Buller

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Satt och funderade efter att ha läst lite i denna tråden: Finns det någon officell tävlingskalender -09

Hur stort problem är det med just buller inom RR utåt sett, som en negativ aspekt för framtiden?

Hur stor är den verkliga effektökningen med ett annat avgassystem på en 600cc-1200cc?

Eller är den enda verkliga vinsten med ett avgassystem i titan vikten?

Vart jag vill komma är...finns det någon anledning till att byta avgassystem, vilket medför onödigt högt buller, vilket i sin tur medför att race måste utföras på dispens? Vad händer den dagen det inte lämnas några dagar med dispens?

Eller är det så att alla motordrivna tävlingsfordon måste bröta, pysa och skjuta eld, för det är en del av racing :va
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
På anderstorp är det den enskilt största orsaken till att vi har problem med grannarna. Det konstiga är att inom ERF är det inga problem att hålla nere ljudnivån, men på SM-helgerna måste folk byta system och börja låta en massa.....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På anderstorp är det den enskilt största orsaken till att vi har problem med grannarna. Det konstiga är att inom ERF är det inga problem att hålla nere ljudnivån, men på SM-helgerna måste folk byta system och börja låta en massa.....
Det kanske kan hänga ihop med att på sprintrace så "måste" man kräma ur det där lilla sista, och mycket av effektvinsten sitter nog i skallen? ERF handlar ju inte så mycket om själva hojen egentligen, där handlar det ju mer om förarna och samspelet i teamet.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag kan säga att personligen så börjar jag bli lite trött på den här bullerhysterin som råder i sverige.

Inte fasen har dom några större problem med buller och klagande grannar i Spanien, Italien, eller Finland för den delen...

Där har motorsporten en helt annan plats i samhället, och folk tycker att motorsport är underhållande och det ges mera utrymme för sporten.

I sverige sitter grannarna och klagar sig hesa över en motorbana som inte bullrar mer än grannens jävla gräsklippare eller motorsåg....
Motorsporten har fått ett skitigt rykte, och ska tryckas undan, och politikerna hänger på.

Och i våran ända får vi kämpa och slita för att få loss nån bullerdag här och där, och försöka hålla ner ljudnivåerna. Nu ska det sänkas till 95db, sen till 92db, och snart under 90db. Ljudnivåerna som vi i dagsläget för ha hos närmaste granne kan ibland vara lägre än bräkande får eller grannens grästrimmer. Och är det nån som på största allvar tror att grannen hör skillnad på 95 ch 92db?

Snart har vi gränsnivåer som man inte ens klarar med en helt standard gatmotorcykel....

Och jag är HELT säker på att närmaste granne kommer att fortsätta klaga. Vi skulle kunna köra med helt ljudlösa motorer, och grannen skulle ändå klaga på däckskrik eller lastbilar/bussar på väg till/från banan.Så länge det låter över huvud taget så kommer man att klaga....

Suck....


Aja, nu har jag fått skriva av mig lite i alla fall.... Ha ha hah a ha
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Håller med Macke. Vi bor i fel land för att utöva motorsporter. Här vill vi sitta lugna o lukta på blommorna och inget ska få störa en...

En som köper hus har själv en egen undersökningsplikt att se sig om i området. Det är inget krav att bo kvar i ett område man stör sig av att bo i.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Appropå gnäll. Min gamla flygklubb har funnits på samma ställe sen 60-talet. För några år sen köpte en tant en sommarstuga i närheten, som hon va i nån vecka per år. Hon blev självklart störd av flygplanen :gnissla och började leva rövare, och fick klubben att ändra inflygningen, så att det både blev farligare och mer förvirrande. :huvet
 

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Kan man inte göra så att om man klagar på detta så kommer det en oberoende besiktningsman och värderar huset för att sedan lägga ut det till försäljning och någon rr-tokig nisse kommer garanterat dit och köper stället, tänk själv och åka rr och bo brevid banan !
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fastd et är inte sant att vi är de enda som har bulleproblem. Mängder av crossbanor i både holland och Italien har fått stänga pga buller och det var väl Assen nydligen som hade stora bulleproblem trots att det ligger en bit från city.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ni som kört med både original och helsystem på samma hoj.

