Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Ja, det är säkert en "äkta" race ECM som ASB säljer. Men ladda för guds skull ner race mappen via ECMspy istället. Eller en bättre mapp. Race mappen går att bättra :-) Läs mer på UKBEG eller Googla på ECMspy.

Ok,tack! Fick även svar från ASB att det var äkta prylar.
Jag fick också världens längsta mail där de förklarade fördelarna med att mappa om ECM efter ljuddämparen, och inte köra med standard mappning.
Det verkar även som man kan låsa upp original-ECM med en nyckel (kostar förstås) och mappa om den. Någon som vet mer om detta?

Jag kör med Microns helsystem och är mycket nöjd, jävligt gött ljud i det.

Har sneglat lite på Microns helsystem... var det bökigt att montera?
 
Last edited:
Har sneglat lite på Microns helsystem... var det bökigt att montera?

Du måste lossa motorn i framkant (och några andra motorfästen) och se'n sänka ner den ca 80 mm för att komma åt och lossa grenröret på bakre cylindern. Instruktioner följer med i paketet.

En garagedomkraft underlättar hela proceduren.
 
micron

Att fixa av det gammla och att sätta på micronet tog nog inte mer än 2-2,5h
och då bytte jag även till öppen luft och tfi-boxen.

Kände också lite mot lut innan jag börja. Men bullen är grymt lätt meckad.

Sen är det så grymt ljud att bara det gör det värt besväret..

Mvh

Jompa25
 
va lycklig man blir när man ställer hojen utanför garaget (på stål-bruns locket) går runt och öppnar garage dörren inifrån och finner sin nyinköpta (beg-)hoj liggande på uppfarten med knäckte kopplings (påfyllnings) kåpa:mad: ...redan pisst att det va kallt på hem vägen, ännu mer pissed att hojen trilla över och riktigt pissed när man suttit i telefon kö till Mickes motor och blir konstant omkopplade i 45 minuter och tillslut är det ingen som svarar för de har gått hem för dagen!!:huvet

...ingen som vet va man få tag i såna delar lätt??
 
Jag fick också världens längsta mail där de förklarade fördelarna med att mappa om ECM efter ljuddämparen, och inte köra med standard mappning.
Det verkar även som man kan låsa upp original-ECM med en nyckel (kostar förstås) och mappa om den. Någon som vet mer om detta?

Antingen köper du DirectLink och mappar om med för 200USD eller så kör du ECMspy gratis... Du kan dessutom göra mer med ECMspy än den andra mjukvaran. ;-)
 
...ingen som vet va man få tag i såna delar lätt??

Fan va trist, lider med dig!

Har för mig att nå'n här i tråden skrev att han hade beggade Buell-delar liggande? Exakt vad det var för delar vet jag dock inte. Kolla tillbaka i tråden och se om du kan hitta det inlägget, kan tyvärr inte vara mer exakt än så.
 
Hittade dessa på ett annat forum men har inte orkat ladda ner dem än (taskig uppkoppling)
Men jag tänkte dela med mig av länkarna ändå:

XB9 R (2003) Service Manual

http://www.diff.ru:8000/Buell_XB9R_'03_Service_Manual.zip


XB9 R (2003) Parts & Assembly List

http://www.diff.ru:8000/Buell_XB9R_Firebolt_'03_Parts_and_Assembly_Manual.zip


S1 Lightning (1997)

http://www.diff.ru:8000/Buell_S1_Lightning_'97_Service_Manual.zip


vet den här satts ut länge sedan men för nån som gör hellre det själv än betala tusentals kronor för att ha nån jubel-idiot misshandlar ens cyckel är jag tacksam att för att du orkar lägga upp det och att manuellerna finns kvar:tummenupp
 
Har en fråga angående bakdämparen på en S1 lightning 98. Den läcker lite olja. Är det nått som går att fixa eller är det en ny som gällar och isåfall vad går en sån lös på?
Tack på förhand!
 
XB 12s

Hänger inte så ofta i denna tråden, men slänger in lite bilder på min XB12s. Sitter ju självklart skylthållare bak, då med samma miniblinkers som framtill, dock var de inte ditsatta vid fototillfället..
 

Bifogat

  • Bild059.jpg
    Bild059.jpg
    196 KB · Visningar: 131
  • Bild060.jpg
    Bild060.jpg
    188.2 KB · Visningar: 124
Var ute och körde lite igår och är väldigt nöjd överlag. Har inte tokgasat än (tänkte ge de nya cyllarna o kolvarna några mil till i inkörning) men det hela verkar ju lovande!

Helt plötsligt har framhjulet blivit väldigt lätt. :D Tyvärr är mina kunskaper i bakhjulsåka mindre än noll.
 
Last edited:
Är det någon som vet om de Race ECM man kan hitta på nätet, exempelvis "American sportsbike" är "äkta" Buell, eller är det något tredjeparts hop-plock?
Om inte... någon som vet vart man köper äkta Buell-delar på nätet (om de nu finns) :confused:

Race ecm är ju mappad efter den ljuddämparen och K&N.
Det finns alternativ här. Behåll original ecm, köp Remus powerizer. Fixa öppen luftburk eller ännu bättre, F.A.S.T. kitet + tillhörande vevhusventilation. Alternativt till Micron är Tiforce. Bättre kvalitet och du riskerar inte problem vid besiktningen. Tiforce låter dovare, mörkare och lägre db än original race kit's ljuddämparen. Det är tyvärr mer än dubbelt sådyrt än Micron. Just d, pilla ur den vita kablen ur ecmen, den blockerar bensin tillförseln i de lägre varvtalen (pin:8). Remus är lätt att montera, den är också självjusterande så du slipper bänka hojen. Det är lite klurigt att montera grenrör , eftersom man måste släppan ner motorn lite. Ta det försiktigt! Bigbore är ju coolt, synd bara att det sliter mer på motorn om man kör hårt (högvarvar).
Behåller du original ecm och testar Remus powerizer och nytt helsystem eller ljuddämpare, kankse du ska skaffa, en "exhaust valve emulator". Då slipper du ha en varningslampa som lyser.
 
Var ute och körde lite igår och är väldigt nöjd överlag. Har inte tokgasat än (tänkte ge de nya cyllarna o kolvarna några mil till i inkörning) men det hela verkar ju lovande!

Helt plötsligt har framhjulet blivit väldigt lätt. :D Tyvärr är mina kunskaper i bakhjulsåka mindre än noll.

Grattis. Du kanske missat min fråga så jag frågar igen. Vad har du för kam i?
Med 1440 borde den ge mycket mer än vad bänkpapprena du visade tidigare i tråden indikerade tycker jag :va
 
Grattis. Du kanske missat min fråga så jag frågar igen. Vad har du för kam i?
Det borde ge mycket mer med 1440 tycker jag :va

Det sitter origignalkammar i, därav den blygsamma ökningen av effekten. Med vassare kammar måste (eller iaf. bör) man ju höja kompet. Och då behöver man kortare stötstänger och stötstångsrör (rör är väl fel ord på bullen egentligen). Eftersom det medför en hel del merjobb så fick originalkammarna sitta kvar.

Kammarna kommer nog att bytas vad det lider. Till nästa säsong eller kanske framåt slutet av sommaren - när jag börjar tycka att hojen är slö. :D
 
Behåller du original ecm och testar Remus powerizer och nytt helsystem eller ljuddämpare, kankse du ska skaffa, en "exhaust valve emulator". Då slipper du ha en varningslampa som lyser.

Köpte K/N filter, race ECM och Jardine dämpare från AmericanSportsbike. Hela kalaset gick på 4300:- inkl. frakt. Blir jag inte nöjd får jag väl byta igen :D
Nu har jag 1 vecka på mig att köra in hojjen och göra första service :yoparty innan grejjerna kommer....
 
Det sitter origignalkammar i, därav den blygsamma ökningen av effekten. Med vassare kammar måste (eller iaf. bör) man ju höja kompet. Och då behöver man kortare stötstänger och stötstångsrör (rör är väl fel ord på bullen egentligen). Eftersom det medför en hel del merjobb så fick originalkammarna sitta kvar.

Kammarna kommer nog att bytas vad det lider. Till nästa säsong eller kanske framåt slutet av sommaren - när jag börjar tycka att hojen är slö. :D

Aha då förstår jag. Jag tycker absolut att du ska överväga tex den kam som jag har som original i min. S&S 600, Jim's Powerglide-lyftare till den. Med 10:1 i komp, uppsnyggade kanaler och rätt luftburk och ljuddämperi borde du ha 120 rwhp och över 140 Nm utan problem.

Större motorer tål ju mycket mer kam än vad mindre gör. Så vad som är en hårig kam i en 1200 Buell är ju en rätt lagom kam i en 1440!

Jag tycker att det är bäst att skaffa justerbara stötsänger när du tar i tu med nästa steg, de är mycket bekvämare att meka med!

Kan dock tänka mig att din nuvarande effekt får upp den kort Bullen på bakhjulet rätt lätt ändå! :D
 
köpa buell

funderar på att köpa en xb9r -03 och har lite funderingar.
är det något man ska tänka på som ska vara fixat?
hur är kvalitet? (vill inte mecka hela tiden)
hur är den om man jämför med en KTM 625?
 
Hej, Jag köpte en xb9r-03 igår. Och Killen hade bytt massa grejer på den innan han sålde den. Men en sak som var väldigt konstig var att den drog till vänster och var väldigt seg i styrningen. Nån som vet ifall detta är något simpelt justerbart problem eller bör man lämna in den?

Mvh Andreas
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top