Bulle på ryggen.

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Kom att tänka på en sak när jag åkte till jobbet idag. Åkte utan ryggsäck och i +220 så kändes luftmotståndet mot hjälmen ganska mycket större än med ryggsäck på ryggen. Har bullen på ryggen som finns på vissa skinnställ mer än posörfunktion, eller är det jag som yrar?
undrar
/T

Aeropuckeln har tillkommit av aerodynamiska skäl, därav namnet. Förmodligen skapas ett undertryck av turbulenta luftströmmar bakom huvudet utan denna eller ryggsäcken.

/Joakim

tob skrev:
Kom att tänka på en sak när jag åkte till jobbet idag. Åkte utan ryggsäck och i +220 så kändes luftmotståndet mot hjälmen ganska mycket större än med ryggsäck på ryggen. Har bullen på ryggen som finns på vissa skinnställ mer än posörfunktion, eller är det jag som yrar?
undrar
/T
Puckeln finns till för att SH-tröjan ska sitta extra snyggt när man har den över stället...

Du har funnit anledningen till att puckeln existerar. Den ger ett jämnare och mer ostört luftflöde från kåpglas - hjälm - puckel - bakdel med mindre virvelbildning. I racing betyder detta högre fart på rakorna.

ahhhh

RedBaron skrev:
Puckeln finns till för att SH-tröjan ska sitta extra snyggt när man har den över stället...

Du har funnit anledningen till att puckeln existerar. Den ger ett jämnare och mer ostört luftflöde från kåpglas - hjälm - puckel - bakdel med mindre virvelbildning. I racing betyder detta högre fart på rakorna.

Ahhhh, den klassiska "learning by doing!"
Så då får man helt enkelt åka hem och forma nåt i frigolit som sen på racingvis monteras med silvertejp!
Alternativt se till att man blir puckelrygg på nåt vis!
/T

tob skrev:
Ahhhh, den klassiska "learning by doing!"
Så då får man helt enkelt åka hem och forma nåt i frigolit som sen på racingvis monteras med silvertejp!
Alternativt se till att man blir puckelrygg på nåt vis!
/T

Eller åka med sin gamla fjällräven Kånken

yes!

Starstriker skrev:
Eller åka med sin gamla fjällräven Kånken

Det gamla fjällrävengröna kånkelbäret är inte att förakta!
Men allvarligt: är det fuckovarning på att sätta dit en bulle, finns det kanske till och med "aftermarketbullar att få tag på?
Det är ju sådär att känna hur näsan blir platt motvisiret.
Eller ska man inte åka så fort möjligen....
/T

tob skrev:
undrar
/T

Endast +220......GUUUD va impad jag blir.... :kocko

"Bullen" skyddar även om man skulle vurpa, nacken åker inte lika mycket bakåt utan "bullen" tar emot mot baksidan av hjälmen.
Ett bra skydd också med andra ord för att skydda nacken.
2 flugor på smällen. :tummenupp

tob skrev:
Det gamla fjällrävengröna kånkelbäret är inte att förakta!
Men allvarligt: är det fuckovarning på att sätta dit en bulle, finns det kanske till och med "aftermarketbullar att få tag på?
Det är ju sådär att känna hur näsan blir platt motvisiret.
Eller ska man inte åka så fort möjligen....
/T

Lite fucko är det allt, i synnerhet om du funderar på att göra en själv.... :rolleyes: :hihi Jag kör sällan i 220+ (det vobblar så jävligt då...) men puckeln minskar faktiskt turbulensen även i farter som med lite god vilja gränsar till det lagliga :rolleyes: Sen om det är så snyggt egentligen, det vete faen...

hmmm

Mogge70 skrev:
"Bullen" skyddar även om man skulle vurpa, nacken åker inte lika mycket bakåt utan "bullen" tar emot mot baksidan av hjälmen.
Ett bra skydd också med andra ord för att skydda nacken.
2 flugor på smällen. :tummenupp
Då kanske man ska fylla kånken med nåt då...
/T

åhå

fazerfun skrev:
Lite fucko är det allt, i synnerhet om du funderar på att göra en själv.... :rolleyes: :hihi Jag kör sällan i 220+ (det vobblar så jävligt då...) men puckeln minskar faktiskt turbulensen även i farter som med lite god vilja gränsar till det lagliga :rolleyes: Sen om det är så snyggt egentligen, det vete faen...

