Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Om du inte vill svetsa så kan du ju slipa den försänkta skruvskallen plan, sedan dremla ditt ett spår. Sedan sätta i ett spårskruvbits i en slagskruvmejsel och slå upp skruven. Alltid värma innan man försöker förstås.

Tänkte oxå på det men, skruvj***ln är ju försänkt i kåpan dessutom.
Skulle naturligtvis ha värmt redan första gången.

Och de värkstäder som kan hjälpa vill naturligtvis ha bara kåpan och inte hela hojjen och då var man på ruta ett igen, måste få bort inspektionsluckan för att ta den kåpan.
Kanske bara finns ett alternativ kvar nämligen att svetsa dit en mutter,ingen som provat det?
 
Tänkte oxå på det men, skruvj***ln är ju försänkt i kåpan dessutom.
Skulle naturligtvis ha värmt redan första gången.

Och de värkstäder som kan hjälpa vill naturligtvis ha bara kåpan och inte hela hojjen och då var man på ruta ett igen, måste få bort inspektionsluckan för att ta den kåpan.
Kanske bara finns ett alternativ kvar nämligen att svetsa dit en mutter,ingen som provat det?

Ja grispittar ska man passa sig för. Hade du inte dragit av en sådan i en av skruvarna hade det det lätt gått att borra bort skallarna.
Prova att värma och sedan hugga upp de med en liten huggmejsel eller spetsig körnare.
 
Last edited:
Tänkte oxå på det men, skruvj***ln är ju försänkt i kåpan dessutom.
Skulle naturligtvis ha värmt redan första gången.

Och de värkstäder som kan hjälpa vill naturligtvis ha bara kåpan och inte hela hojjen och då var man på ruta ett igen, måste få bort inspektionsluckan för att ta den kåpan.
Kanske bara finns ett alternativ kvar nämligen att svetsa dit en mutter,ingen som provat det?

nu vet jag ju inte hur det ser ut just i ditt fall, men min första tanke är att borra bort material runt grispitten om du förstår vad jag menar...:va alltså, om nu inte grispitten (roligt ord :D ) sitter "ända ut" i kanterna på skruvhuvudet så kanske du kan försöka borra bort skruvhuvudmaterial utanför grispitten med en mindre modellborr (alternativt hacka bort) så att du får övre delen av grispitten fri och kan dra/skruva ut den med en tång varpå allt annat arbete för att bli av med själva skruven faktiskt kan genomföras? alternativt så kanske inte grispitten är så tjock utan att du helt enkelt kan plocka av kåpan med skruven kvar i hålet, liksom föra ut den runt skruv och grispitt och alltihop... men det beror ju som sagt på hur det ser ut just i ditt fall.

eller jag kanske förstått helt fel/inte alls?

ungefär såhär menar jag...
 

Bifogat

  • bort med grispitt.JPG
    bort med grispitt.JPG
    44.6 KB · Visningar: 208
Last edited:
hur ser service intervallerna ut på Buell ?
kan det vara en bra första hoj ?

någon som har hittat för och nackdelar med hojen ?
 
hur ser service intervallerna ut på Buell ?
kan det vara en bra första hoj ?

någon som har hittat för och nackdelar med hojen ?

Serviceintervallerna för XB-serien är 800 mil.
Buells hojar kan definitivt vara bra förstahojar även om jag personligen brukar rekommendera folk att börja smått om de inte har för liten snopp för att göra det. Skaffa lite körvana på en snäll dualsport först, skaffa sen hojen som du verkligen vill ha.

Fördel: Få saker som tenderar att paja; robust konstruktion, överdimensionerad jämfört med effekten. Det mesta i serviceväg kan du göra själv.
Nackdel: Vissa gillar inte "bristen" på effekt, men imho är den ingen nackdel vid "vanlig" körning. Visst du kan bli frånåkt på en raka eller om du börjar köra bana med den, men det är ju de kurviga vägarna som gör motorcykelåkning rolig, och där är det helt upp till föraren. Jag klarar mig bra med min.
 
Ja grispittar ska man passa sig för. Hade du inte dragit av en sådan i en av skruvarna hade det det lätt gått att borra bort skallarna.
Prova att värma och sedan hugga upp de med en liten huggmejsel eller spetsig körnare.

Tjoho fick bort kåpan :yoparty ,men blev tvungen att svetsa dit en mutter,försökte borra men skallarna är för runda för att det ska gå att borra där man vill.
Men den lilla inspektionskåpan var ju av plast så den måste jag köpa ny,klarade i alla fall den stora kåpan.
Någon som vet var man får tag på svart shrinkle lack till kåporna.
 
hur ser service intervallerna ut på Buell ?
kan det vara en bra första hoj ?

någon som har hittat för och nackdelar med hojen ?

Min Buell jag äger är min första hoj.
Den är perfekt för mig..

Men setill att köpa luft&buller om det inte är installerat redan.. ett tips.
 
Jaha då var det dax!
Min nästa hoj blir en Buell! Men vilken? Ska vara rörram. X1,S1 eller M2 vilken ska det vara. Vill gärna ha en USD gaffel. Är det X1 som gäller. Vad skiljer dessa hojar. Motorstorlek? Kvaliteten skiter jag i.
 
Jaha då var det dax!
Min nästa hoj blir en Buell! Men vilken? Ska vara rörram. X1,S1 eller M2 vilken ska det vara. Vill gärna ha en USD gaffel. Är det X1 som gäller. Vad skiljer dessa hojar. Motorstorlek? Kvaliteten skiter jag i.

s1 98'a har jag å de e usd.. likaså på x1'an.. men m2'an har inte de..

