Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Henke skrev:Vissa här har fått problem vid bes. med Bulldoglampan.
Min gick igenom, kanske tur.
Har jag en "kass" ljusbild så tycker jag att Yamaha skall få veta det.
Har filmat ljusbilden, finns HÄR
Ljusbilden lite sned, pga jag har hojen lutad mot mig.
Henke skrev:Då DM här på forumet endast har 28.8 modem (dvs. kan inte ladda hem filmen), kan någon mer än Brunte lägga en kommentar om ljusbilden. Har som sagt inte själv kunskapen för att säga om den stämmer eller ej.
Är den fel, så kommer jag att kräva Yamaha på en annan lampa.
Henke skrev:Då DM här på forumet endast har 28.8 modem (dvs. kan inte ladda hem filmen), kan någon mer än Brunte lägga en kommentar om ljusbilden. Har som sagt inte själv kunskapen för att säga om den stämmer eller ej.
Är den fel, så kommer jag att kräva Yamaha på en annan lampa.
DM skrev:Min lampa har en helt symmetrisk ljusbild på halvljus och är därför inte godkänd. Hela europa använder sig av assymetrisk halvljusbild. USA däremot använder INTE assymetriska halvljus. Deras lampor är inte heller E-märkta uta har en DOT-märkning eller nåt annat.
Problemet är alltså inte att besiktningsgubbarna är griniga över en "dålig" ljusbild utan att Yamaha kränger originallampor som inte är godkända i Sverige eller resten av europa...
Ett sätt att kolla detta är att helt enkelt titta på lyktglas och reflektor. Bulldoglampan har ju ett "plant" glas så all ljusbrytning sker med hjälp av reflektorn. Om denna ser exakt likadan ut på vänster sida om glödlampan som på höger sida om lampan så blir ljusbilden symmetrisk dvs INTE godkänd. Skulle vara intressant om nån som har en Bulldog kunde kika på sin lampa efter detta.
Om de HAR assymetrisk reflektor så verkar det som om USA-reflektorer har sökt sig in i reservdelslagret på Yamaha.
Om de INTE har detta så kommer det troligen att bli en uppsjö av Bulldoggar som inte kommer genom besiktningen....
Henke skrev:Ljusbild mot ett a4
Henke skrev:Pratade med killarna på YamahaCenter idag. De hade aldrig hört talas om något fel på en Bulldog lampa. Dessutom hade de själv polare som bes. fighters med just Bulldog lampa. De välkommnade er som har problem att ringa till dom.
HÅll oss uppdaterade vad som händer.
Är det någon sorts specialglödlampor till Bulldog??Henke skrev:Pratade med killarna på YamahaCenter idag. De hade aldrig hört talas om något fel på en Bulldog lampa. Dessutom hade de själv polare som bes. fighters med just Bulldog lampa. De välkommnade er som har problem att ringa till dom.
HÅll oss uppdaterade vad som händer.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti