Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Aj då, vilka klantskallar, de borde betala.

Vad var det som hände med din koppling?

slut...behövde byta skivorna...räknade lite själv på vad det skulle kosta att göra det själv med import men vi skulle få barn i den vevan så jag lämnade in den istället.....:huvet

...de kunde inte svara på varför den var sån...servicen innan hade gjorts av de innan den såldes men ändå påstod de att nåt va förmodligen fel inställd. Fick desutom pröjsa för "felsökning" fast jag sa att det va kopplingen från början, deras mekaniker trodde det kunde varit nåt annat och de ville ha betalt för tiden av demontering jag själv gjort och påstod att jag va difus med va problemet va....tydligen måste man vara mekaniker för att lämna in nåt som är trasig
 
Don´t hold your breath!!:D

Är väll så. Nu har de iaf fått hem rätt grejer (påstår de i telefon) till vissa av felen men inte alla. Sen får vi se när de behagar att montera ihop hojjen som nu ser ut som ett vrak där i verkstaden troligen.:huvet
Tur det är gratis iaf.
 
slut...behövde byta skivorna...räknade lite själv på vad det skulle kosta att göra det själv med import men vi skulle få barn i den vevan så jag lämnade in den istället.....:huvet

...de kunde inte svara på varför den var sån...servicen innan hade gjorts av de innan den såldes men ändå påstod de att nåt va förmodligen fel inställd. Fick desutom pröjsa för "felsökning" fast jag sa att det va kopplingen från början, deras mekaniker trodde det kunde varit nåt annat och de ville ha betalt för tiden av demontering jag själv gjort och påstod att jag va difus med va problemet va....tydligen måste man vara mekaniker för att lämna in nåt som är trasig

Ja det måste varit ngn som inte justerat kopplingsspelet på servicen. Det är ju buslätt och går på 5 minuter. Men glömmar man det så bränner man upp kopplingen.

Jag vart nyfiken på orsaken eftersom Buell/Sporsterkopplingen ju är ganska robust.
 
Jag upptäckte nydligen att det knäpper under hojen i fram ( ej lokaliserat vart ) när jag håller in frambromsen och trycker ner hojen i fram, gör jag det igen så hörs ingen men när jag rycker hojen uppåt med broms i så låter det igen.
Styrlager knas?

Låter som om något fäste är löst under hoj, tror inte ljudet kommer från hjulet.
 
Ja det måste varit ngn som inte justerat kopplingsspelet på servicen. Det är ju buslätt och går på 5 minuter. Men glömmar man det så bränner man upp kopplingen.

Jag vart nyfiken på orsaken eftersom Buell/Sporsterkopplingen ju är ganska robust.

Skall nog lära mig göra det själv...vet du om man har bort kåpan där man fyller på transfluid om man behöver justera spelet

mvh/ Micke
 
Jag upptäckte nydligen att det knäpper under hojen i fram ( ej lokaliserat vart ) när jag håller in frambromsen och trycker ner hojen i fram, gör jag det igen så hörs ingen men när jag rycker hojen uppåt med broms i så låter det igen.
Styrlager knas?

Låter som om något fäste är löst under hoj, tror inte ljudet kommer från hjulet.

Så låter min också. För min hoj är det tydligen normalt och kommer från fjäderbenen. Jag tror inte att dina fjäderben skiljer sig speciellt mycket från mina så om du inte kan konstatera något uppenbart glapp någonstans så skulle jag tippa på att det är lugnt.
 
Där har du SÅ rätt Jörgen (kopplingsspelet)!

Hade en jävla upplevelse under 08:a.
Först, så torska jag för snuten när jag blåste förbi en tradare.
Mm,... 3200.
Sedan skulle jag åka. Varvräknarnålen pep iväg, men hojen hade inte brått.
Den gick ju riktigt illa och snuten stirrade, undrande, precis som jag.
Jag hade nöjet att få totalt haveri på E18 mellan Örebro och Arboga.
Lördag kvart över 18 -KUL!
Rullade ner hojen till ett värdshus. Två trevliga Qvinns bjussa på kaffe osv och gav mej nummer till bergaren efter jag ringt till alla och försökt få hjälp.
Varför krökar alla på lördagar, när jag står ute mitt i ingenstans!?

