Buellen spottar ut olja...ska de va så?

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
De hänger ner en slang, där pilen pekar, som idag spruta ut olja...eller jag tror och hoppas iaf att de kommer därifrån.

Jag tror att de de hände under en wheelie av den högre skolan!:)

De är första gången det hänt, men de är inte första gången jag luftar framhjulet, så varför de blev såhär hoppas jag att någon kan svara på...eller åtminstonde på någon av frågorna.

1: Vad är de för slang?
2: Vad gör den för nytta?
3: Borde den spruta olja på de där viset, bara för att man leker lite?
4: Vad händer om man pluggar den...inte bra?

Vi snackar alltså om en ganska stor mängd olja. Hela den blåa kåpan va täckt av olja, sen hade de runnit utmed hela sidan/undersidan på hojen och slutligen oljat ner däcket ganska rejält.

Bifogat

• bullenläcker.jpg
    bullenläcker.jpg
    57.9 KB · Visningar: 168
Krippa skrev:
2376853 Jo visst är den cool...men inte när den trycker ut olja på de här viset.

Tjenare!

Troligen så var det vevhusventilationen som tryckte ur sig oljan! Dock så är den kopplad till luftfiltret orginal men det kan ju vara ombyggt!

Växellådan har oxå en ventilationsslang så det kan kanske vara den oxå. Det bästa vore om du kunde kolla vart slangen går till, iaf se ungefär vart på hojen den går. Då är det lättare att klura ut det!

Eftersom Buellen har torrsump, dvs separat oljetank, så kan det ibland tryckas ut en hel del olja genom vevhusventilationen! Det kommer ifrån att oljetanken ligger högt upp på hojen, under sadeln, och oljan rinner sen ner till motorn igenom oljepumpen och ner i blocket när hojen står still utan motorn igång.

Så när man drar ingång hojen kall så kan det vara en hel del olja i botten på motorn, och eftersom trycket från bottendelen av motorn hela tiden jämnas ut igenom vevhusventilation så kan det följa med mycket olja! Efter vinterförvaringar så kan det komma ut en jäkla massa olja!

Så om man gasar hårt utan att motorn kommit upp ordentligt i värme så kan det alltså komma ut rätt så mycket olja. Troligen så har det legat lite olja i vevhuset som hamnat vid bakre väggen när du wheelat, då har den inte kunnat pumpats ut och då följt med vevhusventilationen ut istället.

Det är en teori men slangen kanske går till nåt helt annat ställe....

Om det är som jag tror att det är vevhusventilation så är det ingen fara alls, det är bara att kolla oljan ordentligt med jämna mellan rum så att oljenivån inte sjunker för lågt!

MVH
Björn

Mr.Buell skrev:
2377509 Tjenare!

Troligen så var det vevhusventilationen som tryckte ur sig oljan! Dock så är den kopplad till luftfiltret orginal men det kan ju vara ombyggt!

Växellådan har oxå en ventilationsslang så det kan kanske vara den oxå. Det bästa vore om du kunde kolla vart slangen går till, iaf se ungefär vart på hojen den går. Då är det lättare att klura ut det!

Eftersom Buellen har torrsump, dvs separat oljetank, så kan det ibland tryckas ut en hel del olja genom vevhusventilationen! Det kommer ifrån att oljetanken ligger högt upp på hojen, under sadeln, och oljan rinner sen ner till motorn igenom oljepumpen och ner i blocket när hojen står still utan motorn igång.

Så när man drar ingång hojen kall så kan det vara en hel del olja i botten på motorn, och eftersom trycket från bottendelen av motorn hela tiden jämnas ut igenom vevhusventilation så kan det följa med mycket olja! Efter vinterförvaringar så kan det komma ut en jäkla massa olja!

Så om man gasar hårt utan att motorn kommit upp ordentligt i värme så kan det alltså komma ut rätt så mycket olja. Troligen så har det legat lite olja i vevhuset som hamnat vid bakre väggen när du wheelat, då har den inte kunnat pumpats ut och då följt med vevhusventilationen ut istället.

Det är en teori men slangen kanske går till nåt helt annat ställe....

Om det är som jag tror att det är vevhusventilation så är det ingen fara alls, det är bara att kolla oljan ordentligt med jämna mellan rum så att oljenivån inte sjunker för lågt!

MVH
Björn

Tack för ett välskrivet svar!:tummenupp

Men dessvärre så är de inte vevhusventilationen.
Den är nämligen dragen till en liten behållare i kutsen, så den har man lite koll på. Där kommer de alltid lite olja, men den här andra slangen har aldrig tryckt ut någon olja, iaf inte vad jag märkt.