Hur stor tidsskillnad har ni på varvtiderna när ni kört med original avgassystem mot annat avgassystem?
 

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Ni som kört med både original och helsystem på samma hoj.

Hur stor tidsskillnad har ni på varvtiderna när ni kört med original avgassystem mot annat avgassystem?

Kanske inte varvtiden som är den största skillnaden men dem 5-10 hk du får av helsystemet kan ha stor betydelse vid ex en omkörning..
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kanske inte varvtiden som är den största skillnaden men dem 5-10 hk du får av helsystemet kan ha stor betydelse vid ex en omkörning..

Jag "tror" inte att ett helsystem ger speciellt mycket mer effekt, utan bara ljud samt lägre vikt.

Jag "tror igen" att största effektvinsten ligger i att mappa om hojen till det ändamål den ska användas för, då original är inställt efter ett större användningsområde, samt säkrat ur kvalitetssynpunkt då normalt slitage samt föråldrande kan ställa till med problem vid ett maximalt effektuttag där toleranserna inte håller sig inom gränsvärdena.

Även om motorcyklar ligger väldigt nära toppen av max effekt som går att ta ur motorn utan att modifiera den, så har jag ha svårt att tänka mig att avgassystemet ligger på sin maxgräns vad det klarar av i flöde.

Jag är osäker på om det var här på SH jag läste det, eller om det var någon annan stans. Men någon hade mappat med original avgassystem samt mappat med ett annat avgassystem. Skillnaden var 1hk har jag för mig...:va
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
LÄttaste löstningen hade ju varit å endast tillåta orginal avgas? Kör alla med de har alla samma vilkor. Nu är de ju samma sak fast alla har de å alla kör på samma vilkor? Möjligen skulle varvtiderna sänkas med några tiondelar, men racingen skulle bli lika bra.

Om de bidrar till så stort problem som de faktiskt verkar göra med just bullderdagar som de är brist på och klagande grannar så kanske enda rätta lösningen är att orginal avgas skall användas?

Samtidigt kan man se de på ett annat håll och de är att ger man efter så kommer nya regler att de skall vara ännu tystare. DOm som gnäller komemr ju aldrig ge sig.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag "tror" inte att ett helsystem ger speciellt mycket mer effekt, utan bara ljud samt lägre vikt.

Såklart ger det mer effekt, klart märkbart. Det är skillnaden mellan att komma om och att inte komma om. Ifjol körde Kubberöd med en standard Honda på Sviestad och VARJE varv blev han omkörd av Spjeldnes på rakan. Så 20 meter gör det på Sviestadsrakan; jobbigt att varje varv köra ikapp och om den sträckan/placeringen.

Helsystem + PC3 gör från 109 till 119 hk. Så om ingen annan kör med originalpipa tänker inte jag göra det. Men om alla gör det så KANON
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Såklart ger det mer effekt, klart märkbart. Det är skillnaden mellan att komma om och att inte komma om. Ifjol körde Kubberöd med en standard Honda på Sviestad och VARJE varv blev han omkörd av Spjeldnes på rakan. Så 20 meter gör det på Sviestadsrakan; jobbigt att varje varv köra ikapp och om den sträckan/placeringen.

Helsystem + PC3 gör från 109 till 119 hk. Så om ingen annan kör med originalpipa tänker inte jag göra det. Men om alla gör det så KANON

Jag körde på kinnekulle med mitt akkra helsystem + PC3 och visst körde jag om en helt original 600rr på rakan. Så visst är det skillnad, MEN...

Är det helsystemet eller PC3 som gör dom 10hk?

Klart helsystem gör skillnad, annars vore det ju dumt o använda det :tungan

Det är detta som jag vill komma fram till...

