Buller på banorna

  • Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date
Skulle det stämma så kommer du att få nobelpriset i fysik.
Bara om jag teoretiskt kan bevisa VARFÖR och HUR...!:rolleyes:
Har själv i alla år varit YTTERST tveksam till att ett kryss skulle hjälpa, pop-nitar eller skruvar kan dock ta upp energi.
Sedan handlar det ju om att bryta ett jämt flöde så att ljudvågor som ligger i fas, kommer i ofas och då tar ut varandra (sker dock på bekostnad av flöde)... inte sååå komplicerat väl?

Faktum kvarstår att det skiljde 2dB med samma mätare, samma temperatur (ungefär) och samma mätförfarande... believe it or not....
 
Så nu åkte original på - 50 minuters jobb, helt OK.
...hade helt glömt hur dj-a fult det var bara :D

19:e April börjar det för oss BKK-Instruktörer - kommer även SSEMSEs instruktörer med detta året?

Ja Robz, SSEMSEs instruktörer kommer att vara med och köra tillsammans med BKK:s krachkungar till instruktörer! :näsblod

Sen var det nog bra att du satt tillbaka orginalblåset då samtliga hojar kommer att bullermätas innan körningen. Nu när SSEMSE är med så kommer inte SMC-gänget undan :D

Ses den 19:e
 
Bara om jag teoretiskt kan bevisa VARFÖR och HUR...!:rolleyes:
Har själv i alla år varit YTTERST tveksam till att ett kryss skulle hjälpa, pop-nitar eller skruvar kan dock ta upp energi.
Sedan handlar det ju om att bryta ett jämt flöde så att ljudvågor som ligger i fas, kommer i ofas och då tar ut varandra (sker dock på bekostnad av flöde)... inte sååå komplicerat väl?

Faktum kvarstår att det skiljde 2dB med samma mätare, samma temperatur (ungefär) och samma mätförfarande... believe it or not....

Nä, så är det inte.

Och jag tvivlar inte på att du mätt 2dB skillnad men förklaringen till det är en annan.
 
Ja Robz, SSEMSEs instruktörer kommer att vara med och köra tillsammans med BKK:s krachkungar till instruktörer! :näsblod ...Ses den 19:e
Du vet väl att vare sig Rödöga eller Asfalt är med o kör den 19:e?
Alltså inga vurpor i BKK-gänget :D

Jag kommer väl ihåg körningen för 2 år sedan... 4-1 till SMC i vurpor, men då körde jag för det "förlorande" SSEMSE-laget.
Vi hoppas väl på 0-0 i år va?

@Gulleplutt, du får mer än gärna utveckla det där eller länka till debatt i ämnet - jag är själv inte bergssäker på pop-nitars överförmåga, men jag kan se det ganska logiska i min tes och det råkar ju sammanfalla med ett lyckat utfall.
Att bara säga "Nä, så är det inte" är inte så övertygande...
 
Du vet väl att vare sig Rödöga eller Asfalt är med o kör den 19:e?
Alltså inga vurpor i BKK-gänget :D

Jag kommer väl ihåg körningen för 2 år sedan... 4-1 till SMC i vurpor, men då körde jag för det "förlorande" SSEMSE-laget.
Vi hoppas väl på 0-0 i år va?

Jag skulle ju nog vilja påstå att SSEMSE var det vinnande laget.

Man skulle ju översätta det till SSEMSE 1 SMC 4 självmål (snyggt jobbat):hihi
 
@Gulleplutt, du får mer än gärna utveckla det där eller länka till debatt i ämnet - jag är själv inte bergssäker på pop-nitars överförmåga, men jag kan se det ganska logiska i min tes och det råkar ju sammanfalla med ett lyckat utfall.
Att bara säga "Nä, så är det inte" är inte så övertygande...

Mina fysikkunskaper är rätt dåliga när det gäller just ljud. Men utan att behöva fundera på det så kan man med 100% säkerhet inte "skära" sönder nån ljudvåg eller fasvända den men ståltråd. Man kan dock fasvända ljud mot varandra i tex flygplan mm men då använder man högtalare. Men det är en helt annan sak.