Kan de ha att göra med att den gick väldigt hårt/varmt så den kände sig tvungen att lätta lite på trycket?

Jag har nyligen bytt olja i växellådan, kan de kanske vara så att man hällt i lite för mycket (0.95 liter har jag för mig att jag pyttsa i) så den har tryckt ut lite på grund av de?

Men slangen går upp mot styret och svänger in bakom den svarta kåpan där luftfiltret sitter...vart den går sen ser jag inte. Men skulle den gå till växellådan så känns de ju inte som den behöver ta en sån omväg, oas finns de väl inte så många andra ställen den kan gå till.

Jag får skruva bort plasten och kolla var den tar vägen.

Krippa skrev:
2377593 Tack för ett välskrivet svar!:tummenupp

Men dessvärre så är de inte vevhusventilationen.
Den är nämligen dragen till en liten behållare i kutsen, så den har man lite koll på. Där kommer de alltid lite olja, men den här andra slangen har aldrig tryckt ut någon olja, iaf inte vad jag märkt.

Kan de ha att göra med att den gick väldigt hårt/varmt så den kände sig tvungen att lätta lite på trycket?

Jag har nyligen bytt olja i växellådan, kan de kanske vara så att man hällt i lite för mycket (0.95 liter har jag för mig att jag pyttsa i) så den har tryckt ut lite på grund av de?

Men slangen går upp mot styret och svänger in bakom den svarta kåpan där luftfiltret sitter...vart den går sen ser jag inte. Men skulle den gå till växellådan så känns de ju inte som den behöver ta en sån omväg, oas finns de väl inte så många andra ställen den kan gå till.

Jag får skruva bort plasten och kolla var den tar vägen.

Det var så längesen som jag mekade X1'a så jag kommer inte ihåg vad det går för slangar där.... Men eftersom den går upp emot luftfiltret så känns det ändå som vevhusventilationen... Har du båda slangarna från vevhusventen till din behållare under sadeln? Hade jag varit på jobbet så hade jag lätt kunnat kolla vad det går för slangar där.... Får du inget grepp om det så påminn mig nästa vecka så kan jag kolla då! Och får du grepp om det kan du väl skriva det här!? Nu har jag blivit grymt nyfiken:D

MVH
Björn

Mr.Buell skrev:
2377652 Det var så längesen som jag mekade X1'a så jag kommer inte ihåg vad det går för slangar där.... Men eftersom den går upp emot luftfiltret så känns det ändå som vevhusventilationen... Har du båda slangarna från vevhusventen till din behållare under sadeln? Hade jag varit på jobbet så hade jag lätt kunnat kolla vad det går för slangar där.... Får du inget grepp om det så påminn mig nästa vecka så kan jag kolla då! Och får du grepp om det kan du väl skriva det här!? Nu har jag blivit grymt nyfiken:D

MVH
Björn

Jaha, går de två slangar från vevhusventilationen. Jag har bara en under sadeln.

Jag får börja meka loss kåpan, sen försöker jag förklara var den tar vägen.

Tack så länge.

Såhär ser de ut, de är alltså 2 slangar som går ihop till den stora som sedan kommer fram under hojen.

De ser ut som dom 2 små går in högt upp i varsin cylinder...kan de va så, eller måste jag skruva av mer för att se bättre?

Bifogat

• luftburk.JPG
    luftburk.JPG
    116.3 KB · Visningar: 134
Krippa skrev:
2377969 Såhär ser de ut, de är alltså 2 slangar som går ihop till den stora som sedan kommer fram under hojen.

De ser ut som dom 2 små går in högt upp i varsin cylinder...kan de va så, eller måste jag skruva av mer för att se bättre?

Dem två som går till varje cylinder är vevhusventilationen! Dem går vanligtvis direkt till inloppet för att motorn ska förbränna alla rester så dem inte kommer ut i naturen. Det är väldigt vanligt att dra om dem som dem är här, dvs sammankopplade till en slang som man sen drar rätt ut bara.
Så det var nog bara vevhusventilationen som tryckte ur sig när du gasade, troligen så hade du sån vinkel på hojen att all olja inte pumpades ut ur vevhuset utan lite stannade kvar som följde med vevhusventilationen.

Det är inget att oroa sig över alls, det är som sagt bara att hålla koll på oljenivån och fylla på allteftersom.
Det finns inget som tar skada av det i motorn, det är bara när oljetryckslampan börjar lysa som man bör oroa sig! Eftersom vevaxeln är rull-lagrad så är oljetrycket inte alls lika känsligt som på tex en rad4 så det är bara tuta och köra!!

