Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
I manualen står det:

The Throttle Position Sensor Zero Procedure should be performed if the throttle position sensor or ECM are replaced or if the ECM has been recalibrated.

5. To zero the TPS:
a. Set the Run/Stop switch to the Run position.
b. Turn the ignition key to the On position.
c. With the engine off, rotate the throttle grip from closed throttle position to wide-open throttle position and back to closed position 3 times holding the throttle grip against each stop for 1 full second.
d. Cycle the key off and back on.

/Marcus

P.S. Du märker om du lyckas!

När jag gjorde det var det som att gå från en potta skit till en ekorre på amfetamin!

Tack för tipset skall genast testa!
 
Det är ingen som råkar ha en elektronisk "ELECTRICAL DIAGNOSTIC MANUAL" liggandes på datorn för XB12 från 2009?

Kan det vara nån större skillnad mellan den och 2008?
 
Last edited:
Var inte riktigt nöjd med de guldfärgade piporna till en i övrigt helt svart hoj! Åtgärdat med svarta bandage. Ser helt ok ut eller hur!?

Tjena!

Nybörjare som lär mig ngt nytt varje dag så min fråga kan kännas lite off men behöver man ta av grenrören för att linda dem i avgasbandagen eller du lyckades trots det ganska trånga utrymmet när dem är monterade?

/ Max
 
Tjena!

Nybörjare som lär mig ngt nytt varje dag så min fråga kan kännas lite off men behöver man ta av grenrören för att linda dem i avgasbandagen eller du lyckades trots det ganska trånga utrymmet när dem är monterade?

/ Max

Det går alldeles utmärkt att linda utan att demontera grenrören.
Så här gjorde jag:
Blötlägg bandaget. Hitta ungefärliga mitten på bandaget,( jag tror att det var 15 meter och av den smalare sorten 25 mm) och börja linda det främre röret upp till cylindern. I början lindar du så att säga "klumpen" där båda rören finns, den blir alltså dubbellindad eftersom även den andra tåten börjar där. Gör sedan likadant med det bakre. Jag använde rostfria slangklammer för fastsättningen uppe vid cylidern. Att linda nedifrån och upp känns liksom bättre eftersom vatten rinner nedåt. Det blir en liten glipa precis vid stället där bandagen skils åt, men det la jag igen med sån där avgasrörspasta som stelnar vid värme. Till sist sprejade jag med svart siliconfärg. Lite kletigt var det men jag tror på att ju blötare bandage desto enklare. Att det ryker utav h-ete vid första körning är liksom en bonus. Lycka till.
 
Hallo!

Undrar om någon har erfarenhet av subframe spacers?
Är det någon som slängt på detta på sin cykel?
Använder du din orginalsits och om så är fallet, var det mycket som behövde moddas?
Hur gick du tillväga?
Om inte, vad använder du för sits då? Frank Parts glasfibersits?
Är det någon som har erfarenhet av den?
Hur fäster man den i bakkant?

/Marcus
 
nån som har en svart xb9/12r i blekinge eller i närheten?
(låter som en dålig kontaktannons men, men ...=) )
mötte dig på graneforsvägen igår 1/6 , vi var 4hojar o jag låg sist, klockan var runt sju - halv åtta ca.
inte ofta man möter en likadan=):yoparty

o fick en tummen upp av en tjej i en saab-cab efter jag dragit ifrån henne vid ett stop i stan:banana:banana:tummenupp:tummenupp
 
Har precis fått på HMF system med K&N filter samt en EBR ECM.
Sicken skillnad, men låter extremt aggresivt. Snudd på för mycket!

Kan dock rekommenderas om man vill uppgradera, som en traktor på anabola:banana
 
Last edited:
Ny Buell-ägare här.
Måste säga att jag är grymt nöjd med motorkaraktären på XB12 jämfört med vad man kört tidigare, var lite rädd för den "låga" rödmarkeringen vid 7000 varv...

Nu skall jag bara plocka fram lite ljud i maskinen.
Beställt k&n filter.
Beställt ett helsystem från aph-performance, dvs grövre grenrör i "equal lenght" utförande och en annan ljuddämpare.

Någon här som har koll på vad jag bör göra med ECM:n till denna setup?
Är det någon firma i sverige som optimerar buell i bromsbänk?


För övrigt kan jag rekomendera http://www.aph-performance-engineering.com/ när det gäller ljuddämpare till Buell.
Drygt 3800:- ink frakt för en ljuddämpare till en 09:a är rätt okej pris jämfört med exempelvis Remus. Hantverket lovordas dessutom på ukbeg.com (engelskt buellforum)
 
Ny Buell-ägare här.
Måste säga att jag är grymt nöjd med motorkaraktären på XB12 jämfört med vad man kört tidigare, var lite rädd för den "låga" rödmarkeringen vid 7000 varv...

