Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Hej Buellister!

Önskar att få gråta ut, tillika få ett par tips!

Snabbar mig hem efter jobbet idag skärtorsdagen, vädret var riktigt bra.
innan jag kommit hem har det BÖRJAT ATT HAGLA!!!!
Ingen buell premiär idag heller...

Har köpt en Evotech Tail Tidy till min 1125R då orginal hållaren är bland det fulaste
jag någonsin sett.

Tänkte montera den.
Sagt och gjort.
Voila, nu fungerar inte blinkersen bak.

Och jag har INTE bytt någonting, endast tagit ur och satt i orginal blinkersarna.

I ärlighetens namn så vet jag ej om de någonsin funkat då jag köpt hojjen ny och inte kört på den alls, den har tidigare demo körts 5 mil ...

Så till felsökningen:
Provade med Aftermarket LED blinkers, då funkade ena sidan, andra blinkade dubbel hastighet både fram och bak...
Kopplade in orginal igen, orginal är fortfarande stendöda blinkar bara med dubbel hastighet fram.

Har mätt upp kablarna från blinkers bak
Provat ovan nämnda Led eftermarknad
Nollställt hojen med att ta bort batteriet och vänta 20 minuter.
Kollat alla säkringar
Kollat ALLA kablar

Men som sagt, jag har ju inte bytt något.....

Är det någon som kan ha en aning??
Min garanti går snart ut....vore smutt å få det löst innan om det går.


Osa och trevlig påsk //Dorfmeister


...mitt Buell ägande kunde ju börjat bättre...

Hehe. :5sure
Hände mig exakt samma sak när jag plockade dit min Evo.
Bara att åka till handlaren, går på garantin.
Ökänt fel på 1125:orna att bak blinkersen går sönder
 
Igår eftermiddag var säsongspremiär och tillika jungfrufärd med Buellen. De senaste veckorna har ett uppdämt behov byggts upp inombords när snön sakta men säkert smält. Brukar ha som tumregel att gatorna ska vara sopade, men jag klarade inte pressen detta år... Maskinen har jag vinterförvarat hos svärföräldrarna, och igår när svärmor fyllde år och vi skulle dit och gratulera henne blev det för mycket. :rolleyes: Svärmorsdröm som man är bad jag om dispens om att få fira henne på distans ute på sörmlands gator istället. :tummenupp

Vilken grej!!!! Att jag inte konverterat till twin tidigare?! Jag har ju tuffat på med en radfyra tidigare, men sneglat åt twinnarna hela tiden. Jag åkte bara 2-3 mil, men det var 100% kvalitét och njutning. Vilket vrid! Vilket ljud! Och vilka sköna vibrationer som fick gluteus att domna bort och gjorde backspeglarna helt meningslösa... Det är en fruktansvärd tur att man har mörkt visir, för annars skulle man riskera att spärras in och få förmyndare endast på grund av det förvridna leendet och de okontrollerade glädjetjuten som konstant ljöd inne ifrån hjälmen. Vilken säsong man har att se fram emot! :Bugar
 
Igår eftermiddag var säsongspremiär och tillika jungfrufärd med Buellen. De senaste veckorna har ett uppdämt behov byggts upp inombords när snön sakta men säkert smält. Brukar ha som tumregel att gatorna ska vara sopade, men jag klarade inte pressen detta år... Maskinen har jag vinterförvarat hos svärföräldrarna, och igår när svärmor fyllde år och vi skulle dit och gratulera henne blev det för mycket. :rolleyes: Svärmorsdröm som man är bad jag om dispens om att få fira henne på distans ute på sörmlands gator istället. :tummenupp

Vilken grej!!!! Att jag inte konverterat till twin tidigare?! Jag har ju tuffat på med en radfyra tidigare, men sneglat åt twinnarna hela tiden. Jag åkte bara 2-3 mil, men det var 100% kvalitét och njutning. Vilket vrid! Vilket ljud! Och vilka sköna vibrationer som fick gluteus att domna bort och gjorde backspeglarna helt meningslösa... Det är en fruktansvärd tur att man har mörkt visir, för annars skulle man riskera att spärras in och få förmyndare endast på grund av det förvridna leendet och de okontrollerade glädjetjuten som konstant ljöd inne ifrån hjälmen. Vilken säsong man har att se fram emot! :Bugar

Grattis till premiärturen. Måste varit en grymt härlig känsla.:yoparty
Skönt med en förstående svärmor. :Bugar
 
Jag vet att det finns några som rivit XB/Sportstermotorer här och tänkte kolla om jag skulle kunna få hylsstorleken som behövs för skruvarna som håller ihop primary case - den ligger mellan 4 och 5 mm, men är det en 4,5mm hylsa, eller har de använt en tumstorlek?
Är även intresserad av storleken på hylsa till skruvarna som håller fast plattan som växelpedalen sitter i (samt ifall man verkligen behöver lossa på den för att få av "locket" för att komma åt innanmätet, som det står i handboken).