Bergarkillen var ju himla nice, tur, rätt usel dag!
Det var bara lämna in hojen på Robbans i E:tuna veckan efter.
Det var ju det, att kopplingen var felskruvad, utav förra mecken, dock ej på Robbans. Jag påtalade problemet men inte fan fick jag någon ersättning från de klåparna. Helaskiten, dvs med böter och bergare osv gick på över 12 tusen.

Ja det måste varit ngn som inte justerat kopplingsspelet på servicen. Det är ju buslätt och går på 5 minuter. Men glömmar man det så bränner man upp kopplingen.

Jag vart nyfiken på orsaken eftersom Buell/Sporsterkopplingen ju är ganska robust.
 
framdäck

Har rivit av hjulen nu och de ska in o få nytt gummi... funderade på 2grejer: fanns ingen "låsskruv" där bak men det kanske ser annorlunda ut på XB modellerna?! och läste tidigare i tråden att bakaxeln skulle dras med 65-70 nm, känns som att det kan va lite lite, eller har jag fel?


hejsan! jag har tänkt o byta mitt framdäck när det nya anländer till min dörr.. (blev ett bridgestone bt021 från dackonline.se) men jag har ingen som helst aning om hur jag får bort framdäcket på min xb9-03, har dock itne forskat i det men hur mågna skruvar är det? och hur hårt ska det dras eftersom det tydligen är rätt viktigt. är för tillfället bara intresserad av fram. en sak i taget:rolleyes: tacksam för svar och tips mvh /niklas
 
hejsan! jag har tänkt o byta mitt framdäck när det nya anländer till min dörr.. (blev ett bridgestone bt021 från dackonline.se) men jag har ingen som helst aning om hur jag får bort framdäcket på min xb9-03, har dock itne forskat i det men hur mågna skruvar är det? och hur hårt ska det dras eftersom det tydligen är rätt viktigt. är för tillfället bara intresserad av fram. en sak i taget:rolleyes: tacksam för svar och tips mvh /niklas

http://www.thesparesnetwork.co.uk/forums/viewforum.php?f=6
...skall nog funka även för xb9r

annars så....
http://thepiratebay.org/torrent/3787875/Motorcycles_Repair_Manual

har du nån form av bitlord klicka bara bort alla andra och sedan tanka hem

...har för mig jag sparat den första för kolla nån gång.
 
http://www.thesparesnetwork.co.uk/forums/viewforum.php?f=6
...skall nog funka även för xb9r

annars så....
http://thepiratebay.org/torrent/3787875/Motorcycles_Repair_Manual

har du nån form av bitlord klicka bara bort alla andra och sedan tanka hem

...har för mig jag sparat den första för kolla nån gång.


kanon bra! :yoparty fick hem manualen för xb9r men jag har xb9S , förmodar att det är samma för det mesta... ?

"...skall nog funka även för xb9r" du kanske menar även funka för xb9s?

tack
 
kanon bra! :yoparty fick hem manualen för xb9r men jag har xb9S , förmodar att det är samma för det mesta... ?

"...skall nog funka även för xb9r" du kanske menar även funka för xb9s?

tack

det va det jag menade...tyvärr kan jag inte svära på det så du skall nog kolla runt lite...man leker ju inte med sine framhjulslager..:3freak ...jag hade för mig den första var för s modelerna?!?!
 
Skall nog lära mig göra det själv...vet du om man har bort kåpan där man fyller på transfluid om man behöver justera spelet

mvh/ Micke

man lossar den bakre lilla kåpan när man justerar/kollar kopplingsspelet, den lilla främre lossar man när man justerar transkedjespänningen. Jag brukar göra bägge två samtidigt. Det är lätt. Har du ngn mekhandbok? Om det är otydligt i mekhandboken hade jag ju kunnat visa irl vid tillfälle om det inte vore för avståndet.

Där har du SÅ rätt Jörgen (kopplingsspelet)!

