Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Hej!

Någon som vet en bra verkstad i mellansverige eller någon duktig som vill hjälpa mig (mot ersättning såklart)
Displayen flimrar och dör ibland, ibland dör motor av sig själv.... Det är en 1125R -08
 
Hej!

Någon som vet en bra verkstad i mellansverige eller någon duktig som vill hjälpa mig (mot ersättning såklart)
Displayen flimrar och dör ibland, ibland dör motor av sig själv.... Det är en 1125R -08

Att motorn dör är ett ganska vanligt problem, det problemet fick min vita Buell 1125CR också. Jag tror att för mig var det relaterat till att verkstaden överfyllde den med olja vid ett tillfälle. (Dubbla urtappningspluggar!!)

Det finns ganska mycket på de internetationella forumen om just det. Jag är osäker på vad som fixade problemet.

Kolla detta:

- Kontakten på kopplingsgreppet (tror det är något med den och motorstopp funktionen/stödet, kommer inte ihåg)

- Oljennivå. (kolla så som man SKALL kolla nivån, med varmkörning, låta den stå på plan mark 5 minuter osv innan du mäter)

//K
 
Hej, har jag förstått det rätt att det inte finns någon justeringsskruv eller liknande för att justera tomgången på min Buell 1125r utan att den ska sköta sådant själv?
 
Funderar på att köpa mig en 1125CR, Tycker dom är sådär ful snygga. Något man bör tänka på? Dom felsta som ligger ute har ju gått 1000-1500mil.
 
Ingen här som har ägt en Buell 1125CR och kan ge mig lite info om hur ni tyckte den var att äga?
 
Ingen här som har ägt en Buell 1125CR och kan ge mig lite info om hur ni tyckte den var att äga?

Om du googlar på
sporthoj.com 1125CR så hittar du en del. Redan 1a länken ger en massa sidor i Buelltråden och den länken går att utvidga
https://www.google.se/#q=sporthoj.com+1125CR+site:www.sporthoj.com&start=20

Jag är själv lite negativ för en kollega hade en Buell (troligen inte 1125CR utan äldre)
Inga större problem utom att saker och ting vibrerade av, ja när oljerör brast blev det ju bärgning.
När han sålt den frågade jag varför och svaret var: Vibrationerna var helt enkelt för mycket, omöjligt köra över 160km/h på grund av vibrationer. Men har du inga sådana ambitioner är det väl lugnt?
Varför inte skicka PM till de som haft 1125CR i tråden ovan.
Vill du bli avskräckt, läs lite länkar här, annars låt bli.
https://www.google.se/#q=buell+1125cr+problems
Och läser man här är problemet bland annat att Buell har slagit ihop och det kommer bli svårt hitta reservdelar. Om det inte är det redan
https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/3pb44j/buell_1125r_reliability/
 
Last edited:
Hej
har en fråga angående min buell 1125 r när jag håller inne frambromsen och gungar upp och ner har jag ett knäppande ljud men kan inte härleda var det kommer ifrån exakt. låter som något från framdämparen?
tacksam för svar Med vänlig hälsning Mattias
 
Hej
har en fråga angående min buell 1125 r när jag håller inne frambromsen och gungar upp och ner har jag ett knäppande ljud men kan inte härleda var det kommer ifrån exakt. låter som något från framdämparen?
tacksam för svar Med vänlig hälsning Mattias

Hej
Det kan vara medbringarna till bromsskivorna som klickar, kan även vara bromsbeläggen som klickar mot sina styrningar i oken.
 
Jörgen var hittar jag nya medbringare till min buell och hur ser dom ut är det skruven som håller skivan?
beställt nya klossar, men kan inte hitta något om medbringarna skivan sitter med insexskruv allt som allt
 
Last edited:
Jörgen var hittar jag nya medbringare till min buell och hur ser dom ut är det skruven som håller skivan?
beställt nya klossar, men kan inte hitta något om medbringarna skivan sitter med insexskruv allt som allt

Jag är inte sakkunnig på just Buell 1125R, men de flesta moderna sporthojar har så kallade flytande skivor. Jag tror det är samma med din stora fälgmonterade skiva. Att skivan är flytande innebär att den har en viss rörelsemån i sin infästning. Detta för att skivan inte ska bli inspänd när den expanderar termiskt av värmen vid bromsning. Så det är inte ovanligt att det är ett klickande ljud om man tex nyper åt bromsen och försöker rulla hojen fram och tillbaks. I servicemanualen finns dock oftast angivet ngn form av service limit. Dvs hur stort glappet får vara innan man ska byta de slitdelar som överför skivans bromsmoment till hjulet.

Om du googlar på tex "Buell 1125r front brake fork clicking sound" så får man upp många mer initierade trådar från tex Buell-specifika forum.

Det är inte säkert att det klickande ljudet du noterat är ngt onormalt. Men kolla att det inte är glapp i tex styrlager, hjullager, ngn skruv som är lös osv.