Skulle vara jätteschyst om någon har möjlighet att tipsa mig om detta; jag kanske är blind, men jag hittar inte något av detta i mekhandboken, och google ger mig inte heller några vettiga svar.
 
Jag vet att det finns några som rivit XB/Sportstermotorer här och tänkte kolla om jag skulle kunna få hylsstorleken som behövs för skruvarna som håller ihop primary case - den ligger mellan 4 och 5 mm, men är det en 4,5mm hylsa, eller har de använt en tumstorlek?
Är även intresserad av storleken på hylsa till skruvarna som håller fast plattan som växelpedalen sitter i (samt ifall man verkligen behöver lossa på den för att få av "locket" för att komma åt innanmätet, som det står i handboken).

Skulle vara jätteschyst om någon har möjlighet att tipsa mig om detta; jag kanske är blind, men jag hittar inte något av detta i mekhandboken, och google ger mig inte heller några vettiga svar.

Sportstermotorn är klassisk amerikansk, enbart tumgängor rakt igenom. Men det ska du vara glad för, mycket mindre risk för sönderdragna gängor. Du får skaffa tum-insexnyckar och tumhylsor. Vissa metriska nyckelvidder stämmer hjälpligt. 7/16" är ungefär 11mm, ½" är ungeför 13mm, 9/16" är ungefär 14 mm osv. Men det är bäst att skaffa sig riktiga tumverktyg.
Denna från Clas O är ett bra start-kit för dig. Smidigt att ha med på långturer också. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=143389514
Riktiga tum bits är enklast att handla på Ebay. Svårt att hitta tumverktyg, men Jula har en del.
 
Last edited:
Jag vet att det finns några som rivit XB/Sportstermotorer här och tänkte kolla om jag skulle kunna få hylsstorleken som behövs för skruvarna som håller ihop primary case - den ligger mellan 4 och 5 mm, men är det en 4,5mm hylsa, eller har de använt en tumstorlek?
Är även intresserad av storleken på hylsa till skruvarna som håller fast plattan som växelpedalen sitter i (samt ifall man verkligen behöver lossa på den för att få av "locket" för att komma åt innanmätet, som det står i handboken).

Skulle vara jätteschyst om någon har möjlighet att tipsa mig om detta; jag kanske är blind, men jag hittar inte något av detta i mekhandboken, och google ger mig inte heller några vettiga svar.

Om det är de två grövre skruvarna längst ned på trankåpan som håller platta du pratar om så måste de också bort om du ska ta bort transkåpan (kopplingskåpan på HD-språk) Dessa två skruvar är iaf på sporster ½" dvs ungefär 13mm. 1"=25.4 mm
 
Sportstermotorn är klassisk amerikansk, enbart tumgängor rakt igenom. Men det ska du vara glad för, mycket mindre risk för sönderdragna gängor. Du får skaffa tum-insexnyckar och tumhylsor. Vissa metriska nyckelvidder stämmer hjälpligt. 7/16" är ungefär 11mm, ½" är ungeför 13mm, 9/16" är ungefär 14 mm osv. Men det är bäst att skaffa sig riktiga tumverktyg.
Denna från Clas O är ett bra start-kit för dig. Smidigt att ha med på långturer också. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=143389514
Riktiga tum bits är enklast att handla på Ebay. Svårt att hitta tumverktyg, men Jula har en del.

Tack så mycket! Clas Ohlson besöks imorgon. :tummenupp
 
Hej! jag är ny här på forumet och vet inte om att jag är i rätt tråd men jag undrar om det är någon som har en ulysses och kan berätta lite för och nackdelar. Funderar på att skaffa en men jag är 195 cm lång och vet inte om att det skulle va som att försöka ta sig in i en ahlgrens bil. självklart så ska jag prova en först men det är ju inte en skit vanlig hojj så man kanske kan bespara sig besväret med att hitta en om att det bara är skit..

jag är 177cm och når nätt och jämnt ner med bägge fötterna så är du 195 cm så är det inga problem. inte heller med körställningen. men klart att du ska prova hojen. jag har bara bra upplevelser av min -06 ulysses som jag haft i 1,5 säsonger och drygt 1000 mil. ang. topphastighet så räcker dryga 200 för en sådan adventure hoj. annars är man nog ute efter en annan sorts hoj. åk du och testa en ulysses du blir nog inte besviken. lycka till
 
"Hände mig exakt samma sak när jag plockade dit min Evo.
Bara att åka till handlaren, går på garantin.
Ökänt fel på 1125:orna att bak blinkersen går sönder"

PUH!
Tackar för den informationen, mmmmmmm lugnade mina nerver en stund!
Då var det inte mitt fel iallafall! (och inte ditt heller Draco!)


Då blir det till att ringa klädförsäljaren, föråt menar HD försäljaren i gbg på tisdag morgon då med andra ord...

Förresten, vem/vilken meckers är bäst och snabbast?
HD Probike GBG, HD Probike jkpg eller BIKE i THN?
Rekommendationer från någon som provat?