Viktbesparing är förmodligen största "trimmet" med ett helsystem i titan. Så varför inte vara byta ut rören men spara original ljuddämpare?
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag körde på kinnekulle med mitt akkra helsystem + PC3 och visst körde jag om en helt original 600rr på rakan. Så visst är det skillnad, MEN...

Är det helsystemet eller PC3 som gör dom 10hk?



Det är detta som jag vill komma fram till...

Viktbesparing är förmodligen största "trimmet" med ett helsystem i titan. Så varför inte vara byta ut rören men spara original ljuddämpare?

Det är ju kombinationen helsystem + pc3 injusterat i bänk som gör skillnad.

Man kan säkerligen optimera hojen med orginalsystem och pc3 också men kommer nog inte nå riktigt samma effekt som ett trimsystem. Om du dock modifierar orginal ljuddämpare så man får bättre flöde så kommer man rätt nära.

Vet några som bara kommit någon häst ifrån genom att sätta på en större orginalljuddämpare med bättre flöde eller gjort om orginal ljuddämpare så de mer liknar en eftermarknadsdämpare invändigt.

I ERF finns det dem som satt på en 1000cc dämpare på 600cc hoj eller 1200cc dämpare på 1000cc hoj och justerat in efter detta.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Så om ingen annan kör med originalpipa tänker inte jag göra det. Men om alla gör det så KANON

Där slog du väl huvudet på spiken, Magnus.

Det här är först och främst en attitydfråga inom kollektivet. Jag tycker det är trist när det är så många som minsann inte vill bullra mindre för motorsport skall ju låta och jag vägrar ge bort några hästar till konkurrenterna osv osv.

Ser ni inte vart utvecklingen i samhället är på väg?

Buller är bajs, säg det ett par gånger och efter ett tag känns det bättre o bättre. Precis som att säga att motorsport är kul.

Magnus, du som är en miljömedveten räserförare och har varit en föregångsman när det gäller miljöproblematiken runt utsläpp osv. Här har du ett område till att ta till dig.

"Jag kör med den tystaste hojen i klassen för jag vill fortsätta kunna utöva min sport i framtiden. Att jag ger bort några meter på rakan spelar ingen roll för i slutändan är jag en vinnare när de andra bullerbajsarna har fått parkera för gott"

Bollen är din att ta Mozz. :tummenupp

Buller är Bajs.:yoparty
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Samtidigt kan man se de på ett annat håll och de är att ger man efter så kommer nya regler att de skall vara ännu tystare. DOm som gnäller komemr ju aldrig ge sig.

Men att följa reglerna är ju inte att ge efter...eller? Och hade man följt reglerna så hade man inte behövt söka dispens för bullerdagar mer än till ovanligare event likt F1. Förutsättningarna kommer inte att bli bättre i framtiden för "störande moment" likt racing (utom det chockerande beslutet att bygga en motorbana i GBG centrum).
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Magnus, du som är en miljömedveten räserförare och har varit en föregångsman när det gäller miljöproblematiken runt utsläpp osv. Här har du ett område till att ta till dig.

"Jag kör med den tystaste hojen i klassen för jag vill fortsätta kunna utöva min sport i framtiden. Att jag ger bort några meter på rakan spelar ingen roll för i slutändan är jag en vinnare när de andra bullerbajsarna har fått parkera för gott"

Bollen är din att ta Mozz. :tummenupp

Ja, så kan man tycka... eller också tycker man att det är förbundet som har bollen. Jag försöker påverka i JUST den här riktningen genom att prata med våra förbundsmänniskor och förmå dem att ta just de beslut som nu kommer; en etappvis sänkning av buller nivåerna (fast jag iofs gärna sett att det gått snabbare).

Det jag nu tycker ska bli VÄLDIGT intressant är hur man ska efterleva den nya lägrë bullernivån; kommer man att mäta stillastående innan och vara obeveklig "Ingen besiktning innan din hoj håller bullernivån", eller kommer man att mäta vid förbipassering och få en MASSA bekymmer...

Det är jag nyfiken på. Humlan, vet du?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top