Buell-tråden

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Hej! Hastighetsmätaren på min kära x1-lightning ifrån 2001 har slutat fungera. Är det någon som vet att det är enkelt för den händige att fixa eller är det verkstad som gäller?
Stort tack för svar!

Om det lyser i hastighetsmätardisplayen och kilometerräknaren, är det vanligaste problemet att själva hastighetsmätar sensorn som sitter i växellådan är trasig.

Skruva loss givaren och kontrollera att det inte sitter massa järnflisspån på den som stör signalen.
Ibland kan det räcka med rengöring.

Lite svårt att mäta sig fram till felet själv om man inte har diagnosverktyg.
Då bör du besöka en verkstad som har rätt utrustning.

Låter som om kilen till Piniondrevet gått av.
Motorn går runt men ventilerna rör sig inte då drevet på vevaxeln inte driver kammarna och tändningen längre.

Ett komprov avslöjar om så är fallet.

Är det 6án du menar?....

/Micke

Bifogat

• cam.JPG
    cam.JPG
    39.3 KB · Visningar: 101
Det verkar som om det rasat nåt på tändningssidan. Det skulle i så fall förklara varför hojen gick så dåligt innan den dog. det har nog vart på gång ett tag.
Kolla kompen också om du har möjlighet. Inte för att jag tror att det har hänt nåt där...

är på jakt efter komp mätare ....förhoppningsviss dröjer det inte för länge.

ring mig på 0739853202 så kan du låna min kompmätare, jag bor 2 kilometer från dig :D

Är det möjligt att plocka av" gear-casen" på en xb9r-03 utan att ta av cylinderhuvuden och "hydraulik-lifters" eller måste det göras först för att få upp lådan??:va

Jag är rädd att du måste riva av burkarna...

Offtopic: Jag har 1 ecm-kabel kvar för försäljning. den ligger ute på tradera. utgångsbud 450 + frakt. Just nu är det en budgivare på den.

Om det lyser i hastighetsmätardisplayen och kilometerräknaren, är det vanligaste problemet att själva hastighetsmätar sensorn som sitter i växellådan är trasig.

Skruva loss givaren och kontrollera att det inte sitter massa järnflisspån på den som stör signalen.
Ibland kan det räcka med rengöring.

Lite svårt att mäta sig fram till felet själv om man inte har diagnosverktyg.
Då bör du besöka en verkstad som har rätt utrustning.

Okej! Det ska jag pröva! Tack för svaret! Ha det!

Nå´n mer som vill köpa ecm-kabel? Tänkte beställa komponenter till veckan så säg till nu om ni ska ha. Ca 2 veckors leveranstid.

550:- för en "vanlig" (1,80 m) och 650:- för en lång (3,0 m).

Jag har en kabel ute på Tradera just nu är den uppe i 450:- (plus frakt)

Beställer på fredag.
Beställningar på min mail

Hej! Är det någon här som vet var sensorn till hastighetsmätaren på en Firebolt -03 sitter? Hastgihetsmätaren upphörde att fungera igår. Jag såg tidigare svar till X1 ägare om växellådan, men kan inte minnas att jag sätt något där. Tacksam för snabbt svar!

Ska byta bakdäcket på en Buell XB12Scg-08... Kan nån förklara för mig från början till slut hur man går till väga? Vad måste släppas på och i vilken ordning.

Har redan irriterad mig på Amerikanska måtten på alla bultar och annat.. :)

Nån som har koll om tomgången måste justeras efter att ha nollat TPS:en?
Iaf efter att ha nollat gick tomgången från 1000 RPM till 700 RPM... Och visst är det tomgångsskruven som sitter brevid insuget till luffarturbon?

Nån som har koll om tomgången måste justeras efter att ha nollat TPS:en?
Iaf efter att ha nollat gick tomgången från 1000 RPM till 700 RPM... Och visst är det tomgångsskruven som sitter brevid insuget till luffarturbon?

Jo, det är den. Nollade du enligt anvisning i rephandboken så ska allt stämma. eftersom man skruvar ut tomgången helt när man gör tps-reset så måste man ställa om den. en TP på ca 4,9-5,1 brukar hamna i närheten. Sen måste man finjustera. min tomgång ligger bergstadigt på 950 rpm...

Vad heter fotpinne på engelska?
Är detta en fotpinnar för Ulysses: https://www.ironmachine.com/product_info.php?products_id=508

Vart är bäst att köpa fotpinnar? Verkar inte finnas så mycket att välja på ifs..

fotpinne=foot peg
det verkar vara för en Ulysses 12..
detta är en mycket pålitlig sida dock tillkommer frakt och ev tull ( det är inte alltid att tullen kolla vad de skickar sen de inte skickar företags paket.

Du kan alltid kolla http://www.americansportbike.com/ också

Buell race mappar

Hej.
undrar om det finns någon som
har Någon eller några race mappar till en
buell xb12s -05?

Hej.
undrar om det finns någon som
har Någon eller några race mappar till en
buell xb12s -05?

Jag har mappar. maila mig så skickar jag. Kom i håg att skriva vad du har för grejor på hojen.(luft, buller osv)

På grund av ändrade priser hos min leverantör av kontakter måste jag höja priset på mina kablar. En kort kostar nu 580:- och en lång 680:-

Hej! Är det någon här som vet var sensorn till hastighetsmätaren på en Firebolt -03 sitter? Hastgihetsmätaren upphörde att fungera igår. Jag såg tidigare svar till X1 ägare om växellådan, men kan inte minnas att jag sätt något där. Tacksam för snabbt svar!

Den sitter på höger sida, ovanpå växellådan. En svart plastpryl som sitter fast med en insexskruv (tum). Den är ansluten med en kontakt som sitter innanför kåpan vid utgående axel från växellådan.

Fick problem med min härom dagen. Byggde en enkel simulator som jag kopplade in istället för sensorn för att testa om mätaren funkade som den skulle. Det gjorde den, och jag vet med andra ord med säkerhet att det är sensorn som är trasig.
Tänkte tillverka ett par såna simulatorer att sälja/hyra ut billigt. Finns intresse för något sådant?

Jag har en kabel ute på Tradera just nu är den uppe i 450:- (plus frakt)

Du vet väl att det inte är tillåtet att distribuera ECMSpy? Om folk behöver det så hittar de det säkert någonstans.

Last edited:
Du vet väl att det inte är tillåtet att distribuera ECMSpy? Om folk behöver det så hittar de det säkert någonstans.

ECM-spy är och har alltid varit freeware. det ändras inte av att tillverkaren får kalla fötter. versioner som laddats ner före juni 2009 får spridas fritt. jag säljer inte, jag vidarebefodrar...

ECM-spy är och har alltid varit freeware. det ändras inte av att tillverkaren får kalla fötter. versioner som laddats ner före juni 2009 får spridas fritt. jag säljer inte, jag vidarebefodrar...

Det kanske stämmer. Jag gick bara på informationen från hemsidan:
With the end of the project, the software is not available for download any more.
ANY DISTRIBUTION OR HOSTING OF OUR SOFTWARE ON OTHER SERVERS IS PROHIBITED!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon