Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
En lampa började att lysa idag......slog av hojen&hoppas på att den slocknat vid uppstart

men då vill den inte igång.....surar ner sej.....får igång den efter en stund men den går rent skit.

Check engine lamp står det i manualen.......härligt med amrikanskt skit

Finns det något sätt jag kan ställa diagnos eller e det enbart en hd verkstad som gäller?

Edit

Hittade felet......kontakten till lambdasonden hade hoppat isär

ECM spy my friends googla och världen öppnar sig :tuttar
 

4U2EnVy

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Buell XB9R 03
ECM spy my friends googla och världen öppnar sig :tuttar


Finns det någon i swe som lagerhåller denna kabel?

Har för mej att jag sett nått om detta i tråden tidigare men kunde ej hitta :va

Edit
Hittade sidan där det snackas om denna kabel.....om någon av er som köpt en inte vill ha kvar så pma mej ;)
 
Last edited:

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
Grattis till nya hojen!

Fotpinnarna bak sitter det en mutter ovanpå den ena skruven som oxå håller batterifästet på plats. Ta bort sadeln så ser du.

Reflexerna är bara att ta bort!

Hama här i Katrineholm eloxerar dina gaffelben för en spottstyver!


ja man tackar, hah vilket rookiemisstag, att inte titta hur det ser ut på andra sidan skruven, jag tänkte ju genast att den endast var gängad i ramen.. nu är iaf skjutspinnarna och reflexerna borta. kanon.

har nu lite mer funderingar..när jag kört hojen senaste 2 dagarna har tomgången åkt ner på 500 v/minut. och klarar inte hålla sig levande många sekunder. beror detta på att den står i kallgarage och vädret vad försigår, den verkar ha ett eget liv? med tanke på luftkylningen borde den bli rätt varm fort vid tomgångskörning? undrar också lite över effekten vid byte av luftfilter, ljuddämpare. de är nämligen bytta. hur vet jag vad för sort det är då jag itne fick några uppgifter från förra ägaren.? tycker den går bluddrigt och kan dra på full gas 1an 2an utan att den har en spottstyver till att närma sig stegring? är buellarna så? (frågar, med tanke på detta är min första hoj, har ingen körvana ännu)

hälsnignar /niklas
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Finns det någon i swe som lagerhåller denna kabel?

Har för mej att jag sett nått om detta i tråden tidigare men kunde ej hitta :va

Edit
Hittade sidan där det snackas om denna kabel.....om någon av er som köpt en inte vill ha kvar så pma mej ;)

Ja antingen tar du "kontakt" :) med den svenska killen och kolla om han kan löda ihopp en till dig har dock inget namn men har för mig att han la en blänkare i denna tråd om det det fanns intresse eller så beställer du från sonic på den engelska buell forumet som vissa av oss gjorde är inget adw men man måste ju ha koll på hur det ska kopplas men det svåra var att få tag i delarna vilket vart ganska dyrt för en som inte håller på med duch kontakter dagligen men ja går om man har för mkt fritid att leta rätt på. finns kopplings schema på buell uk hur du kopplar så ja det där löser sig nog.

Dock är det den bästa investeringen du kan göra till din hoj förutom allt carbon du kan sätta på :yoparty

lycka till.

ja man tackar, hah vilket rookiemisstag, att inte titta hur det ser ut på andra sidan skruven, jag tänkte ju genast att den endast var gängad i ramen.. nu är iaf skjutspinnarna och reflexerna borta. kanon.

har nu lite mer funderingar..när jag kört hojen senaste 2 dagarna har tomgången åkt ner på 500 v/minut. och klarar inte hålla sig levande många sekunder. beror detta på att den står i kallgarage och vädret vad försigår, den verkar ha ett eget liv? med tanke på luftkylningen borde den bli rätt varm fort vid tomgångskörning? undrar också lite över effekten vid byte av luftfilter, ljuddämpare. de är nämligen bytta. hur vet jag vad för sort det är då jag itne fick några uppgifter från förra ägaren.? tycker den går bluddrigt och kan dra på full gas 1an 2an utan att den har en spottstyver till att närma sig stegring? är buellarna så? (frågar, med tanke på detta är min första hoj, har ingen körvana ännu)

hälsnignar /niklas

Ang. din tomgång.