Generellt kan man säja som så att hade det funkat så hade det använts lite var stans och även varit ett känt fenomen. Nu gör det ju inte det.

Man bygger ju tex inte ljudvallar med hönsnät tex.

Om du har fått ett lägre ljud så är det nog snarare för att alla dina rör och popnitar och ståltråd tillsammans pluggar igen ditt system lite extra.

Ljud dämpas av mjuka material som återfinns i ljuddämpare. Åter igen. Hade ståltråd funkat hade det suttit i originalarna redan från början.
 
Mina fysikkunskaper är rätt dåliga när det gäller just ljud.
Själv är jag heller ingen hejare på ljud varandes Elkraftare, men jag jobbar med ljus som till stora delar uppför sig som ljud.

Men utan att behöva fundera på det så kan man med 100% säkerhet inte "skära" sönder nån ljudvåg eller fasvända den men ståltråd. Man bygger ju tex inte ljudvallar med hönsnät tex.
Mycket bra logik här! Min egen anledning till att använda ståltråd är att det verkar ju vedertaget i just hojkretsar (trots egen tvekan)… Tillåt mig citera din liknelse med hönsnät i framtida debatter :tummenupp Dock kan jag fortfarande tänka mig att i ett högst slutet rum som ett rör, med höga gashastigheter, så kan även ståltråd inverka en del… jämför en flygplansvinges lyftkraft vid cykelhastighet (tynger ned) eller vid 100m/s där det lyfter.
Slutsats: Ståltråd/hönsnät kan nog inverka en del vid höga gashastigheter.

Man kan dock fasvända ljud mot varandra i tex flygplan mm men då använder man högtalare. Men det är en helt annan sak.
Generellt kan man säja som så att hade det funkat så hade det använts lite var stans och även varit ett känt fenomen. Nu gör det ju inte det.
Delvis fel – fasvändning kräver inte aktivt mottryck. Man kan med solida föremål högst väsentligt påverka ljud (och ljus). Jämför en spalt som ljus får passera genom… på en laser syns tydligt hur vågarna interfererar med sig själva och förändrar sina egenskaper.
Stående vågor (som avgaser i ett rör) påverkas väl högst väsentligt av en solid pelare? Kärnan av vågen passerar fritt, ytterkanten avlänkas och går ”en längre sträcka” – därmed träffar den avlänkade övertryckspulsen undertrycket bakom kärnans övertryckspuls… eller nå’t. Rimligen med dämpning som följd (Finns även en teoretisk anledning till varför jag har pop-nitarna i rader och inte utspridda)

Om du har fått ett lägre ljud så är det nog snarare för att alla dina rör och popnitar och ståltråd tillsammans pluggar igen ditt system lite extra.
Ljud dämpas av mjuka material som återfinns i ljuddämpare. Åter igen. Hade ståltråd funkat hade det suttit i originalarna redan från början.
Japp – effektivast är energiabsorberande material, men när platsen inte finns…?
Utan att ha studerat ljuddämpares konstruktion kan jag tänka mig att de är ”avstämda” för pulslängd – precis som extractor rör, expansionsrör, etc… Att lägga in flärpar/pop-nitar/pelare påverkar flödet negativt, därför gissar jag det är en oönskad lösning för fabrikanter…. Men ger mig 2dB :banana

Glad Påsk på dig, din K7:a :fyllisar
 
Jag skulle ju nog vilja påstå att SSEMSE var det vinnande laget.

Man skulle ju översätta det till SSEMSE 1 SMC 4 självmål (snyggt jobbat):hihi

Well i år så kommer det föras statistik:tummenupp

Jag kommer upp i rullstolen och håller koll på er.
Fråga bara jag och Micke.A är ju med i båda föreningarna, blir det ett poöng till båda när han klotar då:D :krama
 
Själv är jag heller ingen hejare på ljud varandes Elkraftare, men jag jobbar med ljus som till stora delar uppför sig som ljud.