Då är jag med. Men om man kan påvisa en positiv effekt i laglig fart så är det ju kalas, då känner man ju inte trycket att åka fort bara för att motivera bulan! F.ö är det kanske jag som har exeptionellt klena nackmuskler... :rofl
/T

tob skrev:
Då är jag med. Men om man kan påvisa en positiv effekt i laglig fart så är det ju kalas, då känner man ju inte trycket att åka fort bara för att motivera bulan! F.ö är det kanske jag som har exeptionellt klena nackmuskler... :rofl
/T

jag sa inte "laglig fart".. :rolleyes: men du behöver inte smiska på i 260 för att puckeln ska funka/löpa risken att få posörstämpel....Sen är det ju så att de flesta snygga skinnställ HAR en puckel så man kommer liksom inte undan....att åka sporthoj i något annat än skinnställ, det är jävligt fucko :lol

Såja strypfot!

stranglefoot skrev:
Han trodde nog att jag försökte påvisa att jag minsann kunde köra hoj i 220+.
Det var ju inte fallet, utan det var ju först då som jag upptäckte effekten, så jag är nog liite kocko.
Nu får du ursäkta om jag sitter och småskrattar åt ditt nick, STRYPFOT, hahahahaha vaffaaaan är det!!! Strypfot, strypfot, smaka på ordet hahahaha
helt sanslöst roligt!!!!
Jaja, var snäll mot grabben, han missförstod mig nog bara.
säger
/T

tob skrev:
Han trodde nog att jag försökte påvisa att jag minsann kunde köra hoj i 220+.
Det var ju inte fallet, utan det var ju först då som jag upptäckte effekten, så jag är nog liite kocko.
Nu får du ursäkta om jag sitter och småskrattar åt ditt nick, STRYPFOT, hahahahaha vaffaaaan är det!!! Strypfot, strypfot, smaka på ordet hahahaha
helt sanslöst roligt!!!!
Jaja, var snäll mot grabben, han missförstod mig nog bara.
säger
/T

Jo jag förstår vad du menade! Tyckte det lät ungefär som min 14-årige lillebrors kommentarer! "Åååh, törs du inte köra snabbare" typ..! Namnet strypfot fick/tog jag av motörheads frontfigur lemmy! Nu är det fredag och då ska vi vara snälla! :tummenupp

JA just ja!

stranglefoot skrev:
Jo jag förstår vad du menade! Tyckte det lät ungefär som min 14-årige lillebrors kommentarer! "Åååh, törs du inte köra snabbare" typ..! Namnet strypfot fick/tog jag av motörheads frontfigur lemmy! Nu är det fredag och då ska vi vara snälla! :tummenupp

Idag är det ju Fredag, och jag ska nog dra iväg och köra Cross HELA eftermiddan! Då blir jag extra snäll, åtminstone till kvällen då man är helt slut!
Over and out!
/T

Snygga skinnställ

fazerfun skrev:
jag sa inte "laglig fart".. :rolleyes: men du behöver inte smiska på i 260 för att puckeln ska funka/löpa risken att få posörstämpel....Sen är det ju så att de flesta snygga skinnställ HAR en puckel så man kommer liksom inte undan....att åka sporthoj i något annat än skinnställ, det är jävligt fucko :lol

Det var ju det också, skinnstället platsar inte riktigt i kategorin "snygga", tidigt -90 tal och ett utseende som skulle få Darkwing Duck att blekna av avund, så det där med inbyggd puckel det hittar man bara på framsidan av den här gubben. Hmmmm, men å andra sidan så kanske man skulle sitta baklänges, då är det ju en rejält tilltagen puckel som guidar bort turbulensen....jaa, joo :hihi
/T

Jag har problem med att min hjälm sugs uppåt typ, även fast hakremmen sitter som fan. Skulle en puckel göra de bättre?

Back