Det enda jag har märkt med hd motorer är att när dom är kalla så är det lägre tomgång än när dom är varma men ja tomgången ska ligga på ca 1000 varv för att du ska få smörjning överallt i motorn så bara ställa in tomgången om du kör mkt kall runder eller om du kör mkt varm rundor. nja ställ in tomgången när motorn är varm så löser det sig nog.

Simma lungt/M
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Finns det någon i swe som lagerhåller denna kabel?

Köpte kabel av Isak_svart, PM:a och kolla om han har några kvar.

tycker den går bluddrigt och kan dra på full gas 1an 2an utan att den har en spottstyver till att närma sig stegring?

Låter definitivt som din hoj inte går som den ska, min hoj ville (själv var jag dock inte lika sugen) definitivt lyfta framhjulet redan när den var helt original. Med luft och buller var den ju ännu nervösare. Om jag vore du skulle jag be nå'n bra verkstad kolla över det hela.
 
Last edited:

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
hej!

jag har en xb9s -03.
funderar på att sätta på kn filter och box!, har redan ett jardine colfibersystem som sitter på!, jag funderar lite på hur mkt mer effekt hojjen får? sen även hur man ställer in en TFI Electronic Jetkit! sitter ju fyra st rattar man ska ställa in med bensinflöde, accpumpen sen två till!

behöver man mappa hojjen?

Mvh Alexis
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
När jag håller in kopplings handtaget och trycker i ettan och sedan försöker rulla fram hojen så går det trögt....kopplingen funkar däremot så om cyckeln är igång och jag sätter i ettan så få den inte kraft förens kopplings handtaget är fullt ut....vad beror detta på???
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag håller in kopplings handtaget och trycker i ettan och sedan försöker rulla fram hojen så går det trögt....kopplingen funkar däremot så om cyckeln är igång och jag sätter i ettan så få den inte kraft förens kopplings handtaget är fullt ut....vad beror detta på???

Om det är med motorn igång det går trögt så kan det vara muttern till remskivan på utgående axeln som är lös, alternativt muttern till kopplingsnavet
Är det med stillastående motor så är det normalt.

/J
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Om det är med motorn igång det går trögt så kan det vara muttern till remskivan på utgående axeln som är lös, alternativt muttern till kopplingsnavet
Är det med stillastående motor så är det normalt.

/J

mycket tack...kom på det när jag skulle ut och åka idag....rent logiskt att det inte funkar när hojen är av....

...ingen som har en 155kuggs drivbelt till en xb9r-03 liggande...precis puttat hem hojen i full skinnklädsel ca 1 km i 27graders värme

....där va den här dagen förstört med!"!:mad:
 

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
Jag var med om en rätt rolig sak i Fredags som jag tydligen inte är helt ensam heller att vara med om. Jag tappade skruven till växellänkaget :) så växelväljaren vart hängande....skandal kan jag tycka :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag var med om en rätt rolig sak i Fredags som jag tydligen inte är helt ensam heller att vara med om. Jag tappade skruven till växellänkaget :) så växelväljaren vart hängande....skandal kan jag tycka :)


Såna där saker är ofta även på nya cyklar oproffsigt monterade med fel åtdragningsmoment av uppackare hos den lokala återförsäljaren. Eller ännu värre på beggade hojar: av en förstör-det-självare utan mekhandbok och momentnyckel som justerat växellänkaget för att få en passande körställning. Samma med styren, sidostöd, blinkers osv. Oftast sitter tex brickor på fel sida om skruven, eller saknas osv på såna delar. Sedan regnar det grejjor från dessa regioner när hojen körts några mil på motorvägen. Men loctite är ofta en vän på HD när inget annat hjälper. Eller om man tex måste "göra fel", dvs tex återanvända beggade nyloc-muttrar.
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
I förra numret (tror jag det var) av Classic Bike fanns en utförlig artikel om hur man låser muttrar med tråd, en bonus var de überporriga fotona på de olika arrangemangen. :drool

