Bulldog lampa (ljusbilden)

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Vissa här har fått problem vid bes. med Bulldoglampan.
Min gick igenom, kanske tur.
Har jag en "kass" ljusbild så tycker jag att Yamaha skall få veta det.

Har filmat ljusbilden, finns HÄR

Ljusbilden lite sned, pga jag har hojen lutad mot mig.

Last edited:
Henke skrev:
Vissa här har fått problem vid bes. med Bulldoglampan.
Min gick igenom, kanske tur.
Har jag en "kass" ljusbild så tycker jag att Yamaha skall få veta det.

Har filmat ljusbilden, finns HÄR

Ljusbilden lite sned, pga jag har hojen lutad mot mig.

:va Tycker att ljusbilden ser helt "normal" ut.
Att dom på BP skall vara så jädra kinkiga!

Då DM här på forumet endast har 28.8 modem (dvs. kan inte ladda hem filmen), kan någon mer än Brunte lägga en kommentar om ljusbilden. Har som sagt inte själv kunskapen för att säga om den stämmer eller ej.
Är den fel, så kommer jag att kräva Yamaha på en annan lampa.

Henke skrev:
Då DM här på forumet endast har 28.8 modem (dvs. kan inte ladda hem filmen), kan någon mer än Brunte lägga en kommentar om ljusbilden. Har som sagt inte själv kunskapen för att säga om den stämmer eller ej.

Din ljusbild ser inget vidare ut heller.......
JAg ska till Yamaha center i morgon och testa min. På bilp. såg det inte bra ut, jag såg själv att den va fel ljusbilden, och de har en likadan grej på Yamahacenter så dom kan kolla.

Ärligt, min ser nästan likadan ut som din och den va inte godkänd. :huvet

Ditt halvljus var verkligen kass, Det där var ingen ljusbild. Lite fel att ställa hojen mot en tegelvägg, bättre rikta ljuset på nåt plant så kanske man kanske ljusbilden bättre!

Ta t,ex ett A4 papper eller nån vit pappbit så lyser du mot ett sådant så vore det bättre!

Försökte visa en bild men det sket sig.

Så här på ett ungefär ska det se ut

---------------------------- "här går det 45grader uppåt"
<-------rakt sträck--------->

Last edited:
Henke skrev:

Min lampa har en helt symmetrisk ljusbild på halvljus och är därför inte godkänd. Hela europa använder sig av assymetrisk halvljusbild. USA däremot använder INTE assymetriska halvljus. Deras lampor är inte heller E-märkta uta har en DOT-märkning eller nåt annat.
Problemet är alltså inte att besiktningsgubbarna är griniga över en "dålig" ljusbild utan att Yamaha kränger originallampor som inte är godkända i Sverige eller resten av europa...
Ett sätt att kolla detta är att helt enkelt titta på lyktglas och reflektor. Bulldoglampan har ju ett "plant" glas så all ljusbrytning sker med hjälp av reflektorn. Om denna ser exakt likadan ut på vänster sida om glödlampan som på höger sida om lampan så blir ljusbilden symmetrisk dvs INTE godkänd. Skulle vara intressant om nån som har en Bulldog kunde kika på sin lampa efter detta.
Om de HAR assymetrisk reflektor så verkar det som om USA-reflektorer har sökt sig in i reservdelslagret på Yamaha.
Om de INTE har detta så kommer det troligen att bli en uppsjö av Bulldoggar som inte kommer genom besiktningen....

Tyckte den där ljusbilden inte såg riktigt bra ut.

Den ska se ut ungefär så här:

*****************___________________
****************/lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
***************/llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
**************/lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
_______________/lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

* = mörker
l = ljus

Ljusbild mot tegelvägg ca 1 m från lampan.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    32.6 KB · Visningar: 94
  • 4.jpg
    4.jpg
    32.5 KB · Visningar: 101
DM skrev:
Min lampa har en helt symmetrisk ljusbild på halvljus och är därför inte godkänd. Hela europa använder sig av assymetrisk halvljusbild. USA däremot använder INTE assymetriska halvljus. Deras lampor är inte heller E-märkta uta har en DOT-märkning eller nåt annat.
Problemet är alltså inte att besiktningsgubbarna är griniga över en "dålig" ljusbild utan att Yamaha kränger originallampor som inte är godkända i Sverige eller resten av europa...
Ett sätt att kolla detta är att helt enkelt titta på lyktglas och reflektor. Bulldoglampan har ju ett "plant" glas så all ljusbrytning sker med hjälp av reflektorn. Om denna ser exakt likadan ut på vänster sida om glödlampan som på höger sida om lampan så blir ljusbilden symmetrisk dvs INTE godkänd. Skulle vara intressant om nån som har en Bulldog kunde kika på sin lampa efter detta.
Om de HAR assymetrisk reflektor så verkar det som om USA-reflektorer har sökt sig in i reservdelslagret på Yamaha.
Om de INTE har detta så kommer det troligen att bli en uppsjö av Bulldoggar som inte kommer genom besiktningen....

Bullen är en Europeisk hoj och har aldrig sålts i USA (om jag kommer ihåg rätt).

Henke skrev:
Ljusbild mot ett a4

Ser helt fucked up!

Bara att reklamera.

Psst! Är reflektorn fortfarande blank eller har den blivit gråaktig på ytan, då har den blivit dålig!

Pratade med killarna på YamahaCenter idag. De hade aldrig hört talas om något fel på en Bulldog lampa. Dessutom hade de själv polare som bes. fighters med just Bulldog lampa. De välkommnade er som har problem att ringa till dom.
HÅll oss uppdaterade vad som händer.

Henke skrev:
Pratade med killarna på YamahaCenter idag. De hade aldrig hört talas om något fel på en Bulldog lampa. Dessutom hade de själv polare som bes. fighters med just Bulldog lampa. De välkommnade er som har problem att ringa till dom.

Men frågan kvarstår, ansåg de själva att ljusbilden var ok?

Hade inte hojen med mig dit, så de har inte sett den.
Var bara där och frågade om de hade haft någon annan som haft problem.

Dum fråga..

Henke skrev:
Är det någon sorts specialglödlampor till Bulldog??
Passar/duger inte vanliga H4???
På en sån syns ju "nedböjningen" på interna avskärmningen utan problem..
Undrar???

Ni ska få en rapport i morgon, ska dit med hojen, Yamahacenter i Göteborg. Har varit där med lös lampa och den va så svår att rikta in på lösen ,så jag ska dit med den monterad.

I morgon får ni svar på vad som händer och hur ljusbilden ser ut och borde se ut...... :huvet
Jag har fått NEJ på bes med bulldog lampa monterad pga ljusbilden. Jag gissar att den kräver en speciallampa....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti