Bulldog vs MT-01/V-max

Feuerfrei

Ny medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
Yamaha BT 1100 Bulldog -04
Köpte min 16:e hoj förra sommaren, en Yamaha Bulldog -04. Väldigt trevlig hoj med suverän körställning. Med öppet effektsystem låter den dessutom riktigt bra. Jag saknar dock lite klös och har redan nu börjat snegla på ett par muskelhojar med upprätt körställning. Vad tror ni om V-max (generation 1) eller MT-01?
 
MT-01 utan tvekan, Bulldog är ökänt slö och V-max är nog faktiskt den sämsta hoj jag kört. Kass väghållning, kassa bromsar och inte alls det enorma ös som påstås. Det var annat på 80- talet när den kom kanske. Dessutom är den ful, tycker iaf jag. MT-01! :)
 
Ha ha! Det var ord och inga visor! Helt rätt! Tackar för rådet, letar nog åt en MT-01 som du föreslår. Gäller bara att hitta en med rätt utrustning.
 
Bulldogen var min första hoj, har provkört en MT-01.

Föredrar min f.d. Bandit 1250 med liknande muskelkaraktär och utseende (den nakna varianten) med mycket vrid vid låga varv fast lite varvvilligare motor. Finns även CB1300 bl.a.
 
Hade lätt köpt en GSX 1400 eller en XJR 1300 framför MT-01 och V-Max.
Man ska ju kunna svänga lite med hojen också, V-max går det inte att svänga med, MT-01 är nästan lika klumpig.
Tror att man snabbt tröttnar på V-max och MT-01.
Har kört båda och ingen föll mig i smaken.
Kolla gärna på Honda CB 1300 också, det är klassiska hojar som aldrig går ur tiden.
 
Har haft MT-01 och den gick bättre o svänga med än gsx1400 men den är fruktansvärt otymplig och hantera med motorn avstängd.Sen är 1400 bättre om man vill köra längre turer
 
Vi jämför ju v-twin mot radfyror vilket bara det ger helt olika karaktär, personligen föredrar jag v-twin alla dagar i veckan.
 
Hade lätt köpt en GSX 1400 eller en XJR 1300 framför MT-01 och V-Max.
Man ska ju kunna svänga lite med hojen också, V-max går det inte att svänga med, MT-01 är nästan lika klumpig.
Tror att man snabbt tröttnar på V-max och MT-01.
Har kört båda och ingen föll mig i smaken.
Kolla gärna på Honda CB 1300 också, det är klassiska hojar som aldrig går ur tiden.

Allihopa är stora och klumpiga, relativt sett. Jämför du dom i klassen dom spelar i (stora twinnar / radfyror / v-fyror) så är dom rätt likvärdiga allihopa vad gäller hur dom är att hantera, det stora som jag tycker skiljer är att MT-01:an har en vettigt konstruerad ram, redig sving och ordentlig fjädring samt bromsar (boxram i alu, sving som en R1, 6-kolvs radialok, upsidedowngaffel), vilket de övriga saknar med sina fyrkolvsok med små skivor, konventionell framgaffel, piggybackdämpare bak, rörram, etc. Den är mycket bättre att köra än radfyrorna tycker jag eftersom du har bättre feedback, vibrationerna till trots.

Moderna XJR1300 är jättefin men den är mer en liten caféracer i jämförelse med tanke på hur mycket mindre den är. Men en väldigt fin hoj som absolut inte skäms för sig. Kanonfin på alla sätt.

V-Max:en har jag tyvärr inga erfarenheter utav då jag aldrig tyckt den varit intressant (ful) samt att prislappen varit den att man nästan kunnat köpa två hojar till priset av en. Farsan provade en vid nån provkörning för några somrar sedan och han var imponerad av motorn men inte mycket mer om jag vill minnas rätt.

Att jämföra jättetwin med jätteradfyra är lite svårt då motorn är helt annorlunda. Långkörningar skulle jag ta en XJR eller GSX alla dagar framför en MT-01. Ligga och tuffa på i 120-130 på E4:an eller valfri Europaväg är ett elände efter ett tag på grund av vibrationerna (20 mil är väl vad man orkar i stöten).

Men kör man som en vanlig nöjesåkare kortare turer (3-5 mil) några eftermiddagar i veckan på kurviga och härliga vägar så är MT-01:an brutalt rolig. Sen är den rätt ovanlig vilket gör den lite extra kul tycker jag.
 
Kul med många förslag! Har kört 1, 2 och 4-cylindriga hojar, men är rätt svag för v-twin.
 
Är Ducati Monster 1100 utesluten? Borde väl hamna i ungefär samma prisklass.
 
Och 3-cylindrig! Höll på att glömma Daytonan!

- - - Updated - - -

Monster är väldigt trevlig. Har haft en 620 och en 900.
 
Monster är rätt små maskiner, tycker man får inte riktigt plats.
 
Jag hade själv en bulle förra sommaren och förstår vad du menar med att den känns lite trött. Bytte själv till en kawasaki z1000 2007 årsmodel. Samma sittställning men avsevärt mycket piggare. Kanske kan vara något att kolla på?
 
Tack för tipset! Ja, det känns jäkligt trist att det inte är 30 hästar till i Bulldogen.. En väldigt trevlig hoj för övrigt!
 
Har haft både CB1300 och MT-01. Hondan var en jättetrevlig maskin, men som alla radfyror lite "själlös" (enligt min högst personliga åsikt...). MT-01:an däremot saknar jag ofta, och är extremt sugen på att skaffa en ny sådan. Inte den snabbaste, bekvämaste, snyggaste eller mest lättkörda hojen, men extremt mycket personlighet och ett ljud som inte matchas av någon annan med Akrapovicpiporna på :yoparty
 
Jag hade själv en bulle förra sommaren och förstår vad du menar med att den känns lite trött. Bytte själv till en kawasaki z1000 2007 årsmodel. Samma sittställning men avsevärt mycket piggare. Kanske kan vara något att kolla på?

Vad ägde du för bulle som var slö? 1125an är ju helvild på 1-3 och xb12 är ju så kort med sjukt vrid i botten.
 
Min första hoj var också en bulldog, fin att lära sig köra på. Men mitt tips är att titta på en mindre hoj också - typ sv650 och street triple. Lättkörda, lätta hojar som gör körupplevelsen HELT annorlunda. Fattade inte hur topptung bulldogen var förrän jag hade skaffat mig lite referenser. Men snygg är den, och skön att glida på!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top