Loctite i all ära, men ett gäng muttrar låsta med tråd ser ju jävligt rejsmässigt ut. Man behöver liksom inte ens starta upp hojen för att folk ska fatta att den (och dess ägare) är da shit. :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I förra numret (tror jag det var) av Classic Bike fanns en utförlig artikel om hur man låser muttrar med tråd, en bonus var de überporriga fotona på de olika arrangemangen. :drool

Loctite i all ära, men ett gäng muttrar låsta med tråd ser ju jävligt rejsmässigt ut. Man behöver liksom inte ens starta upp hojen för att folk ska fatta att den (och dess ägare) är da shit. :D

Mina kompisar är elaka. De skulle titta på min hoj, sedan på mig, sedan säga: "Jasåru! Satt ihop jonnen med ståltråd ser jag!?" :gnissla
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
Diagnos, GÅR ENDAST PÅ EN CYLINDER!???!

Ja antingen tar du "kontakt" :) med den svenska killen och kolla om han kan löda ihopp en till dig har dock inget namn men har för mig att han la en blänkare i denna tråd om det det fanns intresse eller så beställer du från sonic på den engelska buell forumet som vissa av oss gjorde är inget adw men man måste ju ha koll på hur det ska kopplas men det svåra var att få tag i delarna vilket vart ganska dyrt för en som inte håller på med duch kontakter dagligen men ja går om man har för mkt fritid att leta rätt på. finns kopplings schema på buell uk hur du kopplar så ja det där löser sig nog.

Dock är det den bästa investeringen du kan göra till din hoj förutom allt carbon du kan sätta på :yoparty

lycka till.



Ang. din tomgång.

Det enda jag har märkt med hd motorer är att när dom är kalla så är det lägre tomgång än när dom är varma men ja tomgången ska ligga på ca 1000 varv för att du ska få smörjning överallt i motorn så bara ställa in tomgången om du kör mkt kall runder eller om du kör mkt varm rundor. nja ställ in tomgången när motorn är varm så löser det sig nog.

Simma lungt/M


HEJSAN!

Läste ditt inlägg nu och var tvugen o gå ut i garaget igen och titta till hojen. provåkte lite och den går riktigt illa. där jag tittar närmade på den ställde jag trots utan erfarenhet av motorer att den endast går på en cylinder. Detta grundar jag på 1. den bakre cylindern är stekhet, den främre kan ajg ta på. 2. likaså avgassytemet, den främres kan jag hålla i, den andra bränner jag mig på. 3, detta har gjort att tomgången åkt ner till hälften och inte klarar hålla sig levande pga att det är för tungt för ena cylindern att vrida runt den andra kolven.

kan tändstiftet vara paj?
har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar med mina teorier?


tacksam för svar! snarast!

mvh / niklas
 
Last edited:

DarkWingDuck

Guest
Jag var med om en rätt rolig sak i Fredags som jag tydligen inte är helt ensam heller att vara med om. Jag tappade skruven till växellänkaget :) så växelväljaren vart hängande....skandal kan jag tycka :)

Hm, jo tack, jag hade nästan samma scenario!
Hade min hoj inlämnad på verkstad, trodde dom kunde detta?!!
:huvet :va :confused:
Nån dag senare va ja och polarn ute o snurrade.
På kvällskvisten stannade vi till för lite kebaberi-orgier:)
såg eländet till bult hänga på trekvart när jag kikade ner för att peta ut stödet. Jag har en eftermarknadsvariant (växelväljare/broms/fotpinne) som jag inte vill tappa bort delar till.

