bula i tank & lackfråga

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag har en ganska stor bula i tanken som jag tycker är för stor att spackla, så jag undrar om någon har erfarenhet att "rikta" en tank för ett bra pris, eller kan tipsa om hur jag skall göra för att få ut bulan

När tanken sedan är fixad, så tänkte jag själv lacka tank, cuts & skärm.

nu undrar jag hur man gör med klarlacken.
jag har sett klarlack som släppt från resterande lack (typ ömsar)

hur gör man när man lägger klarlacken ? direkt efter lack ? eller när den är damtorr ? när den har bränt ?

tidperspektiv & temperatur för lackering önskas

// Henke

För att få ut bulan så kan du sätta dit en svetsloppa med något att dra i. Sedan drar du ut bulan. Sedan är bara att slipa ner spacka utav helvete. Klart för lack.

Gäller dock inte alla bulor, men ett tillvägagångssätt iaf.

Jag gjorde en riktigt korkad :kocko sak en gång. Slog näven i tanken då jag blivit prejad av en galen bilist :arsele . Slutresultatet blev en hyfsat stor bula i tanken :huvet . Grämde mig åtskilligt över detta, men kom inte på någon bra lösning.
Så en vacker dag så stod jag bredvid polarens rörmockarbil. Fick en djärv idé :3freak . Tog helt enkelt den minsta "toasmocken" han hade och satte över bulan. Tryckte till och drog. Vips så var bulan utdragen :hihi . Inte ens lacken sprack :yoparty . Helt otroligt, men ibland skall man ha en fruktansvärd tur.

Jag slipade rent tog en gasol värmare lödtenn lödde fast en skruv och röck med en glid hammare flyttade runt skruven å röck lite här å där sedan va buglan borta spackla å lack :tummenupp

Jag håller på med samma sak, jag ska limma fast en mutterskalle med epoxi limm i tanken och slå ut bycklan med glidhammare. Jag är ganska säker på att detta ska funka. Spacklingen blir med kemisk metall som sägs funka bra, Beträffande lacken kan jag ingenting men söker svarenpå samma frågor

wol skrev:
Jag slipade rent tog en gasol värmare lödtenn lödde fast en skruv och röck med en glid hammare flyttade runt skruven å röck lite här å där sedan va buglan borta spackla å lack :tummenupp

men blir det inte väldigt varmt då ? fyllde du tanken med vatten för att minimera riskerna för antändning ?

Chii skrev:
Spacklingen blir med kemisk metall som sägs funka bra, Beträffande lacken kan jag ingenting men söker svarenpå samma frågor

Är det inte dyrare än "vanligt" spackel ? & är det inte mer jobb att slipa så det blir ett bra resultat ?

Förresten, vilket spackel är att föredra ?

det blir inte så varmt jag tog av tanken skruvade bort tanklock å bränsle pump
blåste lite med truyckluft sen va det bara att börga elda

Rekomederar inte metallspackel... ett helvete att slipa jämt...Köp vanligt tvåkomonets finspackel. Torkar på en kvart, sen bara slipa. Vi använder pps finspackel.
20 grader e idealtemp när du lackar. Färgen torkar på ca tio min, sen lägger du nästa lager. Genomhärdad e den först efter ett par månader. Därför ska du aldrig gå på med polermaskin eller dylikt, då de kan skade lacken.

/K

Nu var vi där igen.
Om man göra dumma saker och överlever så ska man ändå inte
rekommendera det till andra.

Bensinångor och öppen låga/svetssprut är ingen bra kombination :fakta
Be careful out there

wonderwizard skrev:
Hur går detta till då ? vad behövs ? kostar ? inhandlas vart ?

Vet tyvärr inte riktigt vart man handlar och hur det går till,jag ska förhöra mig
hur man går tillväga osv.Det var en arbetskamrat som gjorde det till mig.

som sagt försök å dra/ryck ut bulan så gått det går utan att det blir för mycke sen smäller du på en rejäl mocka glasfiberspackel (långtrådigt) slipa till rätt form sen finspacklar du...

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back