Nu skall jag bara plocka fram lite ljud i maskinen.
Beställt k&n filter.
Beställt ett helsystem från aph-performance, dvs grövre grenrör i "equal lenght" utförande och en annan ljuddämpare.

Någon här som har koll på vad jag bör göra med ECM:n till denna setup?
Är det någon firma i sverige som optimerar buell i bromsbänk?


För övrigt kan jag rekomendera http://www.aph-performance-engineering.com/ när det gäller ljuddämpare till Buell.
Drygt 3800:- ink frakt för en ljuddämpare till en 09:a är rätt okej pris jämfört med exempelvis Remus. Hantverket lovordas dessutom på ukbeg.com (engelskt buellforum)

Välkommen!

Har tyvärr inte svar på dina frågor utan har en till dig...
Har varit inne på http://www.aph-performance-engineering.com/ tidigare och kikat runt pga intresset av större grenrör men aldrig tagit mig tiden att maila och fråga om priset!
Tänkte passa på och fråga dig då du har inhandlat grejerna!

Det sjuka är ju att Remus är relativt billigt jämfört med tex Sebring och att pipan du köpt slår Remus i hästlängder prismässigt!

Hoppas bara att kvaliteten motsvarar lovordningen!

/Marcus
 
Välkommen!

Har tyvärr inte svar på dina frågor utan har en till dig...
Har varit inne på http://www.aph-performance-engineering.com/ tidigare och kikat runt pga intresset av större grenrör men aldrig tagit mig tiden att maila och fråga om priset!
Tänkte passa på och fråga dig då du har inhandlat grejerna!

Det sjuka är ju att Remus är relativt billigt jämfört med tex Sebring och att pipan du köpt slår Remus i hästlängder prismässigt!

Hoppas bara att kvaliteten motsvarar lovordningen!

/Marcus

Har inte fått mina grejer ännu, leveranstid på 4-6 veckor vid helsystem då det tillverkas på beställning. Jag antar att det är grenrören som gör den långa leveranstiden...
Hoppas det är värt det, det sägs ju att europamodellen tappar 10 hästar iochmed mindre diameter på grenrör och katalysator.
Kommer betala 8000:- för ett komplett system med grenrör och ljuddämpare frakt inkluerat...
 

Bifogat

  • P1010050.jpg
    P1010050.jpg
    231.7 KB · Visningar: 105
  • P1010013.jpg
    P1010013.jpg
    99.7 KB · Visningar: 121
Har inte fått mina grejer ännu, leveranstid på 4-6 veckor vid helsystem då det tillverkas på beställning. Jag antar att det är grenrören som gör den långa leveranstiden...
Hoppas det är värt det, det sägs ju att europamodellen tappar 10 hästar iochmed mindre diameter på grenrör och katalysator.
Kommer betala 8000:- för ett komplett system med grenrör och ljuddämpare frakt inkluerat...

Det var fasen ingen större fara!

Det där med tio hästar skulle jag dock ta med en nypa salt då vi inte mäter våra hästkrafter riktigt på samma sätt som amerikanarna om jag förstått det hela rätt!?!

Tydligen mäter dom kraften rakt ur motorn medan vi mäter det på bakdäcket (alltså inkl. koppling, växellåda m.m. vilket bidrar till kraftförluster).

Men det skulle inte förvåna mig om du ändå kommer få ur en hel del ur det nya systemet för om man läser av bänkningarna som dom gör hos www.twinmotorcycles.nl så skickar dom ibland ut närmare 15 - 18 extra hästar på bakdäcket och det är i mina ögon en markant ökning!
 
ni som har xb9/12 hur gör ni vid besiktning,bägge mina framlyktor lyser hela tiden ,får man ombesiktning på det ?
hur har ni det , är det fel på min?
ska väl bara vara den högra?
mvh jocke
 
försäkringsbolag, vilket är bäst för buell?

Jag har letat runt lite bland flera olika försäkringsbolag för att försäkra en 1125R eller CR.

Billigaste jag hittade för 30+ var bilsport MC som skulle ha drygt 3000:-/år för halvförsäkring.

Men de försäkrar endast CR modellen!

Finns det något annat försäkringsbolag som försäkrar R modellen till samma pris? Det är ju trots allt i princip identiska cyklar med samma nypris..

Om någon försäkrar en 1125R för ca 3000:-/år så tipsa mig gärna!

//K
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top