Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
För er som undrar, så funkar det alldeles utmärkt att köra ECM-spy över LinusN's serielänk från en Mac via Parallels Desktop, har jag precis bekräftat. :tummenupp
 
Jag har letat runt lite bland flera olika försäkringsbolag för att försäkra en 1125R eller CR.

Billigaste jag hittade för 30+ var bilsport MC som skulle ha drygt 3000:-/år för halvförsäkring.

Men de försäkrar endast CR modellen!

Finns det något annat försäkringsbolag som försäkrar R modellen till samma pris? Det är ju trots allt i princip identiska cyklar med samma nypris..

Om någon försäkrar en 1125R för ca 3000:-/år så tipsa mig gärna!

//K

Har du kollat med Svedea? De är ju rätt nya i branchen och skryter väl med riktigt bra priser och kunskaper om fordon?
 
Har du kollat med Svedea? De är ju rätt nya i branchen och skryter väl med riktigt bra priser och kunskaper om fordon?

Japps, detta är vad jag fick till svar:

"Vi kan enbart erbjuda dig trafikförsäkring på Buell 1125 R och Buell 1125 CR. Försäkringen är en årsförsäkring och kostar 26 500 kr/år vardera."

Jag svarade:

"HAHAHA, vilket skämt, tack!"

Uppenbarligen vill de inte försäkra den typen av hoj. Det konstiga är att Bilsport MC försäkrar XB12R, men inte 1125R, de försäkrar däremot 1125CR som är precis samma cykel med med några väldigt små detaljförändringar.


//K
 
Japps, detta är vad jag fick till svar:

"Vi kan enbart erbjuda dig trafikförsäkring på Buell 1125 R och Buell 1125 CR. Försäkringen är en årsförsäkring och kostar 26 500 kr/år vardera."

Jag svarade:

"HAHAHA, vilket skämt, tack!"

Uppenbarligen vill de inte försäkra den typen av hoj. Det konstiga är att Bilsport MC försäkrar XB12R, men inte 1125R, de försäkrar däremot 1125CR som är precis samma cykel med med några väldigt små detaljförändringar.


//K

min räknas som en hd men 1125r är väl ingen hd-motor i eller? kan vara det som skiljer
 
min räknas som en hd men 1125r är väl ingen hd-motor i eller? kan vara det som skiljer

Kan helt klart vara något sånt, men 1125CR och 1125R är väldigt lika varandra, bilsport MC försäkrar endast CR modellen konstigt nog?

Min tanke är att det skall finnas något företag som försäkrar även R modellen..

//K
 
Grenrör

Är det pga 2008-2010 XB modellerns mindre grenrör som får motorcykeln att blir så varm att kylningen låter 5 minuter efter man stängt av bågen eller är det XB/Buell i allmänhet?

Känns som motorn blir för varm, inte andas tillräckligt mycket.

Är det värt att lägga pengar på ett större grenrör? Har nyligen köpt ett emc för Drummer SS men har inte bestämt mig för om jag ska satsa på större grenrör eller anpassa den tilltänkta Drummer SS dämparen efter europeiska måttet för de nyare modellerna. Ganska mycket prisskillnad om jag väljer att köpa grenrör också.
Dock är jag villig att göra det om det verkligen behövs..
Först tänkte jag skaffa Remus för Europa mått men av det jag hört så verkar Drummer mycket tyngre.

Någon har kanske ett -2007 grenrör i bra skicka liggande för en billig peng och snabb affär...

Mvh Max
 
Last edited:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ny_buell_1125_cr_33547616.htm?ca=4&w=1&last=1

Måste tipsa om en annons jag såg. Tror utan att skryta att det är den billigaste 1125 CR du hittar i sverige. Den har gått 20 mil och är utan en enda repa!

Jag tippar på att 79.900:- är vad handlarna sålde de sista exemplaren för. Ligger massor av sprillans 1125R på blocket, någon under 80.000:-

Det har legat många CR ute under våren, det gick nyligen en i Göteborg för ca 65.000:- med under 100mil på mätaren, samt att man får 1125r modellerna beg. för under 60.000:- nu med bara några hundra mil på. Kollar man import så får man CR för ca 50.000:- + avgifter.

