon blir diskad medans någon inte har blivit uppmätt alls!!


Vidare så tyckte jag det var mycket underligt att hojar som lät för mycket inte svartflaggades under race. Det är väll trotts allt så att om man låter för mycket så hänger banlicensen löst och riskerar att dras in. Istället kördes racet klart med DQ som åtgärd.

Det måste gå att lösa detta på ett bättre sätt.

Vi får väll se vad som händer på Falkenberg. Jag klarade mig på torpet men det känns inte som någon garanti för att jag klarar Falken, då väderguden kanske vill annorlunda då!

// Oskar



Jag pratade med en källa inom Svemo i dag.
Han sa att ljudmätning vid regn kan inte innebära diskning pga av att ljudet kan studsa. Jag tror att att det måste så i kalendern.. Visst kan man man mätta när som helst och påpeka min inte diska.
 
Jag pratade med en källa inom Svemo i dag.
Han sa att ljudmätning vid regn kan inte innebära diskning pga av att ljudet kan studsa. Jag tror att att det måste så i kalendern.. Visst kan man man mätta när som helst och påpeka min inte diska.

Din källa har fel. Pungt.

En initierad källa sade mig att det inte mättes på söndagen... och att personer som kört med hemmaklabbade effektstjälande dB-killers under lördagen körde utan under söndagen.... och klarade detta för att ingen mätning skett.

Sant? Vissa hojar lät klart "fräckt" under söndagen...

Din källa har också fel. Flera diskades pga buller även på söndagen.
 
Last edited:
Typ intyget på en nya R6-08 är98 db i från fabrik

Typintyget för R6-06 är 97dB. Dock vet jag inte hur den mätningen utförs.

Det verkar vara problem med buller och R6:or från 06 och framåt. Jag sitter själv i smeten.

Under fredagen blev jag varnad för att jag var på gränsen till att låta för mycket. Jag har orginalsystem på, katalysator och hela köret. Jag har packat om samt fyllt det sista locket på ljuddämparen med ull, men det var ändå på gränsen.
Jag hade ett mycket bra samtal med Humlan som gav mig ett par tips. Tack för det Humlan!
Jag förmedlar dessa tips vidare:

1. Naja inte ett kors eller dylikt i ljuddämparen. Det hjälper inte.
2. Det bullrar från luftburken och ljudet går bland annat vidare genom tanken. I värsta fall upsstår resonans. Motmedel: Ljuddämpande matta på undersidan av tanken. Tankfoam, men det har ju alla redan. Full tank ger lägre buller på Humlans endurance-hoj.
3. Fortsätt med ljuddämpande material i luftkanalerna framför luftburken.

Jag proppade min tank med foam och satte ljuddämpande matta under tanken. Klistrade även dämpmatta på insidan av kåporna vid motorn.
Jag vet inte om det blev bättre, men jag fick inga fler tillsägelser allafall.


Och till sist. R6 med orginalsystem ska inte släppas igenom om de låter för mycket bara för att det är orginal. Reglementet styr vilka bullernivåer som tilåts, inte typintygen. Jag sitter själv i skiten och tycker att det är jobbigt, men problemen går att lösa. Se på Mossberg.

:)
 
Last edited:
Typ intyget på en nya R6-08 är98 db i från fabrik

95db vid förbikörning gäller oavsett vad hojjen är godkänd för på gata eller vid bilprovning.

Även vi i Falkenberg har till iår blivit tillsagda att ha noll tolerans för ljud över 95db och det kommer antagligen märkas nästa helg.
 
95db vid förbikörning gäller oavsett vad hojjen är godkänd för på gata eller vid bilprovning.

Även vi i Falkenberg har till iår blivit tillsagda att ha noll tolerans för ljud över 95db och det kommer antagligen märkas nästa helg.

Det bästa vore nog att Svemo förbjöd alla hojar som inte uppfyller dB som orginal. Då vet ju förarna vad dom kan åka på ...just nu vet man ju inte om man blir diskad el ej.kul känsla att tävla.
 
Nej tycker också detta är jäkligt jobbigt. Min lät 110 db på Mantorp vilket är åthelvete för mycket. Funderar dock på att sätta dit org system men hört från flera att även det kan låta för mycket... ( Dessutom funkar det inte med kraschkåporna)
Problemet för oss förare är att man kan bli godkänd träning och kval men sen bli diskad på race... Frågan är då om ljudmätningen är konstant och rättvis eller om hojen plötsligt låter mera?
Förstår att problemet är ett annat för banägarna.

Borde alla bli tvingade att köra med org system? Är det nästa grej kanske?
Och om man då klarar träning o kval men låter för mycket på racet... Ja ni förstår osäkerheten.

Jag klagar inte, försöker bara lära mig mer och väcka frågan om org system.
 
Hur lång tid tog det dej att skriva detta?:tungan

Nej tycker också detta är jäkligt jobbigt. Min lät 110 db på Mantorp vilket är åthelvete för mycket. Funderar dock på att sätta dit org system men hört från flera att även det kan låta för mycket... ( Dessutom funkar det inte med kraschkåporna)
Problemet för oss förare är att man kan bli godkänd träning och kval men sen bli diskad på race... Frågan är då om ljudmätningen är konstant och rättvis eller om hojen plötsligt låter mera?
Förstår att problemet är ett annat för banägarna.

Borde alla bli tvingade att köra med org system? Är det nästa grej kanske?
Och om man då klarar träning o kval men låter för mycket på racet... Ja ni förstår osäkerheten.

Jag klagar inte, försöker bara lära mig mer och väcka frågan om org system.
 
Det bör inte vara jättesvårt att ta fram ett sätt att mäta stillastående då slipper vi allt tjöt och oro gällande mätningar på kval / race.

Ska man vara petig så borde ju en hoj som låter för mycket på kval inte få kvaltiden godkänd. Då man inte uppfyllt reglementet! eller?

Nu när man kört 2 kval och 2 race utan att fått något påpekande gällande ljud så kan man ju ändå inte åka till Falken och vara säker på att det är lungt villket känns riktigt bittert.

Är verkligen ett insugningsljud eller resonans från en tank att betrakta som buller?

Snart är väll elhojarna här men då har vi ju problem med ström i depån på riktigt :D
 
Är verkligen ett insugningsljud eller resonans från en tank att betrakta som buller?

D


Svar :JA


lite offtopic
det var en med regnställ som man hörde fladret på var typ ljudbangar på start och mål.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top