När det gäller slangen som var kopplad till ett uppsamlingskärl under sadeln så tippar jag på att det är en ventilationsslang från själva oljetanken. Jag har för mig att X1'orna har en sån slang men det var som sagt ett tag sen jag mekade med en sån så jag kommer inte ihåg exakt!

MVH
Björn

Mr.Buell skrev:
2378164 Dem två som går till varje cylinder är vevhusventilationen! Dem går vanligtvis direkt till inloppet för att motorn ska förbränna alla rester så dem inte kommer ut i naturen. Det är väldigt vanligt att dra om dem som dem är här, dvs sammankopplade till en slang som man sen drar rätt ut bara.
Så det var nog bara vevhusventilationen som tryckte ur sig när du gasade, troligen så hade du sån vinkel på hojen att all olja inte pumpades ut ur vevhuset utan lite stannade kvar som följde med vevhusventilationen.

Det är inget att oroa sig över alls, det är som sagt bara att hålla koll på oljenivån och fylla på allteftersom.
Det finns inget som tar skada av det i motorn, det är bara när oljetryckslampan börjar lysa som man bör oroa sig! Eftersom vevaxeln är rull-lagrad så är oljetrycket inte alls lika känsligt som på tex en rad4 så det är bara tuta och köra!!

När det gäller slangen som var kopplad till ett uppsamlingskärl under sadeln så tippar jag på att det är en ventilationsslang från själva oljetanken. Jag har för mig att X1'orna har en sån slang men det var som sagt ett tag sen jag mekade med en sån så jag kommer inte ihåg exakt!

MVH
Björn

De va som fan, då har jag blivit lurad.

Den slangen som går till kärlet går in i ,vad jag skulle gissa på, växellådan. Men jag har fått berättat för mig att de är vevhuset.

Så då har man lärt sig något nytt alltså!:):tummenupp

Hursomhelst, kan man inte plugga slangen som kommer ut från växellådan....jag menar om den trycker ut lite olja varje gång jag kör på bakhjulet så kommer de snart vara tomt i den...de kanske inte är så bra!?

Krippa skrev:
2378231 De va som fan, då har jag blivit lurad.

Den slangen som går till kärlet går in i ,vad jag skulle gissa på, växellådan. Men jag har fått berättat för mig att de är vevhuset.

Hursomhelst, kan man inte plugga slangen som kommer ut från växellådan....jag menar om den trycker ut lite olja varje gång jag kör på bakhjulet så kommer de snart vara tomt i den...de kanske inte är så bra!?

Har den tryckt ut genom växellådsventilationen oxå? Jag e nog lite confused tror jag:confused:

Hursomhelst, det är inge bra att plugga såna ventilationsslangar! Växellådan är kanske inte så farligt direkt, blir inte så högt tryck där!
Men pluggar man vevhusventilationen så stannar trycket kvar i motorn och då spränger man packningar och packboxar så småningom.

Det du skulle kunna göra är att dra växellådsslangen högre upp, så det blir svårare för oljan att rinna ut och för att den oljan som rinner ut i slangen lättare ska kunna rinna tillbaks till växellådan. Förstår du hur jag menar?

På så sätt så minskar du utsläppet av olja samtidigt som trycket fortfarande kan komma ut.

MVH
Björn

Krippa skrev:
2378231 De va som fan, då har jag blivit lurad.

Inte plugga! Däremot tycker jag att du ska bygga en smart catch-can med ett litet KN-andningsfilter. Sätt den helst så att det bli uppförsbacke till burken, iaf den som kommer från växellådan, ty då ökar chansen att merparten av oljan rinner tillbaks till lådan och återvinns när wheelien är över.

Jag har byggt min catch-can av en liten aluminiumvattenflaska för barn av friluftstyp. Den sitter uppochned så att skruvkorken nu är avtappningsplugg. I den forna botten sitter två rörnipplar, den ena till villken en slang med oljeröken från motorn är kopplad. Den andra går till ett KN-andningsfilter genom vilken vevhusröken, nu fri från olja, kan komma ut i det fria.
Själv har jag bara catch-can på vevhusventilationen, ventilationsslangen från växellådan har jag bara uppdragen under sadeln, men jag kan å andra sidan inte åka långt och högt på kbakhjulet! :)
Ska du åka bana eller på strippen är det vanligtvis ändå krav på catch-can.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Så, nu har jag tagit 2 bilder på slangen som går till kärlet...en från varje håll.

På kortet som är taget från vänster syns ju inte slangen, men den går in där ringen är.