Jag tror att det är svårt att sälja en 1125cr för över 70.000:- idag, speciellt om det är privat. Se bara hur länge annonserna får ligga.

De är alla väldigt billiga, men då har ju också Buell slutat tillverka dessa modeller, samt att det är långt mellan verkstäderna och HD har riktigt usel tillgång på reservdelar.

Men gillar man buell så gör man det ;-) då finns det som inga alternativ, även om kunderna är försvinnande få.

//K
 
Är det pga 2008-2010 XB modellerns mindre grenrör som får motorcykeln att blir så varm att kylningen låter 5 minuter efter man stängt av bågen eller är det XB/Buell i allmänhet?

Känns som motorn blir för varm, inte andas tillräckligt mycket.

Är det värt att lägga pengar på ett större grenrör? Har nyligen köpt ett emc för Drummer SS men har inte bestämt mig för om jag ska satsa på större grenrör eller anpassa den tilltänkta Drummer SS dämparen efter europeiska måttet för de nyare modellerna. Ganska mycket prisskillnad om jag väljer att köpa grenrör också.
Dock är jag villig att göra det om det verkligen behövs..
Först tänkte jag skaffa Remus för Europa mått men av det jag hört så verkar Drummer mycket tyngre.

Någon har kanske ett -2007 grenrör i bra skicka liggande för en billig peng och snabb affär...

Mvh Max

Det är inte grenrörens fel. Titta på ramens utformning; bakre cylindern får relativt lite luft runt sig. Det finns luftintag för högersidan som enligt uppgift sänker behovet av fläkt rätt ordentligt. Vet inte om de är helt kompatibla mellan XB-modellerna, men det är det första jag skulle kika på.
 
Är det pga 2008-2010 XB modellerns mindre grenrör som får motorcykeln att blir så varm att kylningen låter 5 minuter efter man stängt av bågen eller är det XB/Buell i allmänhet?

Känns som motorn blir för varm, inte andas tillräckligt mycket.

Är det värt att lägga pengar på ett större grenrör? Har nyligen köpt ett emc för Drummer SS men har inte bestämt mig för om jag ska satsa på större grenrör eller anpassa den tilltänkta Drummer SS dämparen efter europeiska måttet för de nyare modellerna. Ganska mycket prisskillnad om jag väljer att köpa grenrör också.
Dock är jag villig att göra det om det verkligen behövs..
Först tänkte jag skaffa Remus för Europa mått men av det jag hört så verkar Drummer mycket tyngre.

Någon har kanske ett -2007 grenrör i bra skicka liggande för en billig peng och snabb affär...

Mvh Max

hmm min fläkt går aldrig efter jag stannat... kanske nån gång då:-) men jag kör med en "hemmabygge a´la kopia av race" dämpare utan katalysator, 07:an rör passar inte till din dämpare eftersom anslutningen mot dämparen är mycket grövre på 08-10 än 07.

Förstår inte varför alla i detta land köper sina ecm:er när man kan mappa/logga själv med tunerpro... och få alla värden anpassade efter setup och inte en generellt mappad ecm.
 
Hej på er,

Jag ska besiktiga hojen imorgon och har väl förberett mig enligt konstens alla regler; bakreflex, diskbollar osv osv. Är dock lite skeptisk till diskbollsknepet och funderar på att slänga på originalpipan för att slippa åka dit på en sån enkel sak. Min fråga är om jag måste koppla in avgasspjället när jag sätter på originalpipan, eller om det räcker med att byta pipa eftersom Jardineröret kommer att åka tillbaks imorgon kväll igen?
 
hmm min fläkt går aldrig efter jag stannat... kanske nån gång då:-) men jag kör med en "hemmabygge a´la kopia av race" dämpare utan katalysator, 07:an rör passar inte till din dämpare eftersom anslutningen mot dämparen är mycket grövre på 08-10 än 07.

Förstår inte varför alla i detta land köper sina ecm:er när man kan mappa/logga själv med tunerpro... och få alla värden anpassade efter setup och inte en generellt mappad ecm.

Låter helt klart intressant att mappa specifikt för den hojen man kör.
Hur går man till väga, behöver man köra i bromsbänk eller det är bara att testa sig fram?!?
 