För att se om det är bromsbelägg eller skruvarna/medbringarna till skivan som klickar/glappar, så kan man prova att lägga fingrarna vid dessa ställen för att se om dessa delar rör sig när du provocerar fram klicket. Måhända måste man ta hjälp av ngn. Men än en gång, klick från medbringare alt bromsbelägg är inget onormalt, det är av temperaturutvidgningsskäl, som skivor och bromsbelägg är "lösa" i kallt tillstånd. Så är det tex på min hoj och alla delar i men framända är helt nya.

Lycka till
 
Last edited:
Jag är inte sakkunnig på just Buell 1125R, men de flesta moderna sporthojar har så kallade flytande skivor. Jag tror det är samma med din stora fälgmonterade skiva. Att skivan är flytande innebär att den har en viss rörelsemån i sin infästning. Detta för att skivan inte ska bli inspänd när den expanderar termiskt av värmen vid bromsning. Så det är inte ovanligt att det är ett klickande ljud om man tex nyper åt bromsen och försöker rulla hojen fram och tillbaks. I servicemanualen finns dock oftast angivet ngn form av service limit. Dvs hur stort glappet får vara innan man ska byta de slitdelar som överför skivans bromsmoment till hjulet.

Om du googlar på tex "Buell 1125r front brake fork clicking sound" så får man upp många mer initierade trådar från tex Buell-specifika forum.

Det är inte säkert att det klickande ljudet du noterat är ngt onormalt. Men kolla att det inte är glapp i tex styrlager, hjullager, ngn skruv som är lös osv.

För att se om det är bromsbelägg eller skruvarna/medbringarna till skivan som klickar/glappar, så kan man prova att lägga fingrarna vid dessa ställen för att se om dessa delar rör sig när du provocerar fram klicket. Måhända måste man ta hjälp av ngn. Men än en gång, klick från medbringare alt bromsbelägg är inget onormalt, det är av temperaturutvidgningsskäl, som skivor och bromsbelägg är "lösa" i kallt tillstånd. Så är det på min hoj och alla delar i men framända är helt nya.

Lycka till

Tack för svaret Jörgen ska kolla över den nu i veckan:)
Med vänlig hälsning Mattias
 
Så, jag har också gått och blivit Buell XB-intresserad. Jag var på MC-träff i Huskvarna Folkets Park i förra veckan och hoppades hitta en man kunde kika och klämma lite på, men inga exemplar av denna ovanliga hoj dök upp. Finns det någon runt Jönköping som man skulle kunna få provsitta och sådär? Helst en XB12S Lightning, men vad som helst är bättre än inget, så man kan bilda sig en uppfattning. Har läst allt jag kan hitta om dem och sett videos och så, men det är ju inte samma som the real thing.

Någon som vet om någon XB12S Lightning till salu förresten? (förutom blocket-utbudet) Tänkte satsa på 2008 eller nyare, med tanke på uppdateringarna.

Vad skiljer en S från en CityX? Är CityX bara en XB "Cross Country", lite exta plast typ? Eller skiljer höjd, dämpning och annat sånt?
 
Gå med i buell owners sverige på facebook så kommer du säkert få hjälp där. ????
 
NCCR i Delsbo.
Jens Krüper är en gammal räv inom Buell-svängen, och har vad jag vet även varit lite engagerad i EBR (Eric Buell Racing).
 
Tja,
Om någon nu eventuellt skulle vara intresserad av en Buell Xb9sx -05 så har jag en till salu.
Självklart är den omgjord men originaldelar finns kvar.
 
Då var min gamla hoj ute igen.

Kan varmt rekommendera att man undviker den här cykeln:
https://www.blocket.se/stockholm/Buell_1125CR_74179208.htm?ca=15&w=3

Verkstaden fick byta in den efter att ha klantat sig rejält. Jag har inte köpt den för mer än 25000:-

5312730744.jpg

Jag tog hand om den som mitt enda barn, och den var verkligen i nyskick trots milen. Enda undantaget var nog rosten på ljuddämparen som man inte verkar kunna undgå.

Detta är nog den i särklass roligaste hoj jag kört. Med alla sina fel och brister.

//K
 
Då var min gamla hoj ute igen.

Kan varmt rekommendera att man undviker den här cykeln:
https://www.blocket.se/stockholm/Buell_1125CR_74179208.htm?ca=15&w=3

Verkstaden fick byta in den efter att ha klantat sig rejält. Jag har inte köpt den för mer än 25000:-

View attachment 438259

Jag tog hand om den som mitt enda barn, och den var verkligen i nyskick trots milen. Enda undantaget var nog rosten på ljuddämparen som man inte verkar kunna undgå.

Detta är nog den i särklass roligaste hoj jag kört. Med alla sina fel och brister.

//K


Asså? Vad fuckade dom upp? Vet att elhandtag kan ha sönder dom. Priset ser lite i överkant ut sett till milen. Hade du inte sagt att den var kass hade jag värderat den till 50.

Håller med angående hur jefla kul en 1125cr är. Ska nog ev sälja min till hösten för att få kapitalet som fattas till att skaffa en ebr 1190sx
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top