Bifogat

• buelllåda.JPG
    buelllåda.JPG
    82.4 KB · Visningar: 80
  • buelllåda1.JPG
    buelllåda1.JPG
    96.2 KB · Visningar: 117
Jörgen Karlsson skrev:
2378258 Inte plugga! Däremot tycker jag att du ska bygga en smart catch-can med ett litet KN-andningsfilter. Sätt den helst så att det bli uppförsbacke till burken, iaf den som kommer från växellådan, ty då ökar chansen att merparten av oljan rinner tillbaks till lådan och återvinns när wheelien är över.

Jag har byggt min catch-can av en liten aluminiumvattenflaska för barn av friluftstyp. Den sitter uppochned så att skruvkorken nu är avtapplingsplugg. I den forna botten sitter två rörnipplar, den ena till villken en slang med oljeröken från motorn är kopplad. Den andra går till ett KN-andningsfilter genom vilken vevhusröken, nu fri från olja, kan komma ut i det fria.
Ska du åka bana eller på strippen är det vanligtvis ändå krav på catch-can.

Mvh
Jörgen

Din catch-can kollade vi lite på, på rosenhill för några veckor sen. Så seriöst orkar inte jag bygga...framförallt kan jag inte hitta ett bra ställe att sätta den på.:)

Uppförsbacke till burken är de redan, därimot så har jag tryckt in slangen en bit för att inte oljan skulle rinna tillbaka till vart den nu kom ifrån.

Men nu när jag vet att man vill ha tillbaka oljan dit så ska jag bygga om lite!:)

Krippa skrev:
2378268 Så, nu har jag tagit 2 bilder på slangen som går till kärlet...en från varje håll.

På kortet som är taget från vänster syns ju inte slangen, men den går in där ringen är.

Japp, det där är ventilationen för lådan. Men den gick väl redan till ett kärl under kutsen? Isf behöver du inte göra mer tycker jag, möjligen placera den högre om det är möjligt. Den kan ha tryckt ur sig lite extra om du fyllt på lite för mycket olja i växellådan sist. Oljan ska vara upp i nivå med kopplingskorgen när den står rakt upp, det brukar vara mellan 0,7-0,9 liter.

Men det var väl vevhusventen som hade tryckt ur sig olja nu?

Krippa skrev:
2378283 Din catch-can kollade vi lite på, på rosenhill för några veckor sen. Så seriöst orkar inte jag bygga...framförallt kan jag inte hitta ett bra ställe att sätta den på.:)

Uppförsbacke till burken är de redan, därimot så har jag tryckt in slangen en bit för att inte oljan skulle rinna tillbaka till vart den nu kom ifrån.

Men nu när jag vet att man vill ha tillbaka oljan dit så ska jag bygga om lite!:)

Ok, misstänkte att det var du! Nåväl Björn, som du redan har fått kontakt med i tråden, var den jag tipsade om hade bättre Buellkoll än jag, lyssna på honom istället! Det finns säkert standardrecept på ditt problem så slipper du bygga. vad gäller just transoljan så är det bra om man fixar så att den kan rinna tillbaka när man åter kör på 2 hjul igen. Vad gäller vevhusventen så är den filosofin av mindre värde ty det blir på höst och vår ofta utkondenserat vatten och annat slam i burken, produkter som motorn kokat ur oljan (positivt). Det är ju ingen man då vill ha tillbaks i motorn/oljetanken. Men som sagt, växellådsoljan är bra att "återvinna". Men kör man inte på bakhjulet får man heller inte upp ngn växellådsolja i växellådans vent-rör.

Nu ska Björn få hjälpa dig istället!

Mvh
Jörgen

Mr.Buell skrev:
2378293 Japp, det där är ventilationen för lådan. Men den gick väl redan till ett kärl under kutsen? Isf behöver du inte göra mer tycker jag, möjligen placera den högre om det är möjligt. Den kan ha tryckt ur sig lite extra om du fyllt på lite för mycket olja i växellådan sist. Oljan ska vara upp i nivå med kopplingskorgen när den står rakt upp, det brukar vara mellan 0,7-0,9 liter.

Men det var väl vevhusventen som hade tryckt ur sig olja nu?

Japp, den går till ett kärl...men i de kärlet är de någon centiliter olja varje gång jag varit ute o kört.

Ja, nu va de framförallt vevhusventilationen som tryckt olja.

Jag får kanske försöka lösa någon liten catch-can till den också...tråkigt att gå omkull pga av olja på bakdäcket.:näsblod

Tack som f-n för all hjälp!!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...