Vad kan det ta dem att trolla fram nya blinkersar till en 1125R?
5 dagar eller 5 månader?
Någon som vet?

:banana
 
"Hände mig exakt samma sak när jag plockade dit min Evo.
Bara att åka till handlaren, går på garantin.
Ökänt fel på 1125:orna att bak blinkersen går sönder"

PUH!
Tackar för den informationen, mmmmmmm lugnade mina nerver en stund!
Då var det inte mitt fel iallafall! (och inte ditt heller Draco!)


Då blir det till att ringa klädförsäljaren, föråt menar HD försäljaren i gbg på tisdag morgon då med andra ord...

Förresten, vem/vilken meckers är bäst och snabbast?
HD Probike GBG, HD Probike jkpg eller BIKE i THN?
Rekommendationer från någon som provat?

Vad kan det ta dem att trolla fram nya blinkersar till en 1125R?
5 dagar eller 5 månader?
Någon som vet?

:banana

Det tog typ 1mån.
Jag vill inte låta som en olyckskorp, men försök att skaffa ett bra förhållande till din handlare, för det finns par saker till som du vill ha fixat innan din garanti går ut.
Viktigast: Har du version A av kopplings kåpan (liten svart puck) så finns det stor risk för att slav cylindern börjar att läcka.
Jänkarna snackar om att dom får kablar från/till laddningen/statorn bytt på garantin för att undvika att man bränner statorn, tänkte höra med min handlare hur svenska HD tänkt göra.
Och dom får en kolkanister för att undvika bränsle droppet när man stänger av motorcykeln
 
"Hände mig exakt samma sak när jag plockade dit min Evo.
Bara att åka till handlaren, går på garantin.
Ökänt fel på 1125:orna att bak blinkersen går sönder"

PUH!
Tackar för den informationen, mmmmmmm lugnade mina nerver en stund!
Då var det inte mitt fel iallafall! (och inte ditt heller Draco!)


Då blir det till att ringa klädförsäljaren, föråt menar HD försäljaren i gbg på tisdag morgon då med andra ord...

Förresten, vem/vilken meckers är bäst och snabbast?
HD Probike GBG, HD Probike jkpg eller BIKE i THN?
Rekommendationer från någon som provat?

Vad kan det ta dem att trolla fram nya blinkersar till en 1125R?
5 dagar eller 5 månader?
Någon som vet?

:banana

Finns även Mothers Harley i Lackarbäck som servar Buell.
Kan dock inet uttala mig om vem som är bäst.
Varit i kontakt med både Mother's och Probike Gbg om min hastighetsmätare och fått gott bemötande från båda verkstäderna.
 
Buell XB9SX-09

Hej!
har köpt en Buell xb9sx -09 och undrar vr man kan köpa
nu ljuddämpare tilll den??
 
tjaaa :)

någon som kan tipsa om någon bra sida på nätet som beskriver hur man byter dämpare på en Buell xb9s -03?
Har kollat lite..men hittar inget.

Eller om någon vänlig själ kunde berätta lite grann, skulle vara rejält uppskattat :)

Vågar inte besikta den utan original-dämparna

ha de gött!
 
tjaaa :)

någon som kan tipsa om någon bra sida på nätet som beskriver hur man byter dämpare på en Buell xb9s -03?
Har kollat lite..men hittar inget.

Eller om någon vänlig själ kunde berätta lite grann, skulle vara rejält uppskattat :)

Vågar inte besikta den utan original-dämparna

ha de gött!

Vet inte hur mycket det skiljer mellan en 12:a o en 9:a ?
http://www.ukbeg.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=420
 
tjaaa :)

någon som kan tipsa om någon bra sida på nätet som beskriver hur man byter dämpare på en Buell xb9s -03?
Har kollat lite..men hittar inget.

Eller om någon vänlig själ kunde berätta lite grann, skulle vara rejält uppskattat :)

Vågar inte besikta den utan original-dämparna

ha de gött!


Skilljer det något på den biten när det gäller en XB9S eller en XB9R?
Om det inte gör det så skicka ett PM med mail så ska vi se om vi kan ordna så du kan få tag på en mekhandbok.
Dock tror jag den ligger på 80MB i PDF format så det är inget man mailar.
Hittar jag länken så postar jag här.
 
Last edited:
ECM SPY problem HJÄLP!!!!!

Hej!
Jag har ett jätteproblem!
Har precis börjat använda ECM spy och kopplade in kabel och fick kontakt med styrlådan! Inga problem. gjorde sen en fetch av EEPROM för att kunna ha någonting att gå tillbaka till. Nu startar knappt motorcykeln! Vad har hänt?
Tacksam för all hjälp jag kan få! Är det någon som har orginalmjukvara till en XB12R-04. Jag har inte vågat gjort någonting mer!

Hjälp!!!!!!!

Mvh
martinjansson74@gmail.com
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top