Inget gick sönder (som tur var) men fan vad surt det är, det kunde lika gärna lossat när man hängde på gasen. Då hade det kunnat blivit mindre kul.
"Vissa" intygar att de använt Loctite (när man insisterar) fastän de i självaverket förlitar sej på vridmoment. Det funkar inget vidare på Bullar... bitter erfarenhet.

Vi kanske skulle dividera om vem som haft värsta upplevelserna.
Något har väl de flesta råkat ut för.
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
Köpte kabel av Isak_svart, PM:a och kolla om han har några kvar.



Låter definitivt som din hoj inte går som den ska, min hoj ville (själv var jag dock inte lika sugen) definitivt lyfta framhjulet redan när den var helt original. Med luft och buller var den ju ännu nervösare. Om jag vore du skulle jag be nå'n bra verkstad kolla över det hela.

HEJSAN!

Läste ditt inlägg nu och var tvugen o gå ut i garaget igen och titta till hojen. provåkte lite och den går riktigt illa. där jag tittar närmade på den ställde jag trots utan erfarenhet av motorer att den endast går på en cylinder. Detta grundar jag på 1. den bakre cylindern är stekhet, den främre kan ajg ta på. 2. likaså avgassytemet, den främres kan jag hålla i, den andra bränner jag mig på. 3, detta har gjort att tomgången åkt ner till hälften och inte klarar hålla sig levande pga att det är för tungt för ena cylindern att vrida runt den andra kolven.

kan tändstiftet vara paj? igensotat av kallstarter?
har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar med mina teorier?


tacksam för svar! snarast!

mvh / niklas
 
Last edited:

Fjeschen

I are Storm Trooper
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
Buell XB9R -03 white!
Halloj!
Efter lite bråk med besiktningen har jag kunnat njuta av sommarvärmen nu i ett par veckor, klämt ur en 40 mil ur bullen iaf. Men förra veckan var jag ute i ca 3 timmar o åkte o den gick hur fint som helst, i slutet baksmällde den t.o.m. mindre än vad den brukar, men dan efter när ja ska ta den till gymmet så låser sig kopplingshandtaget när ja gasar iväg o ska växla, när den varvar ner o kommer under en ca 4k rpm så går det hur fint som helst o koppla igen. men såfort ja varvar så låser sig kopplingen i o den går inte o trycka in! Även om ja står stilla med neutralen i så låser sig kopplingshandateg i yttersta läget när ja varvar upp den.
Nån som vet vad som är knas? själv har ja inte den blekaste aning :(
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Halloj!
Efter lite bråk med besiktningen har jag kunnat njuta av sommarvärmen nu i ett par veckor, klämt ur en 40 mil ur bullen iaf. Men förra veckan var jag ute i ca 3 timmar o åkte o den gick hur fint som helst, i slutet baksmällde den t.o.m. mindre än vad den brukar, men dan efter när ja ska ta den till gymmet så låser sig kopplingshandtaget när ja gasar iväg o ska växla, när den varvar ner o kommer under en ca 4k rpm så går det hur fint som helst o koppla igen. men såfort ja varvar så låser sig kopplingen i o den går inte o trycka in! Även om ja står stilla med neutralen i så låser sig kopplingshandateg i yttersta läget när ja varvar upp den.
Nån som vet vad som är knas? själv har ja inte den blekaste aning :(

Har funderat lite sedan du ringde.
Undrar om det inte kan vara ngt knas med ditt urkopplingslager :va

Kopplingskorgen roterar nämligen åt motsatt håll som hävarmen på urkopplingsmekanismen gör när du kopplar ur. Så går urkopplingslagret tungt så vill det dra kopplingshandtaget bort från styret. När justerades ditt kopplingspel senast?
Vi kan göra en okulärbesiktning av det där ngn kväll i garaget om du inte får hjälp av ngn annan. Jag kommer att vara där rätt många kväller den här veckan, men inte idag tisdag.

/J
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top