Bula på framdäcket

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Hoj
Street Triple R '14
Vafan? Har slitytan släppt från stommen och det kommit luft mellan? Däcket är ju inte direkt slut i övrigt. Pirelli Diablo Rosso Corsa.

bula.jpg

Nokia hade det problemet på en batch vinter däck det var bara att gå till gummi verkstaden o byta nokian stog för nya däck o byte.. Garanti ärende.

1. Kör inte vidare när du råkat ut för en separationsskada.

2. Tvingas du ändå köra vidare så är det moppefart som gäller.
Centrifugalkraften, deformationen på den punkt där däcket bär hojens vikt och inre värmeutveckling är tre samverkande faktorer som snabbt förvärrar en skada, och det kan blir riktigt jäkla nasty vid en däcksseparation.

...och reklamera direkt där du köpte däcket!
Det är enda sättet att ge tillverkaren feedback/smisk på fingrarna.

Jodå. Det finns yttre skador som senare avslöjar sig som just en separation, men oftast så handlar det om slarv i produktionen.

Däcket satt på motorcykeln när den köptes ny för 13 månader sedan. Det har gått 500 relativt försiktiga mil, som mönsterdjupet på bilden vittnar om. Hade inte en tanke på att reklamera, känns som att det tåget gått för länge sedan? Men jag kan höra av Hojcenter säger.

Sådär ska inte däck göra, så reklamera är en bra idé. Tror till och med att däckstillverkaren skulle vara intresserad av att få se däcket.

Däcket satt på motorcykeln när den köptes ny för 13 månader sedan. Det har gått 500 relativt försiktiga mil, som mönsterdjupet på bilden vittnar om. Hade inte en tanke på att reklamera, känns som att det tåget gått för länge sedan? Men jag kan höra av Hojcenter säger.

Det tåget har troligtvis inte gått nånstans. Det är fabrikationsfel och är det ett ordentligt företag så byter dom däcket direkt utan snack.

Sådär ska inte däck göra, så reklamera är en bra idé. Tror till och med att däckstillverkaren skulle vara intresserad av att få se däcket.

Det tåget har troligtvis inte gått nånstans. Det är fabrikationsfel och är det ett ordentligt företag så byter dom däcket direkt utan snack.

REKLAMERA och se till att föra ett helsickes liv!
Det är absolut oacceptabelt att ett MC-däck separerar under hela dess rimliga livstidscykel.
Ett 10 år gammalt däck skall man inte köra med hur som helst, men ett halvslitet däck som rullat i tre år: REKLAMERA om det börjar separera.

Det får bara inte hända.

Pirelli gjorde under tidigt -80 tal ett försök att göra ett dual-compound däck av sitt dåvarande Phantom-bakdäck:

0000-pirelli-phantom-sportscomp-rear-tire---.jpg

Alltså nutidens variant med hårdare slitgummi i mitten, och klibbigare fästgummi på sidorna. Bra idé, men förmodligen lite för tidigt.

Däcken trillade isär under ihållande högfartskörning - hystade slitbanan under ganska dramatiska former.

Folk körde omkull, folk skadade både sig själva och hojarna, folk dog.
I vart fall i Tyskland var det dödsfall som var uppmärksammade där och då.

...och Pirelli bara duckade. Detta var pre-internet(!) så man försökte härska och söndra genom att behandla ärendet separat i olika länder.

I Sverige var det kalla handen. Jag hade i tur och ordning kört med för lite luft, kört för fort(!) och dessutom börnat med min hoj, samt haft för mycket last under tiden - det vara bara därför slitbanan hade lämnat stommen. Joråsåatte...

Jag läste utländska tidningar redan då, så några månader senare så tog jag upp ärendet igen, nu med underlag från liknande olyckor i Tyskland.
Stenansikten och kalla handen. Bara att vända hem igen.

Då var jag bara förbannad och kände mig överkörd av Pirelli.
Att jag kunnat bli överkörd med mer dramatisk effekt, tack vare Pirelli, var inte så viktigt då - eftersom man var odödlig på den tiden.

Det jag vill ha var ett nytt däck och ett erkännande - i den ordningen.
Jag fick ingetdera, och har heller inte känt förtroende för Pirelli sedan dess.
Jag tog mina däcksaffärer till gamle, hederlige Kurt Schueler på Eurodäck, och köpte gladeligen Metzeler ända fram till det att Pirelli köpte upp Metzeler några år senare.

På mer än 30 år har jag inte köpt ett enda Pirelli landsvägsdäck, och snart är det 30 år sedan jag slutade köpa Metzeler också. Bara tack vare pissigt bemötande gentemot en ung hojåkare som VISSTE att han hade rätt.

...för MC-däck skall inte separera!
Det krockar bigtime med konceptet "självbalanserande, spårande fordon kapabelt för hastigheter över 50 km/h, utan kaross och stötupptagande zoner"

Handlare och tillverkare måste bringas att förstå att vi inte accepterar sådana defekter på MC-däck, och enda sättet är att reklamera alla avvikelser man råkar ut för.

Min erfarenhet är att däckstillverkarna är mycket mer uppmärksamma och tillmötesgående på sådant här nu, jämfört med "förr".

Tyvärr har avståndet mellan kund och producent ökats avsevärt genom internethandeln, och den naturliga, obrutna ansvarskedjan där den som säljer däcket också är den som monterar och med sin sakkunskap ser till att det fungerar har skadskjutits betänkligt - men det gör bara den enskilde konsumentens agerande så mycket viktigare!

Det finns fortfarande surkewkar bland importörer/tillverkare som larvar sig och mäter mönsterdjupet för att fastställa om och hur mycket man slitit på däcket när man reklamerar - för att sedan räkna av en summa och bla bla, men det känns som det håller på att dö bort också.

REKLAMERA!
Jag säger bara det.

Last edited:
Jag har reklamerat till Hojcenter och de har skickat ärendet vidare till Triumph.

Det här är det fjärde garantiärendet under den här hojens första år, och det tredje som hindrar mig från att använda motorcykeln. Jag är bara så jävla less på att gå igenom den här processen, speciellt då Hojcenter är två mil bort och jag inte har några andra transportmedel.

Vad glad över bara ynka två mil. Nya däck är ju löst på en eftermiddag, eller ~20 minuters väntan. För inte fasiken ska du behöva stå utan hoj flera dagar innan du får tummen upp på ett uppenbart garantiärende? Grina lite, eller stå själv för kostnaden att sätta på nya däck och bli ersatt för det i efterhand. Det är ju ett väldigt lättlöst problem för företaget som sålt nya hojen.

Last edited:
hade samma problem med ett sprilans nytt däck från dexxon, hade nytt dagen därpå, skcikade bara in bild o serienummer på däcket, skall inte vara några problem att reklamera

Mitt Bridgestone ville inte ens separera när jag burnade på 6:an och korden började fransa sig.
Så Mc-däck tål en himla massa stryk innan det händer något.

Berätta gärna hur det gick med det hela.

Lång historia kort: Hojcenter såg till att Triumph tog det på garantin. Ska även tacka alla er ovan som fick mig att driva frågan.

Det var en lättnad. Små problem – som ett däckbyte – kan växa när man är saknar talang och kunskap för mek, inte har garage och enda stället att skruva är 1,5x2,5 meter asfalt utomhus.

Som en oväntad bonus kan jag välja nytt däck själv. Tänker ta tillfället i akt och byta till Metzeler Sportec M7 RR (båda däcken förstås.)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...