är stötdämparen kass så e den renoveringsbar om du inte vill betala för en ny som e dyr..

jag har spöat min i 6500 mil innan jag rev isär den å de jag bytte va vevlager på trans sidan, lytare, fixa till topparna och nya kolvar och cyllarna vart upphonade till rätt mått.. behövdes inte borras.. bytte lager i lådan me å drevet till oljepumpen ska du ha koll på sportster som sitter på vevaxeln..

en perfekt hoj för en trafik anarkist som mig så lycka till..:yoparty :)
 
Hello folk!
Här kommer till att börja med en säkert jättedum fråga.. Går det att besiktiga en XB12S med racekit?? alltså går gör det ju men går den igenom med det på??

Nästa fråga.. Går det att göra nåt hyffsat med bakändan utan att behöva köpa nåt tyskt för en massa tusenlappar? Alltså går det inte bara att fimpa den långa skärmen som sticker ut?? :D
 
Hello folk!
Här kommer till att börja med en säkert jättedum fråga.. Går det att besiktiga en XB12S med racekit?? alltså går gör det ju men går den igenom med det på??

Nästa fråga.. Går det att göra nåt hyffsat med bakändan utan att behöva köpa nåt tyskt för en massa tusenlappar? Alltså går det inte bara att fimpa den långa skärmen som sticker ut?? :D

Du kan ju ha tur, men vad jag förstått lär det bli svårt att få igenom hojen med den öppnare ljuddämparen.

Andra frågan finns det säkert andra som är bättre lämpade än vad jag är att svara på.
 
Hallå alla......
Några spontana reaktioner på mässan? Ris och ros.....?
Själv är jag ganska trött efter 4 dagar och 12 timmars pass, suck!


Snart är det vår........
 
Hello folk!
Här kommer till att börja med en säkert jättedum fråga.. Går det att besiktiga en XB12S med racekit?? alltså går gör det ju men går den igenom med det på??

Jag fick ombesiktning då farbror potatisgris inte tyckte om min fina lilla regskylt. Orkade inte byta avgassystem utan körde in till besiktningen med Micron-systemet på. Funkade finfint, vet dock inte om buells racesystem låter ännu mer än Micron.
 
Lyse xb12s

Hej alla kunniga buellare.. Någon av er som har en aning om hur lyset och flyscreenen fäster in på en xb9/12s? Sitter det fäst i kronan/kronorna eller i gaffelbenen? Funderar på att använda mig av ett sådant till ett bygge. Är det bra ljusstyrka på lysena? :va

Tacksam för svar
 
Har testat att söka, men då det bara är en tråd fullt med buell så är det ju helt omöjligt.
Måste byta ut min brödlåda till luftburk på min M2 -02. Frågan är till vad?
Ska även byta ljuddämpare då mitt V&H har gett upp. Har tittat på supertrapp då det verkar smidigt vid framtida besiktningar då man kan sätta på mer ringar och få ner ljudet.
Frågan är alltså, vilket luftfilter ska man kolla på, har det att göra med vilken ljuddämpare man ska ha? Några som passar bra ihop kanske. Forcewinder är ju poppis har jag sett, hypercharger likaså.. mer?

Tips tack! :)
 
Jag fick ombesiktning då farbror potatisgris inte tyckte om min fina lilla regskylt. Orkade inte byta avgassystem utan körde in till besiktningen med Micron-systemet på. Funkade finfint, vet dock inte om buells racesystem låter ännu mer än Micron.

Har nu varit i strömstad o hämtat hojen och som tur var följde orginalsystemet med.. så det är la lika bra att byta så spar man en besiktningspeng :)
Nu ska jag bara få tag i en kort bakände och lite grymmare backspeglar så är man redo för vår sen.. ligger redan o skakar i soffan av förväntningar på min första Buell säsong :yoparty
 
Har nu varit i strömstad o hämtat hojen och som tur var följde orginalsystemet med.. så det är la lika bra att byta så spar man en besiktningspeng :)
Nu ska jag bara få tag i en kort bakände och lite grymmare backspeglar så är man redo för vår sen.. ligger redan o skakar i soffan av förväntningar på min första Buell säsong :yoparty

Det trista är att man måste lossa motorn i framkant och sänka ner den en bit för att komma åt att lossa grenrören. Det är inget som är svårt att göra, men jag är en lat jävel :D .
 
Det trista är att man måste lossa motorn i framkant och sänka ner den en bit för att komma åt att lossa grenrören. Det är inget som är svårt att göra, men jag är en lat jävel :D .

Ahhh I see.. ja då kan de fan bli så att jag chansar hehe. men det finns väl angivet en viss DB som det måste hålla sig under? Nån som har koll på det??

Nyköping? Nära mig ju! Då får vi ju dra ihop lite Buell folk i trakten o leka lite i sommar :yoparty
 
Ahhh I see.. ja då kan de fan bli så att jag chansar hehe. men det finns väl angivet en viss DB som det måste hålla sig under? Nån som har koll på det??

Nyköping? Nära mig ju! Då får vi ju dra ihop lite Buell folk i trakten o leka lite i sommar :yoparty

103 dB är väl det som gäller? Är dock inte helt säker, så dubbelkolla det för säkerhets skull.

Vi får helt klart ta och åka lite i sommar, finns ju mycket nice vägar i trakterna Nyköping, Norrköping, Vikbolandet, K-holm o.s.v. :yoparty
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top