Är det pga 2008-2010 XB modellerns mindre grenrör som får motorcykeln att blir så varm att kylningen låter 5 minuter efter man stängt av bågen eller är det XB/Buell i allmänhet?...

Jag har en 07:ans XB12S och den har alltid gått på fläkten efter jag kört. Både när den var helt ny och även efter trimningen (1 400 cc-kit, micron helsystem etc). Jag är helt inne på zynthaxx linje att det har med ramens utformning att göra, snarare än avgaspiporna.

När jag ställer hojen i garaget så brukar jag lyfta bort sadeln. Vet inte om det gör nå'n skillnad, men det känns som det byggs upp mycket värme under den.

Hej på er,

Jag ska besiktiga hojen imorgon och har väl förberett mig enligt konstens alla regler; bakreflex, diskbollar osv osv. Är dock lite skeptisk till diskbollsknepet och funderar på att slänga på originalpipan för att slippa åka dit på en sån enkel sak. Min fråga är om jag måste koppla in avgasspjället när jag sätter på originalpipan, eller om det räcker med att byta pipa eftersom Jardineröret kommer att åka tillbaks imorgon kväll igen?

När jag har slängt på originalsystemet för besiktning så har jag inte brytt mig om att koppla in spjället. Jag har rensat ur uppe i luftburken så det skulle vara ett j-vla meck att bygga tillbaka det. Det räcker så gott att byta själva systemet. :död
 
Last edited:
Buell goes Honda EVO-6

Är det pga 2008-2010 XB modellerns mindre grenrör som får motorcykeln att blir så varm att kylningen låter 5 minuter efter man stängt av bågen eller är det XB/Buell i allmänhet?

Känns som motorn blir för varm, inte andas tillräckligt mycket.


Någon har kanske ett -2007 grenrör i bra skicka liggande för en billig peng och snabb affär...

Mvh Max

Vill du kan vi beställa nya 07-grenrör tillsammans. Annars har jag till salu en sprillans ny 2008-2010 höger-tratt från twinmotorcycles hemma färdig att montera!
http://www.twinmotorcycles.nl/websh...a=&aname=Buell_XB_Right_side_airscoop_2008_-_
 
Last edited:
När jag har slängt på originalsystemet för besiktning så har jag inte brytt mig om att koppla in spjället. Jag har rensat ur uppe i luftburken så det skulle vara ett j-vla meck att bygga tillbaka det. Det räcker så gott att byta själva systemet. :död

Det låter schysst! Hade lyckats schabbla till min besiktningsbokning så min tid idag var som bortblåst. :confused: Har således en vecka på mig att byta system...
 
Det låter schysst! Hade lyckats schabbla till min besiktningsbokning så min tid idag var som bortblåst. :confused: Har således en vecka på mig att byta system...

När jag besiktigade för nån månad sen så satte jag spjället i öppet läge för att dom ändå skall mäta på 3500rpm och spjället öppnar vid 3000rpm.
Dom tyckte att den väsnades för mycket och jag åkte på mätning. Dom fick fram 101db.....:gnissla:huvet

Om jag inte minns fel så står det 95 el 96 db på plåten på ramen men besiktningen har tydligen även nån högre gräns på 102db så jag klarade mig precis.... med original rör.....
 
När jag besiktigade för nån månad sen så satte jag spjället i öppet läge för att dom ändå skall mäta på 3500rpm och spjället öppnar vid 3000rpm.
Dom tyckte att den väsnades för mycket och jag åkte på mätning. Dom fick fram 101db.....:gnissla:huvet

Om jag inte minns fel så står det 95 el 96 db på plåten på ramen men besiktningen har tydligen även nån högre gräns på 102db så jag klarade mig precis.... med original rör.....

Hoppla! Så man skall alltså inte ens kunna vara lugn med original påkopplat... :) Vi får se - kanske är jag lat och slänger in db-killern och så många bollar som jag bara kan få in utan att motståndet dödar motorn. :)
 
Hoppla! Så man skall alltså inte ens kunna vara lugn med original påkopplat... :) Vi får se - kanske är jag lat och slänger in db-killern och så många bollar som jag bara kan få in utan att motståndet dödar motorn. :)

Tror faktiskt att det blir tystare med din metod....
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top