Hade en jävla upplevelse under 08:a.
Först, så torska jag för snuten när jag blåste förbi en tradare.
Mm,... 3200.
Sedan skulle jag åka. Varvräknarnålen pep iväg, men hojen hade inte brått.
Den gick ju riktigt illa och snuten stirrade, undrande, precis som jag.
Jag hade nöjet att få totalt haveri på E18 mellan Örebro och Arboga.
Lördag kvart över 18 -KUL!
Rullade ner hojen till ett värdshus. Två trevliga Qvinns bjussa på kaffe osv och gav mej nummer till bergaren efter jag ringt till alla och försökt få hjälp.
Varför krökar alla på lördagar, när jag står ute mitt i ingenstans!?

Bergarkillen var ju himla nice, tur, rätt usel dag!
Det var bara lämna in hojen på Robbans i E:tuna veckan efter.
Det var ju det, att kopplingen var felskruvad, utav förra mecken, dock ej på Robbans. Jag påtalade problemet men inte fan fick jag någon ersättning från de klåparna. Helaskiten, dvs med böter och bergare osv gick på över 12 tusen.
Ajaj. Vad trist.

Alla buell-ägare borde lära sig justera kopplingen samt transkedjan själv. Kan man kolla och justera detta samt inspektera belten och byta olja och filter samt byta bromsvätska och belägg. Ja då kan man serva sin Bulle helt själv.

Det går på 40 minuter om man gör det lugnt. Lite mer om man ska byta bromsvätska.

Buellerna har ju inga ventiler som ska shimsas, det har ju hydrauliska helt underhållsfria lyftare.
 
Last edited:
det va det jag menade...tyvärr kan jag inte svära på det så du skall nog kolla runt lite...man leker ju inte med sine framhjulslager..:3freak ...jag hade för mig den första var för s modelerna?!?!

så sant så, säkerheten kommer först... den ena filen var xb9r 2003, och den andra för för S1 lightning 1997.. men jag antar jag kan kolla det mesta i xb9r boken, ska kolla om min hd verkstad uppger samma moment..(enligt manalen 53-56Nm)

man får tacka så mycket för hjälpen!
 
man lossar den bakre lilla kåpan när man justerar/kollar kopplingsspelet, den lilla främre lossar man när man justerar transkedjespänningen. Jag brukar göra bägge två samtidigt. Det är lätt. Har du ngn mekhandbok? Om det är otydligt i mekhandboken hade jag ju kunnat visa irl vid tillfälle om det inte vore för avståndet.


Ajaj. Vad trist.

Alla buell-ägare borde lära sig justera kopplingen samt transkedjan själv. Kan man kolla och justera detta samt inspektera belten och byta olja och filter samt byta bromsvätska och belägg. Ja då kan man serva sin Bulle helt själv.

Det går på 40 minuter om man gör det lugnt. Lite mer om man ska byta bromsvätska.

Buellerna har ju inga ventiler som ska shimsas, det har ju hydrauliska helt underhållsfria lyftare.

Nu var jag lite otydlig...jag menade när man har bort luckan för att fylla på transfluid behöver man justera kopplingspelet innan man sätter tillbaka den?
Har en mekhandbok men tyvärr har jag lite svår att läsa mig till saker...är lite mer av en se och lär människa...och då hade det förmodligen underlättat om man bodde i stockholm. Bromsvätska,olja, däck, belägg och såns saker har man ju fått lära sig hitills men som ensam bulle ägare här nere är det lite gissnings-match med kopplingsspelet:va
 
hejsan! jag har tänkt o byta mitt framdäck när det nya anländer till min dörr.. (blev ett bridgestone bt021 från dackonline.se) men jag har ingen som helst aning om hur jag får bort framdäcket på min xb9-03, har dock itne forskat i det men hur mågna skruvar är det? och hur hårt ska det dras eftersom det tydligen är rätt viktigt. är för tillfället bara intresserad av fram. en sak i taget:rolleyes: tacksam för svar och tips mvh /niklas