Delvis fel – fasvändning kräver inte aktivt mottryck. Man kan med solida föremål högst väsentligt påverka ljud (och ljus). Jämför en spalt som ljus får passera genom… på en laser syns tydligt hur vågarna interfererar med sig själva och förändrar sina egenskaper.
Stående vågor (som avgaser i ett rör) påverkas väl högst väsentligt av en solid pelare? Kärnan av vågen passerar fritt, ytterkanten avlänkas och går ”en längre sträcka” – därmed träffar den avlänkade övertryckspulsen undertrycket bakom kärnans övertryckspuls… eller nå’t. Rimligen med dämpning som följd (Finns även en teoretisk anledning till varför jag har pop-nitarna i rader och inte utspridda)

:fyllisar

Det var ju f-n att man blev ekonom o inte ingenjör, hade varit kul att blanda sig i er high tech-debatt :tummenupp

Uppenbarligen finns det ingen exakt sanning att till här, precis som i så många andra sammanhang. Inte ens en mätning med ett i övrigt ljudmätningsinstrument är en exakt vetenskap tydligen.
Undrar om det blir mycket slip-on och helsystem på beg-marknaden i sommar :)

Glad påsk :banana
 
För att utrycka mig diplomatiskt: Jag kan förlika mig med tanken på att du mätt ett lägre ljud. Men jag tar kraftigt avstånd till förklaringarna.
 
Inför Brno i förra veckan rensade vi vår 675'a på alla hindrande objekt samt satte på en slipon utan dB-killer. Vi bullrade 108 dB stillastående och mappade den till 112,1 hk på bakhjulet. Väl hemma igen hade vi inte tid att fylla upp systemet med popnitar, ståltråd och annan skrot så vi satte på originaldämparen. Vi bullrar nu 94 dB stillastående och har ändå 110,7 hk på bakhjulet efter ommappning.
För vår del får nog popnitarna och ståltråden ligga kvar på hyllan. Det känns liksom inte värt besväret.
 
Inför Brno i förra veckan rensade vi vår 675'a på alla hindrande objekt samt satte på en slipon utan dB-killer. Vi bullrade 108 dB stillastående och mappade den till 112,1 hk på bakhjulet. Väl hemma igen hade vi inte tid att fylla upp systemet med popnitar, ståltråd och annan skrot så vi satte på originaldämparen. Vi bullrar nu 94 dB stillastående och har ändå 110,7 hk på bakhjulet efter ommappning.
För vår del får nog popnitarna och ståltråden ligga kvar på hyllan. Det känns liksom inte värt besväret.

Ett klokt val... :tummenupp
 
Skrotet gör som sagt endast 2dB, katen gör 4dB (!)
Jag kom ned på 94dB nu med återmonterat original...
På topp tappar jag endast 1 hk, men mellanregister -12hk
...o +10kg, o utseendet! Utseendet!!! :gnissla
 
Skrotet gör som sagt endast 2dB, katen gör 4dB (!)
Jag kom ned på 94dB nu med återmonterat original...
På topp tappar jag endast 1 hk, men mellanregister -12hk
...o +10kg, o utseendet! Utseendet!!! :gnissla

Vi fick en dip på 4-5 hk runt 7000 rpm men i övrigt följs kurvorna åt. Kanske dags att sälja en cylinder eller två? :rock
 
Ska köra Knutstorp nu på måndag. Är det fortfarande 100 db vid 7000 varv som gäller?

\Masonit

Tror jag vågar svara på den som representant från instgruppen.
Det är 95db som gäller dock är detta vid passering ute på rakan.

Vi mäter hojen stillastående och då har vi ett lite högre värde som rikt märke.
Och då är det varvet som står på ramen man ska gå efter har jag bestämt för mig.
Men klarar du dig vid 7000rpm kan du nog vara lugn vågar jag säga
(min hoj fixar kraven på det sättet iaf)

Men Tomas lär rätta mig när han vaknar
 
Ska köra Knutstorp nu på måndag. Är det fortfarande 100 db vid 7000 varv som gäller?

\Masonit

Det är så vi kommer mäta på morgonen. Varvtalet ca 7000 (eller 60% av maxvarv)
Vi kommer sen ha mätningar under dagen vid förbipassering och då är det som Tusse säger 95dB som är max.

Om man kört med oss tidigare och vet att man ligger på gränsen så är orginal auspuffenalagen att föredra (eller dB-killer).
Knutstorp är hårdare i år och vi måste avbryta körningen om ljudnivån överstiger 95dB
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top