Bula i fälg. Tips?

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Har en mindre bula i min 17" fälg. Ingen obalans eller så.
Ringde Intera och dom ville rikta om allt och ha en bra slant och sen kunde dom inte ekra på heller. Lägger upp en bild så får dom kunniga anse vad lämplig åtgärd är...
image.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gilla läget. Det är bara fabriksåkare som har raka och runda hjul. Plastklubba går bra men krävs lite skills för att det skall bli bra på riktigt.
 

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
värm inte! Ta en stor rörtång eller skiftmejsel och bryt till baka jävligt försiktigt och lite i taget. Börja på "kanterna" på bulan.
linda en trasa runt verktygen så att du inte repar fälgen!
Lycka till!
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
värm inte! Ta en stor rörtång eller skiftmejsel och bryt till baka jävligt försiktigt och lite i taget. Börja på "kanterna" på bulan.
linda en trasa runt verktygen så att du inte repar fälgen!
Lycka till!

Ingen chans att fälgen spricker då? Min största oro...
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Har kasserat fälgar som är mindre buliga än den där, iofs på bil...
 

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
Jag tror inte att det går att slå med nån klubba så att den blir bra.
Spricka kan det nog bli även om du slår...
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Gummiklubba, press eller domkraft, välj själv

Afbeelding2011187102.jpg
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Det där så inte så tokigt ut förutom att bulan inte är neråt utan åt sidan mer...
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Då skulle jag smaskat till den med gummiklubban bara, alternativt sätta fälgen mellan domkraften och något tungt och hissat, eller ännu bättre en press!

Fälgfixarna i helsigborg går jag i god för om du skulle få för dig att lämna in den. Alltid perfekt resultat och fälgarna blir som nya efter dom varit där och vänt så kan man nästan tro att dom skickar tillbaka en helt ny fälg! Dock bara bilfälgar men jag tvekar inte på att resultatet skulle bli lika bra på hojfälgar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då ts säger att bulan inte orsakar annat än kosmetiska problem tycker jag att man i första hand bör låta den vara. På en motard kommer du snart att ha slagit upp en ny. Om man nu bestämmer sig för att ge sig på jobbet så rekommenderar jag plastklubba och mothåll, det är vad proffsen använder. Gummiklubba är lika meningslöst som gräsklippning med nagelsax, slägga eller stålhammare kommer bara att göra fula märken och det var ju kosmetik vi skulle åtgärda. Fälgfixarna och dyl är säkert bra men en fälgbana till en motard kostar ungefär en tusing så det är billigare att byta rubbet än att skicka fälgen för reparation.

Btw den som vill träna på att rikta fälgar av denna typ är välkommen till mitt garage. Senaste ökenrallyt bulade farsan och jag 7 fälgar så högen bakom garaget med uttjänta fälgar börjar bli stor....
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Förklarar saken Boris. Rör det sig bara om de summorna skulle jag inte bemöda mig att skicka iväg till Fälgfixarna. Har dock renoverat två uppsättningar fälgar hos dem och fått riktat ett par fälgar genom åren med perfekt resultat varje gång. Så jag kan verkligen rekommendera dem om man har fälgar som behöver fixas som gått ur produktion eller för dyra att ersätta med helt nya.
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Helt rätt Boris! Men nu kör ts slanglösa däck och dom är ganska benägna att läcka vid sånna här skador. Testa lägg lite diskmedel och vatten och kolla om det kommer småsmå bubblor. Ett annat alternativ är juh att lägga slang :)
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Ska testa Boris idé. Blir plasthammare och mothåll. Värt att ge det ett försök, funkar inte det då lämmnar jag iväg det. Som sagt kör slanglöst och så skall det förbli.
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Har en liknande pärla.
Återkom gärna med resultat!
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top