Tjenare. Jag har precis bytt bakdäcket, (drog det med momenten som en annan kille här gav mig 65-70nm. Det var väl egentligen momenten för xb modellerna men chansade på att det funkar på min med) framhjulet är bara bortskruvat nu och ska få nytt gummi idag. Har inte momenten för framhjulet här men kan återkomma under dagen med dem! Ska du ha bort framhjulet -förutsatt att det ser ut som på min cykel så får du först ta bort bromsklossarna för oket o skivan e så stora båda två att du får vinkla det lite och det går precis att få ut om de är bortplockade. Sedan släpper du på de 2 bultarna("spärrskruvar" tror jag de kallas) längst ned på varje ben, sen är det bara att knacka ut axeln -vips så är hjulet loss:tummenupp
 
Last edited:
Tjenare. Jag har precis bytt bakdäcket, (drog det med momenten som en annan kille här gav mig 65-70nm. Det var väl egentligen momenten för xb modellerna men chansade på att det funkar på min med) framhjulet är bara bortskruvat nu och ska få nytt gummi idag. Har inte momenten för framhjulet här men kan återkomma under dagen med dem! Ska du ha bort framhjulet -förutsatt att det ser ut som på min cykel så får du först ta bort bromsklossarna för oket o skivan e så stora båda två att du får vinkla det lite och det går precis att få ut om de är bortplockade. Sedan släpper du på de 2 bultarna("spärrskruvar" tror jag de kallas) längst ned på varje ben, sen är det bara att knacka ut axeln -vips så är hjulet loss:tummenupp

Nya hjullager till Buell i sverige går på 957kr....st. Att chansa är inte det bästa idén....ring nån hd-aukt. verkstad och kolla vad de har att säga.
 
Till min stora glädje hade mina nya hjullager kommit idag från A´merka. Slapp t.om. tull sen det var en firstklass-hem brev så slut notan blev $45 för lagren och $11.20 för posten ...samt 15 dagars väntan...men jag sparade ca 1500 hundra kr sen de gick på 957kr st här.....så det var nog värt det.

Uppdateringarna är inte de bästa och om du betalar genom pay-pal verkar det tar lite extra tid men den här sajten kan jag nog dock recommendera
http://www.ironmachine.com/

och de här har jag haft med o göra ett par gånger...åxå helt pålitliga (däremot lite dyrare på hjullagren)
https://www.americansportbike.com/shoponline/index.php

Så nu har man bara helgen att se fram emot med en nybesiktigade hoj och massa solsken!!!:D
 
Hur är det egentligen?
Har hört någonstans att det går att mappa om originalboxen men sen när jag prata lite löst med dem på Harley verkstaden om det så sa de att ja va tvungen att ha en trimbox.
Va är det som gäller egentligen.
Tanken är att Osten (som ska va känd harley & buell trimmare i göteborgstrakten) ska få mappa om den när Luft och Bullret kommit på.

tacksam för svar.
 
Blev en liten present till mig själv idag! :)

Nämligen en Buell 1125CR 2009





Nu är sommaren räddad :tummenupp
 
chinspoiler

Har inte fått på nya framdäcket än, det har nämligen inte levereats.. Vad jag dock har gjort är att montera en ny "chinspolier" som jag beställde från http://www.frank-parts.de/, kom olackad, lämnade in på lack för ca 300 spenn och slängde sen på.. passformen var väl så där men efter lite trix blev resultatet ändå helt ok, riktigt nöjd faktiskt. Kan rekommenderas om det faller någon mer än mig i smaken!

(något jag har gått och spånat lite på är att eloxera framgallfalrna svarta och på något sätt få tanken svart. har sett ett exempel på att täcka med självhäftande "kolfiber"plast kan ses här: http://www.freewebs.com/martin_brown/buellpage.htm och plasten verkar kunna köpas på www.miniskylt.se något jag inte tänker göra är att plocka ner hela hojen och skicka på lack, några andra alternativ eller vad säger ni?)

/N:yoparty
 

Bifogat

  • inlagg.jpg
    inlagg.jpg
    83.1 KB · Visningar: 91
  • inlagg2.jpg
    inlagg2.jpg
    78.5 KB · Visningar: 99
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top